آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

منظور از طرح هادی روستا چیست؟

۲۳:۱۹ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 6721

۰۷

خرداد

مهمترین هدف از اجرای طرح هادی روستا آبادانی روستاها و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان و معیشت و سطح رفاه آنهاست که منجر به ترویج پروژه‌های عمرانی و رونق سرمایه گذاری در روستاها شده است

هدف از اجرای طرح هادی روستا چیست؟

مهمترین هدف از اجرای طرح هادی روستا آبادانی روستاها و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان و معیشت و سطح رفاه آنهاست که منجر به ترویج پروژه‌های عمرانی و رونق سرمایه گذاری در روستاها شده است.

 

این طرح توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه شده و در سال ۱۳۷۸ به دست دولت تصویب شده است و قرار بر این بوده که در بازه ۱۰ساله اجرا شود و در سالهای بعد مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته و هر ساله بودجه ای برای آن اختصاص داده شده است.

 

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می تواند با توجه به اوضاع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور و شرایط موجود در روستاها هر ساله جزئیات این طرح را تغییر دهد که تغییرات مزبور توسط دهیاری ها اطلاع رسانی می شود.

 

احیای ابعاد مختلف روستاها اعم از فرهنگ، اقتصاد و امور اجتماعی و موارد مشابه آنها محورهای مورد توجه این طرح می باشند. طرح هادی روستا بافت موجود در روستاها را مورد بررسی قرار می‌دهد و تعیین می‌کند که هر بافت و هر زمینی تا چه میزان می تواند پیشرفت کند و مورد استفاده قرار بگیرد و در جهت اصلاح و ساماندهی آنها برنامه ریزی هایی انجام می گیرد و بهترین نوع کاربری یعنی مسکونی، تولیدی، کشاورزی، تجاری را برای زمین های روستایی مشخص می نماید.

با اجرای این برنامه ها و شناسایی نیازمندی های روستاها تجهیزات و تاسیساتی برای آنها در نظر گرفته می شود تا به این وسیله آبادانی روستاها تا حدودی تامین شود.

دولت با اجرای طرح هادی روستا افرادی را مسئول اجرای این طرح در روستاهای کشور قرار داده و پروژه های لازم با توجه به وضعیت روستا و زمین های آنجا طراحی شده که طرح مزبور را به مرحله تهیه و تدوین می رسانند.

 

مزایای اجرای طرح هادی روستایی

یکی از مزایای مهم این طرح در نظر گرفتن تسهیلات مناسب برای ساکنان روستا از طرف دولت می باشد. ارایه وام ها و تسهیلات بانکی که با در اختیار گذاشتن آن ها روستاییان بتوانند به ساخت و ساز واحدهای مسکونی تولیدی و رفاهی اجتماعی بپردازند و علاوه بر تامین رفاه خانواده خود منبعی برای اشتغال و کسب درآمد و حتی توسعه گردشگری در روستاهای خود شوند.

این جریان می‌تواند در کاهش مهاجرت های روستاییان به شهر هم تاثیر گذار باشد و آثار مثبتی در رشد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ساکنان بگذارد .

 

مزیت دیگر اجرای این طرح، جامع بودن آن است به طوری که همه جوانب لازم و مورد نیاز زندگی روستاییان از اقتصاد و فرهنگ امور اجتماعی و... را در بر می گیرد و بر پیشرفت همه ابعاد نظارت و کنترل دارد.

از دیگر مزیت های اجرای این طرح، ارتقای بهداشت روستاها، ساده سازی و تسریع عبور و مرور، رسیدگی به معابر و خیابان ها و هدفمند کردن ساخت و ساز در روستاها می باشد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

مشکلاتی که در اجرای طرح هادی روستایی وجود دارد

اجرای این طرح در مرحله اول به تامین بودجه و اعتبارات و تسهیلات کافی نیاز دارد. علاوه بر کمبود بودجه ، نبود دسترسی کافی و آسان به مصالح ساختمانی که برای اجرای پروژه های عمرانی ضروری است مشکلات و سختی هایی را در اجرای این طرح به وجود آورده است.

 

نکات مهم حقوقی در خرید زمین های روستایی

توجه داشته باشید در موقع خرید زمین های روستایی زمینی که می خرید داخل بافت روستایی قرار دارد یا خیر؟ زمین هایی که داخل بافت قرار دارند به‌مراتب دارای ارزش اقتصادی بالایی بوده و در مقایسه با زمین های خارج از بافت از امتیازاتی برخوردار هستند به عنوان مثال برای ساخت و ساز در زمین های داخل بافت به راحتی می توان مجوز ساخت گرفت و بنایی با امتیازات ویژه و با ارزش اقتصادی بالا را مالک شد ولی برای زمین های خارج از بافت معمولاً مجوز ساخت و ساز داده نمی شود.

 

برای اطلاع از جزئیات طرح هادی روستا و دسترسی به نقشه طرح مربوطه و اطلاع از کاربری زمین های موجود در روستا ها و شهر ها به شهرداری ها یا دهیاری ها مراجعه کنید تا از داخل یا خارج بافت بودن زمین مزبور و کاربری آن مطلع شوید.

توصیه می کنیم قبل از انجام معاملات ملکی و خرید و فروش زمین های روستایی حتماً با یک مشاور متخصص در قراردادهای ملکی که از قوانین ملکی و جزئیات طرح هادی روستایی در آن منطقه اطلاعات کامل دارد مشاوره بگیرید.

 

توصیه می کنیم نوشتار اراضی موات  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب