آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکات جالب و مهمی درباره سند

۱۵:۳۹ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 2456

۰۳

مرداد

هر نوشته ای که اشخاص بتوانند در هنگام طرح ادعا علیه یکدیگر یا در هنگام دفاع از خود در مقابل ادعای دیگران به آن استناد کنند سند به شمار می رود

تعریف اسناد رسمی ،اسناد عادی و اسناد الکترونیکی ، شرایط تنظیم اسناد ، اعتبار اسناد الکترونیکی در دادگاه و نکات جالب و مهمی درباره سند در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته می گیرد.

 

تعریف سند 

هر نوشته ای که اشخاص بتوانند در هنگام طرح ادعا علیه یکدیگر یا در هنگام دفاع از خود در مقابل ادعای دیگران به آن استناد کنند سند به شمار می رود.

 

شرایط شکلی سند

یک سند هنگامی به نفع یا علیه اشخاص ، قابل استناد است که به امضای آنها رسیده باشد. نوشته بدون امضا اصولا سندیت و اعتبار ندارد مگر در موارد خاص.

امضای سند باید اصولاً در زیر نوشته و محتوا انجام شود تا بتوان گفت به معنی تایید نوشته ها و محتوای بالای امضا می باشد. امضای یک سند، ممکن است در همان سند یا در سند دیگری انجام شده باشد.

 

 

تعریف سند رسمی 

بطور کلی به اسنادی که در ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی یا بوسیله مقامات صلاحیت دار دولتی و در حدود اختیارات آنها، تنظیم و صادر می شود سند رسمی گفته می شود. همانند سند رسمی مالکیت منزل و مغازه و یا گواهینامه رانندگی یا گذرنامه و...

 

شرایط تنظیم سند رسمی

سند رسمی که بدرستی تنظیم و صادر شده باشد بر سند عادی ، ترجیح و حاکمیت دارد و دادگاه ها و مقامات قانونی ، اصولا باید تاریخ و محتوای سند رسمی را بر سند عادی ترجیح دهند.

 

سند رسمی که به وسیله مقامات تنظیم کننده ، به درستی تنظیم و صادر نشده باشد (اگر جعلی و خلاف قانون نباشد) ارزش سند عادی را خواهد داشت نه ارزش سند رسمی را.

 

کسی که سند رسمی را امضا کرده است نمی تواند امضای خود را منکر شود یا در امضای سند بوسیله خود ادعای تردید و شک کند فقط و فقط می تواند ادعای جعل محتوای سند یا ادعای جعل امضای خود را مطرح کند.

توجه داشته باشید که سند رسمی که جعلی باشد در دادگاه، قابل ابطال است.

 

یک‌ نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید.امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید

 

https://animoshaver.ir/question

 

تعریف سند عادی 

نوشته هایی که بوسیله مردم برای انجام معاملات و تعهدات و.... تنظیم و مبادله می شوند سند عادی هستند.

 

شرایط تنظیم سند عادی

سند عادی  تا جایی که خلاف قانون و خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه نباشد فقط در روابط اشخاصی که آن را امضا کرده اند معتبر است.

کسی که سند عادی را امضا کرده است می تواند  امضای خود را منکر شود یا در امضای سند بوسیله خود ادعای تردید و شک کند و نیز می تواند ادعای جعل محتوای سند یا ادعای جعل امضای خود را مطرح کند.

 

امروزه بنا به قانون تجارت الکترونیک و قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، تعریف و نمونه های سند ، متفاوت شده است در این بخش به بررسی اسناد الکترونیکی و اعتبار آنها در نظام حقوقی ایران می پردازیم.

 

 

تعریف سند الکترونیکی

پیامک، ایمیل و فیلم هم ، سند به شمار می روند و علیه یا به نفع تولید کننده آنها قابل استناد هستند. به اینها سند الکترونیکی ، گفته می شود.

با توجه به افزایش ارتباطات از طریق وسایل الکترونیکی و فناوری های جدید و استفاده مردم از تلفن همراه ، رایانه و اپلیکیشن ها و برنامه های اینترنتی و چت های آنلاین مسلماً تبادل اطلاعات میان مردم به صورت الکترونیکی افزایش چشم گیری داشته و در نتیجه اطلاعات مزبور در وسایل الکترونیکی ثبت شده می شوند.

به عبارتی دیگر هر فرستنده داده پیام با ارسال پیام سندی الکترونیکی را به نفع یا به ضرر خودش تولید می کند که از طرف مخاطب دریافت ، ذخیره و یا پردازش می گردد.

 

میزان اعتبار و توان اثبات اسناد الکترونیکی در دادگاه چقدر است؟

مطابق ماده ۱۲ قانون تجارت الکترونیک ، اسناد و ادله اثبات دعوا ممکن است به‌صورت داده پیام باشند پس در هیچ محکمه یا اداره دولتی نمی توان بر اساس قواعد ادله موجود، ارزش اثباتی داده پیام را صرفاً به دلیل شکل و قالب آن رد کرد.

بنابراین در نظام حقوقی ایران اسناد الکترونیک جز اسناد معتبر محسوب می شوند لازم به ذکر است که اسناد الکترونیک جزو اسناد عادی هستند نه اسناد رسمی زیرا در تعریفی که از اسناد رسمی در قانون وجود دارد اسناد الکترونیکی ذکر نشده است.

 

آیا رسیدهای اینترنتی سند محسوب می‌شود؟

رسیدهای اینترنتی پرداخت یا رسید دستگاه های خودپرداز یا کارت‌خوان ها و پایانه های فروش و فاکتورهای الکترونیکی که فاقد امضا هستند نیز سند به شمار می روند و اعتبار و قابلیت استناد دارند.

 

توصیه می کنیم نوشتار چرا دعوای ابطال سند رسمی دعوای سختی است؟  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و تنظیم دادخواست و تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره، دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب