× خانه وبلاگ پرسش و پاسخ ثبت نام ورود خروج از حساب

نکات مهم مالیاتی برای صنوف و کسبه

در این نوشتار به بیان نکات مهم مالیاتی برای صنوف و کسبه می پردازیم.

۱- کسبه و صنوف (همه صاحبان مشاغل) برابر تبصره ۳ ماده ۱۷۷ قانون مالیاتهای مستقیم ، مکلف شده اند ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت صنفی، مراتب را کتباً به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند.

صاحبان مشاغلی که پس از چند ماه فعالیت در واحد صنفی ، اقدامی برای اخذ پروانه کسب انجام نمی دهند این پیامدهای مالیاتی را در بر دارد :

الف) محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیت های مالیاتی همانند عدم بهره مندی از معافیت مالیاتی سالانه

ب) ۱۰% جریمه بر مبنای مالیات قطعی.

۲- بسیار مهم است که واحد‌های صنفی و کسبه حتما برای دریافت کد اقتصادی و ثبت نام در سامانه های مالیاتی از جمله سامانه مالیات بر ارزش افزوده و تشکیل پرونده مالیاتی در اداره امور مالیاتی محل کسب اقدام کنند. عدم اقدام در موارد یادشده باعث جرایم و پیامدهای مالیاتی سنگین می شود.

۳- تسلیم اظهارنامه مالیاتی در هر صورت (اعم از آنکه در مدت مشخص یا در همه مدت سال مالی، فعالیت کسبی نداشته باشید) یک الزام قانونی است. عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی علاوه بر این که باعث تعلق جریمه مالیاتی می شود سبب سلب امکان از معافیت ها و تسهیلات مالیاتی می گردد.

۴- در صورتی که برابر مقررات مالیاتی به استفاده از صندوق مکانیزه فروش شده اید حتماً صندوق مکانیزه فروش را نصب کنید تا مشمول جرایم و معضلات مالیاتی نشوید.

۵- توجه داشته باشید که تراکنش های بانکی شما یکی از منابع و پایگاه های اطلاعاتی لازم برای بررسی وضعیت معاملاتی و عملکرد مالیاتی شما خواهد بود.

۶- در ثبت معاملات و اطلاعات مربوط به آنها در سامانه ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم دقت کنید.

اگر در خصوص مسائل مالیاتی خود با ابهام یا مشکل حقوقی مواجه شدید توصیه می شود با یک مشاور متخصص امور مالیاتی مشورت کنید برای ارتباط با مشاوران و وکلای مجرب ایران کافیست اپلیکیشن مشاوره حقوقی آنی مشاور را دانلود و نصب کنید.

ارتباط با وکیل متخصص در حوزه مشاوره حقوق صنفی