آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مالیات ارزش افزوده

۱۸:۰۱ - ۰۲ آبان ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 5113

۰۲

آبان

مالیات ارزش افزوده به عنوان یکی از مالیات‌های غیر مستقیم شناخته می‌شود که بعد از ثبت نام، ارسال اولین اظهارنامه باید به صورت حضوری مراجعه و پرداخت شود. لازمه خرید و فروش قانونی و دریافت مالیات از خریدار و ارائه تأییدیه ارزش افزوده الزامی است

از انواع مالیات‌های دریافتی دولت می‌توان به مالیاتهای مستقیم و مالیاتهای غیر مستقیم اشاره کرد. مالیات ارزش افزوده چیست؟ مالیات ارزش افزوده به عنوان یک مالیات غیر مستقیم شناخته می‌شود که خریدار آن را به همراه هزینه کالا یا خدمات دریافت شده پرداخت می‌کند. در این بین فروشنده‌ی محصول یا ارائه دهنده خدمت وظیفه دارد تا مقدار مالیات دریافت شده توسط مشتری را به خزانه دولت واریز کند. مالیات بر ارزش افزوده دارای قوانین مخصوص به خود است که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت . اما بهترین راه برای محاسبه دقیق مالیات بر ارزش افزوده این است که با یک مشاور مالیات مشورت نمایید. با آنی مشاور همراه باشید:

 مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

طبق تعریف ابتدایی، مالیات ارزش افزوده توسط مشتری پرداخت می‌شود اما از آنجایی که شخص فروشنده در حین خرید اولیه جنس، مالیات این چنینی را پرداخت می‌کند و به عنوان مصرف کننده شناخته نمی‌شود حق دارد کل مالیات‌های ارزش افزوده پرداختی خود را از کل مالیات بر ارزش افزوده دریافتی، کسر کرده و ما به تفاوت آن را به حساب خزانه داری دولت واریز نماید. مالیات بر ارزش افزوده توسط دولت تعیین می‌شود. ارزش افزوده برای برخی از کالاها و خدمات ارائه می‌شود که مشمول مالیات است.

 

نحوه محاسبه مالیات ارزش افزوده

اگر بخواهیم با مثال این موضوع را بیان کنیم، باید بگوییم طی یک دوره سه ماهه در یک سال، شرکت مبلغ ایکس را به صورت قانونی پرداخت می‌کند و در حین خرید 9 درصد ایکس را اضافه بر مبلغ کالا به فروشنده به عنوان مالیات پرداخت می‌کند. اگر شرکت مبلغ Y را به صورت قانونی به فروش برساند، در هنگام فروش 9 درصد Y را اضافه بر مبلغ کالا از خریدار دریافت می‌کند. در پایان مهلت سه ماهه مالیات باید به اداره مالیاتی پرداخت شود.

اخذ گواهی ارزش افزوده

مالیات ارزش افزوده به عنوان یکی از مالیات‌های غیر مستقیم شناخته می‌شود که بعد از ثبت نام، ارسال اولین اظهارنامه باید به صورت حضوری مراجعه و پرداخت شود. لازمه خرید و فروش قانونی و دریافت مالیات از خریدار و ارائه تأییدیه ارزش افزوده الزامی است.

تاریخ ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

با نگاه به قوانین مالیات ارزش افزوده باید بیان کرد که در پایان هر فصل به مدت 15 روز مهلت قانونی برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد. افراد با مراجعه به سایت و دریافت اظهارنامه باید مبلغ مورد نظر را طی دو فیشِ مالیات 6 درصد و عوارض 3 درصد به صورت کاملاً مجزا پرداخت نمایند. فصل زمستان به دلیل وجود تعطیلات مختلف، تا پایان فروردین ماه به مدت 30 روز مهلت قانونی وجود دارد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

مالیات حق تمبر

مالیات حق تمبر به عنوان یکی از مالیات‌های مستقیم دسته بندی می‌شود که از طریق تمبر بر اسناد، ابطال و الصاق اوراق و مدارک به منظور رسمیت بخشیدن به مدارک مورد نظر از مؤدیان دریافت می‌شود. به عنوان نمونه از هر برگ چک که از طرف بانک صادر شود، 200 ریال مالیات بر حق تمبر دریافت می‌شود. از اوراق دیگر مانند برات و سفته نیز با توجه به وضعیت تعیین شده حق تمبر دریافت می‌شود.

مالیات بر مصرف

مالیات بر مصرف دارای مزایای خاص خود است که در مقایسه با مالیات بر درآمد، بار مالیاتی را به دوش افرادی می‌اندازد که بیش از دیگران، مصرف کالا و خدمات دارند. مالیات بر مصرف به گونه‌ای است که باعث می‌شود تا پس انداز و سرمایه گذاری تشویق شود. یکی از عیب‌های اساسی وارد شده به مالیات بر مصرف، عدم جلوگیری از باز توزیع ثروت و عدم کاهش نابرابری‌های اقتصادی است.

مالیات بر مصرف و مالیات بر درآمد به عنوان مکمل یکدیگر شناخته می‌شود و در نظام مالیاتی بسیار مؤثر است. برای هر کدام نقاط ضعف و قوت زیادی وجود دارد که در صورت به کارگیری درست آن می‌تواند باعث رونق اقتصادی شود.

مالیات ارزش افزوده طلا

در بین مالیات‌های ارزش افزوده، مالیات ارزش افزوده طلا وجود داشته که برای صنف طلافروشان لحاظ می‌شود. طلا به عنوان یک کالا غیر مصرفی بوده و مجدد به مرحله ساخت برمی‌گردد. طبق قانون، صنف طلافروشان نیز باید مالیات ارزش افزوده طلا را پرداخت کنند.

برای حمایت از افرادی که کالا و خدمات کمتری مصرف می‌کنند مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده است که افراد طبق قوانین گفته شده وظیفه دارند تا مالیات را به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند. مالیات به عنوان یک بخش مهم در اداره امور کشور بوده که تمامی دولت‌ها سعی می‌کنند آن را به درستی به کار گیرند تا بتوانند خدمات اجتماعی مختلفی را ارائه دهند.

 

توصیه می کنیم نوشتار مشاوره مالیاتی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب