آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

هدف از تشکیل پایگاه اطلاعات محکومان قاچاق کالا و ارز چیست؟

۲۳:۱۵ - ۰۷ تیر ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 962

۰۷

تیر

با هدف شناسایی محکومان قاچاق کالا و ارز و به منظور ثبت و دسترسی سریع به سوابق محکومان این جرم، پایگاه اطلاعات محکومان قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است

با توجه به آثار سوء جرائم قاچاق کالا و ارز بر اقتصاد کشور و اهمیت مقابله و مبارزه با این جرم، قانونگذار و مقامات قوه قضاییه توجه ویژه ای به این جرائم و اعمال مجازات برای مرتکبان قاچاق دارند و همواره با وضع قوانین و آیین‌نامه‌هایی در پی مبارزه با فساد مالی و اقتصادی در کشور می باشد.

 

یکی از مهمترین جرائم اقتصادی در کشور جرم قاچاق کالا و ارز می باشد که قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره وضع شده و احکامی را برای مقابله با این جرم و مرتکبان آن ارائه نموده است.

 

بند الف ماده ۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تعریف جرم قاچاق کالا و ارز چنین مقرر کرده است:

« قاچاق كالا و ارز عبارت است از هر فعل يا ترک فعلی كه موجب نقض تشريفات قانونی مربوط به ورود و خروج كالا و ارز گردد و براساس اين قانون و يا ساير قوانين، قاچاق محسوب و برای آن مجازات تعيين شده باشد.حتی اگر در مبادی ورودی يا هر نقطه از كشور یا محل عرضه آن در بازار داخلی، كشف شود »

 

با هدف شناسایی محکومان قاچاق کالا و ارز و به منظور ثبت و دسترسی سریع به سوابق محکومان این جرم، پایگاه اطلاعات محکومان قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است. ماده ۷۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره چنین مقرر کرده است:

 

ماده ۷۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به منظور ثبت و دسترسی سریع به سوابق محکومان و ارایه آن به مراجع ذی ربط، پایگاه اطلاعات محکومان قاچاق کالا و ارز در مرکز فناوری و اطلاعات قوه قضاییه تشکیل می گردد. تمامی واحدهای اجرای احکام مکلفند به محض دریافت رأی قطعی محکومیت های راجع به قاچاق کالا و ارز، مشخصات فردی محکومان را در این پایگاه ثبت نمایند. مبادله اطلاعات بین سازمان تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه باید به نحوی باشد که امکان تعامل داده ها و استفاده کاربران طرفین وجود داشته باشد.

 

تبصره نحوه و سطوح دسترسی مراجع ذی ربط به داده ها به موجب آیین نامه ای است که توسط سازمان تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه تهیه می شود و حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون، به تصویب رییس قوه قضاییه می رسد.

 

آیین نامه نحوه و سطح دسترسی به پایگاه اطلاعات محکومان قاچاق کالا و ارز

این آیین نامه در تاریخ ۱۳۹۴٫۲٫۱۵ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسیده و سامانه‌ ثبت پرونده ها و اطلاعات مربوط به محکومیت های قطعی محکومان جرایم قاچاق کالا و ارز در قوه قضاییه و سازمان تعزیرات حکومتی راه اندازی شده است.

 

نحوه انتقال اطلاعات به پایگاه اطلاعات محکومان قاچاق

بعد از رسیدگی و صدور حکم قطعی در خصوص جرائم مربوط به قاچاق کالا و ارز و ثبت احکام قطعی در شعب دادسرا، دادگاه و تعزیرات حکومتی، اطلاعات محکومان در پایگاه قرار می گیرد.

 

منظور از اطلاعات محکومان یعنی مشخصات فردی محکومان، وضعیت اجرای حکم و در صورت عدم اجرا علت آن می باشد که همگی در پایگاه اطلاعات ثبت می شود.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

نحوه دسترسی به سامانه پایگاه اطلاعات

تولید و توسعه نرم افزارهای کاربردی، گزارشی، اطلاع‌رسانی و... بر روی اطلاعات و خدمات آن بر اساس سطح دسترسی تعیین شده در آیین‌نامه مربوطه و تایید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه صورت می گیرد.

 

دسترسی مراجع صلاحیتدار به اطلاعات پایگاه به صورت برخط و از طریق سامانه های الکترونیکی انجام می گیرد. پس برای دسترسی شعب و مقامات صلاحیتدار به اطلاعات پایگاه نیازی به مکاتبه یا استعلام نیست.

ذخیره اطلاعات مربوطه تنها در پایگاه مذکور انجام می گیرد و ذخیره سازی این اطلاعات در سایر پایگاه ها حتی به صورت موقت ممنوع است.

 

اشخاص مجاز به دسترسی به اطلاعات پایگاه

دسترسی شعب به پایگاه تنها محدود به اطلاعات اشخاصی است که پرونده آنها نزد آن شعب مطرح بوده و مشخصات متهم در پرونده ثبت شده است و مقاماتی که از نظر قانونی امکان دسترسی به کل اطلاعات پایگاه را دارند عبارتند از:

  1. دادستان کل کشور.
  2. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه.
  3. نماینده قوه قضاییه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز.
  4. وزیر دادگستری.
  5. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی.
  6. معاون حقوقی و نظارت سازمان تعزیرات حکومتی.
  7. معاونان مقامات مذکور در امور مربوط به قاچاق کالا و ارز.

 

مقامات زیر نیز به سوابق محکومیت اشخاصی که حداقل یک محکومیت در حوزه قضایی محل مأموریت آنان ثبت شده باشد، دسترسی دارند:

  1. رئیس کل دادگستری استان.
  2. رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب مرکز استان.
  3. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان.
  4. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان.
  5. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان.
  6. رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان.
  7. معاونان مقامات مذکور در امور مربوط به قاچاق کالا و ارز.

 

همچنین در موارد ضرورت و برحسب ماموریت های خاصی که به برخی مراجع داده می شود دسترسی یا میزان آن با تایید ریاست قوه قضاییه و مقام مجاز از سوی او قابل تغییر است.

هرگونه دسترسی غیرمجاز به اطلاعات پایگاه و بهره برداری خارجی از ضوابط قانونی ممنوع است و مشمول مسئولیت های کیفری و مجازاتهای مقرر در قوانین جزایی و اداری می باشد.

 

توصیه می کنیم نوشتار نکات مهم قاچاق کالا و ارز را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب