آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

تنظیم لایحه دفاعیه دعاوی بانکی

۲۳:۰۰ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1867

۱۱

آبان

لایحه دفاعیه دعاوی بانکی نوشته‌ای است که شامل توضیحاتی در خصوص موضوع دعوا دلایل مستندات قانونی و در کل  دفاعیات طرفین دعوا می‌باشد که تقدیم دادگاه می شود.

با توجه به پیچیدگی قوانین بانکی، مقررات و آیین نامه های بانک مرکزی و شورای عالی پول و اعتبار ، پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که با یک مشکل حقوقی مربوط به امور و مسایل بانکی مواجه شدید برای مشاوره یا وکالت درباره دعاوی و مسایل بانکی با کارشناسان و وکلای متخصص امور بانکی در آنی مشاور مشورت بفرمایید.

 

در جهت پیشرفت و توسعه اقتصاد کشور، رشد فناوری و کسب و کارها، حفظ بنیان خانواده و به منظور اجرای قوانین بانکی در کشور، بانک ها اقدام به اعطای وام های متعددی به مشتریان خود می نمایند. در مقابل اعطای وام ، بانکها برای اطمینان از بازپرداخت وامهای ارائه شده به مشتریان، معمولاً ضمانت‌هایی مانند سند ملک ،ضامن دارای پروانه کسب یا فیش حقوقی دولتی، اسناد تجاری مانند چک و سفته و ... دریافت می کنند.

 

در این میان ، بین بانک و وام گیرنده و ضامن قرارداد بانکی منعقد می‌شود. در قراردادهای بانکی هر یک از طرفین یعنی بانک ، وام گیرنده و ضامن ، متعهد به انجام تعهداتی می‌شوند و در صورت عدم انجام تعهدات قراردادی و بروز مشکلاتی در ضمانت نامه ها ،مسلما طرف دیگر متحمل ضررو زیان مالی خواهد شد پس برای احقاق حق خود راهی جز مراجعه به دادگاه و طرح دعوای بانکی در دادگاه نخواهند داشت.

 

در این نوشتار به بیان نکات مهم حقوقی در خصوص چگونگی تنظیم لایحه دفاعیه ، معرفی انواع دعاوی بانکی و تنظیم لایحه دفاعیه دعاوی بانکی می پردازیم.

 

لایحه دفاعیه دعاوی بانکی

لایحه دفاعیه دعاوی بانکی نوشته‌ای است که شامل توضیحاتی در خصوص موضوع دعوا (اعطای وام ها و تسهیلات بانکی و شرایط و تضمینات و وثایق بانک و...) دلایل ، مستندات قانونی و در کل ، دفاعیات طرفین دعوا می‌باشد که تقدیم دادگاه می شود.

 

دلایل اثبات دعاوی بانکی

مدارکی که در دعاوی بانکی به عنوان دلیل به دادگاه ارایه می شود مربوط به بخش اسناد است که شامل قراردادهای بانکی، ضمانتنامه های بانکی، وثیقه ها ، اسناد تجاری و ... می باشد.

 

مهمترین دعاوی بانکی

دعوای فک رهن ، دعوای استرداد اسناد ضمانت و دعوای ابطال شروط قرارداد، دعوای الزام به ارائه مفاصای وام، دعاوی مرتبط با میزان سود و جرایم تاخیر در تسهیلات بانکی از مهمترین دعاوی بانکی هستند که وام گیرندگان و ضامن ها در صورت تخلف بانک‌ها از قرارداد و قانون و مقررات بانک مرکزی، می توانند علیه بانکها طرح نمایند.

 

همچنین دعوای مطالبه طلب علیه مشتری ، تقاضای اجراییه از اجرای ثبت، طرح دعوای مطالبه وجه چک یا سفته نیز از جمله مهمترین دعاوی بانکی علیه مشتریان‌ بانک‌ها هستند که بانک ها در صورت مواجه شدن با عدم انجام تعهدات قراردادی از جانب دریافت کنندگان وام و ضامن ها می توانند در دادگاه طرح نمایند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره دعاوی بانکی که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question 

 

 

لایحه دفاعیه دعوای الزام به ارائه مفاصای وام

در صورتی که در روند بازپرداخت وام، مشتری مدعی باشد که در محاسبه وام و سود آن اشتباهی از طرف بانک رخ داده و بانک حاضر به همکاری و ارائه اسناد و مدارک مربوطه به مشتری نباشد در این صورت وام‌گیرنده می توان اقدام به طرح دعوای حقوقی در دادگاه کند. مشتری می تواند پس از تقدیم دادخواست و به جریان افتادن پرونده، لایحه دفاعیه دعوای الزام به ارائه مفاصای حساب وام خود را همراه با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری از دادگاه درخواست کند.

 

لایحه دفاعیه دعوای استرداد اسناد ضمانت

مطابق قوانین و مقررات بانکی بعد از تسویه حساب وام، بانک‌ها ملزم به پس دادن اسناد تضمینی به وام گیرنده ها هستند در صورت عدم انجام این تکلیف قانونی مشتری می تواند علیه بانک طرح دعوا کند و دادخواست و لایحه دفاعیه مبنی بر استرداد اسناد ضمانت از جمله چک یا سفته که از بابت تضمین وام به بانک داده را به دادگاه تقدیم نمایند.

 

لایحه دفاعیه دعوای ابطال شروط قراردادی

در قرارداد بانکی ممکن است شرط غیر متعارف و غیر قانونی ذکر شده باشد که طرفین می‌توانند با تنظیم و ارایه دادخواست و لایحه دفاعیه، ابطال شرط مزبور را از دادگاه درخواست کنند البته توصیه می شود در موقع تنظیم قراردادهای بانکی طرفین قرارداد و بخصوص وام گیرندگان و ضامن ها حتما به مفاد و شرایط مندرج در قرارداد دقت کنند تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.

 

لایحه دفاعیه دعوای فک رهن

اگر بانک برای اعطای وام سند ملکی را به عنوان ضمانت اخذ وام، دریافت کند و به عبارتی سند ملک در رهن بانک باشد ، اگر مشتری به تعهدات خود عمل کند و اقساط را به موقع پرداخت نماید و به عبارتی در حالت تسویه قرار بگیرد؛ ولی بانک به هر دلیل بطور غیرقانونی از فک رهن خودداری کند، در این صورت وام‌گیرنده یا وثیقه گذار حق طرح دعوا و تقدیم لایحه دفاعیه دعوای فک رهن علیه بانک مزبور را خواهد داشت.

 

لایحه دفاعیه دعوای مطالبه طلب علیه مشتری

در اعطای وام های بانکی، بانک ها از وام گیرنده ها وثایق و تضمیناتی درخواست می‌کنند تا در صورت عدم پرداخت اقساط در موعد معین ، از وثایق یا تضمیناتی که به بانک داده‌اند مبلغ آن را مطالبه نمایند. اما در برخی مواقع ممکن است بانک با عدم انجام تعهد مواجه شود و در شرایطی باشد که بانک مطالبات خود را از تضمینات و وثیقه ها هم نتواند وصول کند، و یا وثیقه و تضمین مزبور برای مطالبات بانکی کافی نباشد.

 

در چنین مواردی بانک می تواند دعوایی مالی برای مطالبات خود به طرفیت ضامن و مدیون اصلی طرح کند و بر اساس اسناد و مدارک موجود و با تنظیم یک لایحه دفاعیه قوی طلب خود را از وام‌گیرنده یا ضامن مطالبه نماید.

 

لایحه دفاعیه برای تقاضای اجراییه از اجرای ثبت

بانک ها که اغلب در اعطای وام ها و تسهیلات بانکی تضمینات و وثایق بانکی را به صورت اسناد رسمی تنظیم می‌کنند در صورت تخلف وام گیرنده یا ضامن ها از قرارداد و عدم پرداخت اقساط وام، از طریق درخواست صدور اجرائیه از اجرای ثبت و ارایه لایحه اقدام می نمایند و با اخذ دستور اجرا مال مورد وثیقه بازداشت و به مزایده گذاشته می شود.

 

لایحه دفاعیه دعوای مطالبه وجه چک یا سفته

موقع اعطای وام بانک ها علاوه بر اخذ وثیقه های ملکی برای تضمین بازپرداخت از وام گیرنده و ضامن، اسنادی مثل چک، سفته یا برات دریافت می کنند. در صورتی عدم پرداخت اقساط و کافی یا معتبر نبودن ضمانت، بانک با طرح دعوای حقوقی علیه صادرکننده این اسناد و تنظیم و ارائه لایحه دفاعیه اقدام به مطالبه وجه این اسناد می نماید.

 

مزیت تنظیم لایحه دفاعیه دعاوی بانکی توسط وکیل

وکیل و کارشناس متخصص تنظیم لایحه دفاعیه در دعاوی بانکی با رعایت اصول حقوقی لایحه نویسی، نگارشی درست و با استناد به مواد قانونی، آرای وحدت رویه، نظرات مشورتی و با ضمیمه کردن مدارک و اسناد معتبر و موثر در اثبات ادعای طرفین دعوا و با اظهارات حقوقی و قانونی مربوط به موضوع دعوا یک لایحه تخصصی و حرفه ای تنظیم و تقدیم دادگاه می نماید.

 

استناد به مواد قانونی هم در لایحه اهمیت زیادی دارد و نشانه تسلط حقوقی نویسنده لایحه بوده و ارزش و اعتبار حقوقی لایحه را بالا می برد.

 

لایحه ای در دادگاه مورد توجه و قبول واقع می شود که توسط یک وکیل و کارشناس متخصص در دعاوی بانکی تنظیم شده باشد. دادگاه با در نظر داشتن خواسته خواهان و دلایل و مدارک موجود در پرونده و لایحه دفاعیه ای که بانک و مشتری به عنوان خواهان و خوانده در مقام دفاع به دادگاه ارائه کرده‌اند رای خود را صادر می نماید.

 

بنابراین رای دادگاه اصولاً تحت تاثیر لایحه های دفاعیه طرفین دعوا و مستندات آنها صادر می شود . پس تنظیم یک لایحه دفاعیه تخصصی و قانونی بودن آن اهمیت زیادی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

 

نتیجه گیری

اغلب دعاوی بانکی به جهت مشکلات قراردادی بین بانک و مشتری و عملیات مربوط به تسهیلات وام بانکی اتفاق می‌افتد که معمولاً به علت ناآگاهی مشتری از قوانین بانکی صورت می‌پذیرد پس بهتر است مشتری قبل انجام هرگونه عملیات بانکی با وکیل و کارشناس حقوق بانکی متخصص مشورت کند.

 

بانک ها هم برای جلوگیری از وقوع دعاوی بانکی باید در تنظیم قرارداد های بانکی دقت بیشتری داشته باشند و قبل از قبول تضمینات تسهیلات اعطایی،از معتبر بودن ضامن ها و وثیقه ها و اسناد تجاری اطمینان حاصل کنند. وکلا و کارشناسان حقوق بانکی در آنی مشاور که دارای تخصص و تجربه کافی در دعاوی و مسایل بانکی هستند. وکلای بانکی و کارشناسان حقوق بانکی آنی مشاور ، اغلب از بین وکلا و کارشناسانی انتخاب شده اند که سابقه مدیریت امور حقوقی و وکالت در بانکها را داشته‌اند.

 

توصیه می کنیم نوشتار انواع دعاوی بانکی علیه بانک را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم شکواییه ، سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص فعال گروه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب