آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

وظایف دفاتر اسناد رسمی

۲۳:۴۵ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۱

  • 11
  • 2
  • 4981

۰۹

مرداد

دفاتر اسناد رسمی به عنوان یک مرکز حقوقی و مدنی رابط شهروندان و حاکمیت کشوراند و وابسته به قوه قضائیه بوده و از مهمترین وظایف دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت رسمی اسناد می باشد

دفاتر اسناد رسمی به عنوان یک مرکز حقوقی و مدنی رابط شهروندان و حاکمیت کشوراند و وابسته به قوه قضائیه بوده و از مهمترین وظایف دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت رسمی اسناد می باشد.

هدف این مرکز تامین و تضمین امنیت حقوقی و اقتصادی کشور می باشد که در نتیجه از وقوع دعاوی مربوط به اسناد و کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی جلوگیری می کند.

 

اهمیت خدمات دفاتر اسناد رسمی

مهمترین اهمیتی که خدمات دفاتر اسناد رسمی در کشور دارد تثبیت مالکیت اشخاص بر اموال و دارایی ها و رسمیت دادن به عقود و تعهدات و تضمین برخی درآمدهای دولت است.

با توجه به اینکه بخشی از امور حاکمیتی مانند ثبت نقل و انتقالات و تعهدات اشخاص توسط قوه قضاییه به دفاتر اسناد رسمی واگذار شده این امر موجب اجرای دقیق تر و تخصصی تر قوانین ثبتی در کشور شده است.

 

و با بالا رفتن دقت در تنظیم اسناد،موجب کاهش مسئولیت قوه قضاییه و در نتیجه بهبود عملکرد این قوه و کاهش شکایات و دعاوی علیه حاکمیت در ارتباط با خسارات ناشی از اشتباه در تنظیم اسناد و ثبت‌ نقل و انتقالات و بالا بردن اعتبار قراردادها در روابط حقوقی مردم شده است.

 

حوزه وظایف دفاتر اسناد رسمی

۱-ثبت اسناد مطابق مقررات قانونی

۲-ارائه مواد مصدق از اسناد ثبت شده

۳-تصدیق صحت امضاء،قبول و حفظ اسناد امانتی

۴-ثبت معاملات شرطی و رهنی در قالب های متعدد

۵-ثبت معاملات اموال منقول

۶-ثبت معاملات اموال غیر منقول

۷-ثبت وصیت در قالبهای عهدی و تملیکی

۸-ثبت اقرارنامه در قالب های متعدد

۹-ثبت وکالت در قالب های متعدد

۱۰-گواهی امضاء در قالب های متعدد بجز اسناد مالی و معاملاتی

۱۱-تصدیق کپی اسناد و اوراق مراجعین

۱۲-دریافت قبوض سپرده مستاجرین در قالب بند ۵۲ مجموعه بخشنامه های ثبتی

۱۳-صدور گواهی عدم انجام معامله بند ۸۹ مجموعه بخشنامه های ثبتی

۱۴-ثبت رضایت نامه

۱۵-ثبت تعهد نامه

۱۶-ثبت اجاره نامه

۱۷-ثبت معاملات مربوط به سرقفلی

۱۸-ثبت وقف نامه و اسناد موقوفه

۱۹-ثبت اسناد ضمانت نامه

۲۰-صدور اجرائیه

۲۱-ثبت نکاح و طلاق

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

وظایف دفاتر اسناد رسمی در قبال تنظیم سند

۱-احراز هویت معامله کنندگان

۲- احراز اهلیت معامله کنندگان

۳- احراز اصالت و اعتبار مستندات سند

۴- احراز انجام مقررات قانونی و نبودن منع قانونی برای تنظیم سند

۵- دریافت حق التحریر،حق الثبت و سایر حقوق دولتی

۶- تنظیم اوراق سند و تایید آن توسط معامله کنندگان

۷- ثبت سند در دفتر سردفتر و تصدیق مطابقت سند و ثبت دفتر توسط معامله کنندگان

۸- تایید صحت ثبت و هویت معامله کنندگان با امضای سردفتر ذیل ثبت دفتر و حاشیه سند

۹-امضای دفتریار و مهر دفترخانه ذیل ثبت دفتر و در حاشیه سند

 

وظایف دفاتر اسناد رسمی در رابطه با اسناد مالکیت تعارض

مالکیت معارض یعنی برای یک ملک، دو مالک با دو سند مالکیت وجود داشته باشد.صاحبان اسناد مالکیت معارض باید بعد از اطلاع از موضوع تعارض برای تعیین تکلیف به اداره ثبت محلی که ملک در حوزه آن واقع است، مراجعه کنند و وضعیت موجود را به اطلاع اداره ثبت رسانده و رسیدگی به موضوع و رفع این اشتباه ثبتی را تقاضا کنند.

 

ادارات ثبت مکلف است به محض اطلاع از صدور اسناد مالکیت معارض ، اعم از اینکه اعتراض نسبت به اصل یا حدود یا حقوق ارتفاقی باشد، فوراً مطابق مقررات به موضوع رسیدگی نماید و مشخصات سند معارض و سند مقدم را به دفاتر اسناد رسمی حوزه خود اطلاع دهد.

 

اداره ثبت موظف به ارسال گزارش به هیات نظارت می باشد و چنانچه هیات نظارت وقوع تعارض را محرز بداند مراتب کتبا توسط اداره ثبت به دارنده ابلاغ می شود تا اقدامات قانونی را به عمل آورد .

 

دفاتر اسناد رسمی پس از اطلاع از صدور سند مالکیت معارض حق ندارند معاملات مربوط به آن سند را ثبت نمایند در صورت تخلف و ثبت این قبیل معاملات به انفصال از شغل سردفتری محکوم خواهند شد.

 

توصیه می کنیم نوشتار شکایت علیه دفترخانه اسناد رسمی و سردفتر متخلف را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (11)

رستگارخاطری

1 سال پیش
پاسخ

سلام‌کسی‌که‌دردفترخانه‌ثبت‌اسنادرسمی‌ثبت‌ازدواج‌شده‌باشه‌وسندازدواج‌نگرفته‌باشه‌باید‌چگونه‌آن‌رابگیرد

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. به همان دفترخانه مراجعه کرده و سند خود را دریافت کند.

حاج حسین

1 سال پیش
پاسخ

سلام. خدا قوت برای سند زدن ماشینی که اجاره به شرط تملیک در اختیار دفترخانه ها میباشد

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. مطلب شما کامل نیست و مشخص نکرده اید سوالتان چیست.

علی مرتضوی

۳۱ تیر ۱۴۰۲
پاسخ

سلام و عرض ادب یک سند عادی در مورد مهریه را به یکی از دفاتر رسمی بردم جهت اخذ کپی برابر اصل. آن دفتر از این اقدام استکناف ورزید و انجام نداد. آیا این مورد از وظایف آن دفتر بوده و آیا تخلفی کرده و از مراجع رسمی قابل پیگیری است؟

مدیر سایت

۰۱ مرداد ۱۴۰۲

درباره برابر اصل نمودن اسناد عادی ، دفاتر اسناد رسمی در صورتی که برایشان محرز باشد اصل سند عادی به آنان ارایه شده باید کپی برابر اصل را به مراجعان بدهند.

حسین طاهری

6 ماه پیش
پاسخ

سلام ، یه زمین خریدم فقط دفتر خونه وکالت نامه گرفتم و اقرار نامه ، بعد 3 ماه متوجه شدم اصلا زمین متعلق به مسکن و شهر سازیه ، حالا میخام بدونم دفترخونه چجور زمین دولت رو زد به نام کسی که من ازش بخرم . ممنون از دوستان

مدیر سایت

6 ماه پیش

دفتر اسناد رسمی بر پایه استعلامی که از اداره ثبت اسناد و املاک می گیرد سند را منتقل می کند و اگر در رعایت مقررات درباره انتقال سند ، تخلف کرده باشد باید به بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک همان شهرستان یا به دادسرای انتظامی کانون سردفتران استان از سردفتر شکایت کنید.

جلیل برنگ

3 ماه پیش
پاسخ

سلام خسته نباشی سند واسه یکی از آشنا ها گذاشتم از زندان آزاد شد 2تا پرونده داشت واسه یک پرونده 1میلیارد واسه پرونده دوم 700میلیون تومان حالا که سند رو بهش دادم گفتم باید سند منو آزاد کنی از رهن دادگستری سند رو برد بعد یک ماه آورد گفت سند رو از دو شعبه آزاد کردم چطوری میتونم بفهمم از دو شعبه آزاد کرده؟؟

مدیر سایت

3 ماه پیش

سندی که در بازداشت قضایی قرار گرفته باشد از طریق استعلام دفتر اسناد رسمی و سامانه ثبت اسناد و املاک (ثبت من) و همچنین با درج بازداشتی در سند ، مشخص می شود. شما می توانید با در دست داشتن اصل سند و کارت ملی خود به یکی از دفاتر اسناد رسمی بروید و از سردفتر یخواهید سامانه ثبت اسناد را چک کند و به شما بگوید  که سند شما در بازداشت هست یا خیر؟

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب