آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکات مهم قاچاق کالا و ارز

۰۹:۳۰ - ۲۴ تیر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3093

۲۴

تیر

قاچاق های سازمان یافته و حرفه‌ای و قاچاق های کالاهای ممنوع و قاچاق کالا و ارزی که مستلزم حبس و انفصال از خدمات دولتی هستند در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب می باشند سایر پرونده های قاچاق کالا و ارز در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی می باشد

مفهوم جرم قاچاق ، حمل و نگهداری کالای قاچاق ، وسیله یا محل نگه داری کالای قاچاق ، نحوه تشخیص کالاهای خارجی قاچاق ، مجازات قاچاق کالا و ارز ، مرجع رسیدگی کننده به جرم قاچاق کالا و ارز ، قاچاق سازمان یافته و نکات مهمی درباره قاچاق کالا و ارز در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.

 

فعالان اقتصادی و مدیران شرکت ها به ویژه اشخاص و شرکت هایی که به امر واردات و توزیع و فروش کالای خارجی و نیز به مبادلات ارزی ، مشغول هستند بایستی نسبت به قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، آگاهی های لازم را داشته باشند تا دچار مخاطرات قانونی و کیفری نگردند.

در همین راستا «آنی مشاور» چند نکته به شرح زیر تقدیم می نماید:

 

مفهوم جرم قاچاق 

ورود ، خروج ، خرید ، فروش و حواله ارز ، بدون رعایت ضوابط تعیین شده توسط دولت (تشریفات قانونی) و بدون مجوز لازم از بانک مرکزی ایران قاچاق شناخته می شود.

 

مفهوم تشریفات قانونی

اقداماتی از قبیل تشریفات گمرکی و بانکی، أخذ مجوزهای لازم و ارائه به مراجع ذیربط است که اشخاص موظفند طبق قوانین و مقررات به منظور وارد یا خارج‌کردن کالا یا ارز، انجام دهند.

 

عرضه و فروش ارز به وسیله اشخاص و واحدهای صنفی ممنوع است مگر به وسیله واحدهایی که توسط دولت برای فروش ارز ، مجاز شناخته شده اند همانند صرافی ها(تبصره ۲ ماده ۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز)

نحوه تشخیص کالاهای خارجی قاچاق

کالاهای خارجی که در بازار ایران به فروش می رسند باید برچسب «شناسه کالا» و برچسب «شناسه رهگیری» داشته باشند در غیر این صورت ، کالای قاچاق شناخته شده و به نفع دولت، ضبط می‌شوند(ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز)

 

حمل و نگهداری کالای قاچاق

حمل و نگهداری کالای قاچاق و همچنین ارز قاچاق ، ممنوع و جرم است و مجازات آن علاوه بر ضبط کالا و ارز برابر ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین می گردد.

قاچاق کالا و ارز از مصادیق جرایم اقتصادی می باشد یعنی وقوع این جرائم تاثیر مستقیم بر بازار ، قیمت ها و به طور کلی در اقتصاد کشور دارد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره حقوق کیفری و جرایم که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question  

 

 

وسیله یا محل نگه داری کالای قاچاق

وسایل نقلیه زمینی ، دریایی یا هوایی که برای حمل کالای قاچاق ، مورد استفاده قرار بگیرد به نفع دولت ، ضبط می گردد(ماده ۲۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز)

محل نگهداری کالای قاچاق در صورتی که متعلق به خود قاچاقچی باشد یا اگر توسط مالک ، عمداً جهت نگهداری کالای قاچاق در اختیار قاچاقچی قرار گرفته باشد به نفع دولت ضبط و مصادره می شود(ماده ۲۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز)

مجازات قاچاق کالا و ارز

حبس، مصادره اموال ،مصادره کالای مورد قاچاق،  مصادره وسیله نقلیه مورد استفاده در قاچاق، جزای نقدی و جریمه از جمله مجازات های تعیین شده برای این جرم می باشند البته در قاچاق های سازمان یافته و حرفه‌ای که به صورت گسترده و به قصد اخلال در نظام اقتصادی کشور صورت گیرند می توانند مشمول مجازات های بسیار  سنگین همانند زندان های طولانی مدت یا اعدام قرار گیرد(ماده ۳۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز)

 

مرجع رسیدگی کننده به جرم قاچاق کالا و ارز

قاچاق های سازمان یافته و حرفه‌ای و قاچاق های کالاهای ممنوع و قاچاق کالا و ارزی که مستلزم حبس و انفصال از خدمات دولتی هستند در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب می باشند سایر پرونده های قاچاق کالا و ارز در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی می باشد.

 

قاچاق سازمان یافته

جرمی است که با برنامه‌ریزی و هدایت گروهی و تقسیم کار توسط یک گروه نسبتاً منسجم متشکل از سه نفر یا بیشتر که برای ارتکاب جرم قاچاق، تشکیل یا پس از تشکیل، هدف آن برای ارتکاب جرم قاچاق منحرف شده است صورت می‌گیرد.

با توجه به اهمیت جرایم قاچاق به دلیل تاثیر مستقیم آن بر بازار و معاملات مردم و اختلال در اقتصاد کشور توصیه می کنیم که آثار و عواقب غیرقابل انکار این جرم را جدی بگیرید و در هیچ شرایطی جنس قاچاق خریداری نکنید و در صورت مشاهده یا اطلاع از وقوع قاچاق حتما مراتب وقوع جرم را به مراجع ذی صلاح گزارش دهید.

 

توصیه می کنیم نوشتار  بازرسی محل نگهداری کالای قاچاق  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای اعطای وکالت در جرایم کلاهبرداری ، وکالت در جرایم اقتصادی یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم شکواییه ، سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص فعال گروه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب