آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مهمترین نکات مربوط به جرم پولشویی

۲۳:۲۷ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

  • 2
  • 0
  • 16350

۱۳

خرداد

هدف مقررات مبارزه پولشویی بطور خلاصه این است که منشا، منبع و محل درآمد هر شخصی و چگونگی نقل و انتقال اموال بین اشخاص، شفاف و روشن باشد تا اولا اصل قانونی و مشروع بودن معاملات ، محترم شمرده شود و ثانیا دولت بتواند نسبت به شناسایی درآمد و وصول مالیات از معاملات و درآمد اشخاص اقدام کند

در این نوشتار به بیانی ساده پس از تعریف پولشویی، چند نکته از مهمترین نکات مربوط به جرم پولشویی را برای شما بیان می کنیم.
 
بیش از ده سال است که پولشویی در قوانین ایران جرم به شمار می رود.
 

تعریف پولشویی  

به دست آوردن یا نگهداری یا استفاده آگاهانه از وجه نقد یا اموالی که از فعالیت‌های غیرقانونی به دست آمده است.
 
بدست آوردن یا نگهداری از چنین اموالی حتی اگر از آن استفاده نشود نیز پولشویی به شمار می‌رود.
 
البته باید توجه داشت که آگاهی داشتن یا نداشتن فرد از اینکه وجه نقد یا اموال یادشده مستقیماً یا غیر مستقیم در نتیجه جرم بدست آمده است یک نکته بسیار مهم برای تحقق این جرم است.
 
 
چه بسا افرادی از طریق پولشویی اقدام به تحصیل مال و ثروت کنند و مال و ثروت بدست آمده را به فرد دیگری بسپارند و این فرد نداند که اموال یا وجوهی که به او سپرده اند بطور نامشروع بدست آمده و در فرایند پولشویی به او تحویل شده است. بدیهی است که چنین فردی را نمی توان بابت نگهداری یا استفاده از آن اموال به پولشویی متهم نمود.
 
 

از کجا آورده ای و پولشویی!!

به بیانی ساده در ادبیات حقوقی کنونی ، پولشویی یعنی همان «از کجا آورده ای» قدیم.
 
هدف مقررات مبارزه پولشویی بطور خلاصه این است که منشا، منبع و محل درآمد هر شخصی و چگونگی نقل و انتقال اموال بین اشخاص، شفاف و روشن باشد تا اولا اصل قانونی و مشروع بودن معاملات ، محترم شمرده شود و ثانیا دولت بتواند نسبت به شناسایی درآمد و وصول مالیات از معاملات و درآمد اشخاص اقدام کند.
 

نمونه هایی از پولشویی

چند نمونه از فعالیت هایی که می تواند مرتبط با پولشویی شناخته می شود:
 رباخواری
 
  1.  غصب اموال دیگران
  2. سرقت
  3. تحصیل مال نامشروع
  4. اختلاس
  5. قمار و شرط بندی
  6. سوء استفاده از موقوفات
  7. تبانی در معاملات دولتی
  8. زمین خواری
  9.  کسب درآمد از دایر کردن محل فساد
  10. کسب درآمد از فروش مواد مخدر و روانگردان
  11. کسب درآمد از محل قاچاق کالا و ارز
 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره حقوق کیفری و جرایم که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question  

 

مراقب پولشویی ناخواسته باشید!!

برابر مقررات مبارزه با پولشویی اگر وجه نقد یا مالی از محل ارتکاب هرگونه جرمی به دست آید و سپس به منظور گم کردن رد مال، حتی در چرخه فعالیت های اقتصادی قانونی هم قرار گیرد از مصادیق پولشویی به شمار می رود.
 
به محض اینکه منشأ و ریشه غیرقانونی اموال مذکور ، شناسایی و اثبات شود کسی که این اموال را وارد چرخه فعالیت های اقتصادی کرده قابل پیگرد قانونی است.
 

مال خری و پولشویی!!

در اصطلاح حقوقی به کسی که با علم و آگاهی، اموال ناشی از دزدی و سرقت را خرید و فروش می کند «مال خر» گفته می شود.
 
برابر مقررات مبارزه با پولشویی، فعالیت ها و درآمدهای مال خران از مصادیق پولشویی است و دادگستری می تواند اموال آنها را بازداشت و خود آنان را مورد پیگرد و مجازات قانونی قرار دهد.
 

 

پولشویی و اهمیت نگهداری اطلاعات مربوط به هویت و مشخصات اشخاص

قانون مبارزه با پولشویی، به گمرکات ، شرکت های بیمه ، لیزینگ ها، بانکها ، ادارات مالیاتی، دفاتر اسناد رسمی ، ثبت اسناد ، ثبت شرکتها، دادسرا ها و ....دستور داده که باید اطلاعات مربوط به هویت مشتریان و ارباب رجوع خود را جمع آوری و نگهداری کنند تا برای مبارزه با پولشویی از این اطلاعات استفاده شود.
 

مصادره اموال در پولشویی

قانون مبارزه با پولشویی بیان داشته که اگر وجه نقد یا عواید حاصل از پولشویی به اموال دیگری (همانند خودرو ، ساختمان، باغ، ویلا، مغازه ، ملک، سکه یا ارز و....) تبدیل یا تغییر یافته باشد همان اموال، مصادره و ضبط خواهد گردید.
 

 

مشکوک به پولشویی!!

برابر قانون مبارزه با پولشویی اگر گمرکات، بانک ها یا دستگاه های دولتی ، در جریان انجام فعالیت یا ارائه خدمات به مشتریان نسبت به فعالیت یا خدمات درخواستی مشتری، مشکوک به پولشویی شوند مکلف هستند فورا آن را به مقامات مبارزه با پولشویی در اداره خود گزارش کنند.
 
 

توصیه می کنیم نوشتار مصادیق قانونی جرم پولشویی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای اعطای وکالت در جرایم کلاهبرداری ، وکالت در جرایم اقتصادی یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم شکواییه ، سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص فعال گروه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

ابراهیم بهاری

3 ماه پیش
پاسخ

سلام اگر کسی پولی را به حسابم واریز کنه تا در شرکتی خارجی سرمایه گذاری کنه و من اون پولو به ارز دیجیتال تبدیل کردم و فرستادم به شرکت خارجی این چه حکمی داره حسابمو بستند

مدیر سایت

3 ماه پیش

ممکن است متهم به قاچاق ارز و فرار مالیاتی و پولشویی شوید. برای مشخص شدن علت دقیق مسدودی حساب به بانک خود مراجعه بفرمایید.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب