آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

دادگاه صلاحیتدار برای رسیدگی به جرم کلاهبرداری از طریق عابر بانک

۰۱:۵۶ - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲

  • 1
  • 0
  • 2512

۲۹

فروردین

کلاهبرداری یکی از جرایم علیه اموال است و مجازات آن حبس رد مال به صاحبش و جزای نقدی می باشد برای شکایت از جرم کلاهبرداری باید به دادگاه کیفری دو که صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به این جرم را دارد مراجعه کرد

آنی‌مشاور در این نوشتار نکاتی درباره دادگاه صلاحیتدار برای رسیدگی به جرم کلاهبرداری از طریق عابر بانک خدمتتان ارائه می‌دهد.

 

برای روشن شدن موضوع ابتدا به تعریف جرم کلاهبرداری و صلاحیت ذاتی و محلی دادگاه‌ها می پردازیم.

 

تعریف کلاهبرداری

جرم کلاهبرداری عبارت است از بردن مال دیگری با سوءنیت و همراه با بکاربردن وسایل مقلبانه یا روش و عملیات متقلبانه .

 

تعریف صلاحیت محلی دادگاه

منظور از صلاحیت محلی دادگاه، مکان و محلی است که آن دادگاه صرفاً جرایم و مسایل حقوقی آنجا را می‌تواند بررسی و رسیدگی نماید.

مثلاً قواعد صلاحیت محلی مرجع قضایی به ما می‌گوید که اصولاً دادگاه تهران نمی‌تواند به دعوای ملکی که در اصفهان واقع شده است رسیدگی کند.

 

تعریف صلاحیت ذاتی دادگاه

صلاحیت ذاتی صلاحیتی است که شایستگی و اقتدار دادگاه بر اساس نوع، صنف و درجه مسأله تحت رسیدگی دادگاه را تعیین می‌نماید و قواعد آن از قوانین آمره است که غیر قابل جابه جایی و تغییر می باشد.

 

با توجه به اینکه کلاهبرداری یکی از جرایم علیه اموال است و جرم مالی شناخته می‌شود و مجازات آن حبس، رد مال به صاحبش و جزای نقدی می باشد برای شکایت از جرم کلاهبرداری باید به دادگاه کیفری دو که صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به این جرم را دارد مراجعه کرد.

 

اما موضوعی که آنی مشاور در ادامه نوشتار به بررسی آن می‌پردازد مربوط به صلاحیت محلی دادگاه رسیدگی کننده به جرم کلاهبرداری است.

 

در کلاهبرداری از طریق عابربانک دادگاه کدام شهر صلاحیت رسیدگی دارد؟

با توجه به اینکه در این جرم پول از یک عابربانک به حساب کلاهبردار منتقل شده است و ممکن است کلاهبردار در شهر دیگری باشد، این سوال پیش می آید که آیا دادگاه شهر محل استقرار عابربانک صالح به رسیدگی است یا دادگاه شهری که کلاهبردار در آنجاست؟

 

قاعده کلی این است که دادگاه محل وقوع جرم ، صلاحیت رسیدگی به جرایم را دارد اما در جرایمی که جرم در یک مکان و نتیجه آن در مکان دیگر محقق می‌شود دادگاهی که نتیجه جرم در آنجا محقق شده است صلاحیت دارد.

 

برای رسیدگی به جرم کلاهبرداری از طریق عابربانک باید دید که این جرم دقیقا در چه مکانی رخ داده است؟

با استناد به رأی دیوان عالی کشور درباره اختلافی که در صلاحیت محلی دادگاه محل انتقال پول از عابربانک به حساب کلاهبردار صادر شده است می توان گفت در جرم کلاهبرداری از طریق عابربانک با توجه به تحقق عنصر مادی کلاهبرداری در شهر محل ارسال پول یعنی شهری که شاکی پول را به کلاهبردار انتقال داده (منظور همان شهر محل عابربانک است) دادگاه این شهر صالح به رسیدگی است.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره حقوق کیفری و جرایم که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question  

 

همانطور که در این نوشتار مطالعه فرمودید دعاوی مربوط به صلاحیت دادگاه‌ها پیچیدگی‌هایی دارد و تشخیص دادگاه صلاحیتدار برای مردم ، عموما سخت است در نتیجه عدم آگاهی از قوانین مربوط به صلاحیت دادگاه‌ها و انتخاب اشتباه دادسرا و دادگاه و طرح دعوا در دادگاهی که صلاحیت رسیدگی ندارد به صدور قرار عدم صلاحیت منجر می‌شود و باعث صرف زمان و هزینه اضافه برای شما می‌گردد.

پس تنها یک کارشناس حقوقی یا یک وکیل با تجربه و آگاه می‌تواند شما را از این قوانین آگاه کند.

 

بنابراین بهتر است مشاوره حقوقی دعاوی یا تنظیم دادخواست و تنظیم شکایت و تنظیم لایحه دفاعیه درباره مسایل و دعاوی حقوقی و کیفری مرتبط با کلاهبرداری را به کارشناسان حقوقی مجرب و وکلای متخصص در دعاوی کیفری و دعاوی کلاهبرداری که در سامانه آنی مشاور فعال هستند بسپارید تا مطمئن شوید همه چیز طبق موازین قانونی و به شکل درست و حرفه‌ای پیش خواهد رفت.

 

توصیه می کنیم نوشتار انواع دعاوی بانکی علیه بانک را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای اعطای وکالت در جرایم کلاهبرداری ، وکالت در جرایم اقتصادی یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم شکواییه ، سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص فعال گروه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (1)

اسماعیل نایبی

1 سال پیش
پاسخ

سلام بسیار خوب

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب