آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

پولشویی از طریق تحصیل عواید حاصل از رشوه

۲۳:۴۸ - ۰۶ شهریور ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1145

۰۶

شهریور

 پولشویی یک جرم فرعی است و هدف آن پنهان کردن جرم اصلی یا منشاء می باشد

مقدمه

پولشویی در لغت به معنی تبدیل سود حاصل از اقدامات غیرقانونی،خلاف و فساد به دارایی های به ظاهر مشروع است.

و در تعریف آن، پولشویی تحت عنوان مبهم کردن منشاء منابع مالی آمده است. در اصل پولشویی به این دلیل انجام می‌شود که منبع واقعی پول، نامشخص بماند، جرمی که از آن سودی غیرقانونی به دست‌آمده مخفی بماند و به ثروتی که حاصل شده مالیات تعلق نگیرد.

 

معمولا درآمد های حاصل از جرائمی مانند رشوه، اختلاس و قاچاق که به صورت غیرقانونی حاصل می شوند پول کثیف هستند و برای قانونی جلوه دادن آنها نیاز به تمیز کردن پول هست بنابراین پولشویان، اغلب مرتکبان این جرایم هستند که می خواهند عواید حاصل از جرایم خود را با پولشویی، قانونی و مشروع نشان دهند.

 

در واقع پولشویی یک جرم فرعی است زیرا هدف آن پنهان کردن جرم اصلی یا منشاء می باشد.

 

در این نوشتار به بررسی پولشویی از طریق تحصیل عواید حاصل از رشوه می پردازیم.

 

تعریف جرم رشوه

رشوه دادن را رشاء و رشوه گرفتن را ارتشاء می‌نامند و به فردی که اقدام به گرفتن رشوه می‌کند، مرتشی و به فرد رشوه‌دهنده راشی گفته می‌شود.

 

در اصلاح حقوقی ارتشاء به معنی اخذ مال یا سند تسلیم وجه یا مال به مأموران دولت یا کارکنان شاغل در نهادهای عمومی ‌‌یا سایر افراد مذکور در قانون برای انجام یا عدم انجام وظایف سازمان محل اشتغال ‌آن هاست.

 

ماده ۳ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری نیز در این باره چنین مقرر کرده است :

«هر یک از مستخدمان و مأموران دولتی برای انجام دادن یا انجام ندادن امری که مربوط به سازمان‌های مزبور است، وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را مستقیم یا غیرمستقیم قبول کند، در حکم مرتشی است.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره حقوق کیفری و جرایم که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question  

 

پولشویی با رشوه چه ارتباطی دارد؟

با توجه به تعریف جرم پولشویی در ماده۲ قانون مبارزه با پولشویی ، اخفاء یا پنهان یا کتمان کردن ماهیت واقعی، منشأ، منبع، محل، نقل و انتقال، جابه جایی یا مالکیت عوایدی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه جرم (رشوه) تحصیل شده باشد، پولشویی محسوب می شود، بنابراین کسی که رشوه می گیرد و برای پنهان کردن ماهیت و منشأ اصلی و نامشروع اموال حاصل از دریافت رشوه اقداماتی انجام می‌ دهد تا به گونه‌ای اموالی که به عنوان رشوه گرفته است ظاهر قانونی و مشروع پیدا کند در واقع مرتکب پولشویی هم می شود.

 

مفهوم عواید حاصل از جرم چیست؟

عواید حاصل از جرم به معنای هر نوع مالی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از فعالیتهای مجرمانه به دست آمده باشد.

در خصوص رشوه هم ممکن است مرتکب ارتشاء و مرتکب پولشویی اشخاص متعددی باشند و عواید حاصل از رشوه توسط شخص دیگری تمیز شود در هر صورت عواید حاصل از رشوه برای قانونی و مشروع نشان دادن دارایی و ثروتی است که شخص به عنوان رشوه دریافت کرده است.

 

اهمیت مبارزه با پولشویی و ارتباط آن با ارتشاء

همان طور که بیان شد پولشویی جرمی فرعی است که برای مبهم کردن جرم اصلی و منشأ انجام می شود.

پس هدف از مبارزه با پولشویی جلوگیری از وقوع جرائم اقتصادی منشأ است در واقع باید قوانین پولشویی و نظارت بر اقتصاد کشور ها طوری مدیریت و کنترل شود که مرتکبان جرایمی مثل اختلاس و رشوه جرات ارتکاب به جرم و تحصیل عواید و دارایی حاصل از آن را نداشته باشند.

 

مسئولین و مقامات کشور با وضع قوانین و اعمال مجازات های سنگین برای مرتکبان این جرایم، بررسی ها و رسیدگی های مداوم به حساب های بانکی، معاملات و مطالبات اشخاص می توانند تا حدی از وقوع چنین جرایمی جلوگیری کنند.

 

توصیه می کنیم نوشتار مصادیق قانونی جرم پولشویی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای اعطای وکالت در جرایم کلاهبرداری ، وکالت در جرایم اقتصادی یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم شکواییه ، سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص فعال گروه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب