آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

برجسته ترین نکات کاربردی قانون جدید صدور چک

۱۵:۵۲ - ۱۸ شهریور ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3032

۱۸

شهریور

حداکثر مدت اعتبار چک از زمان دریافت دسته چک سه سال است و چک هایی که تاریخ مندرج در آن ها پس از مدت اعتبار باشد به عنوان چک، به رسمیت شناخته نمی شوند و مزایای قانون چک بر آنها حاکم نیست و فقط یک سند عادی طلب به شمار می روند

صدور دسته چک در قانون جدید

صدور دسته چک برای درخواست کنندگان دسته چک فقط از طریق سامانه های بانک مرکزی امکان پذیر استصدور هر برگ چک برای دارندگان دسته چک، صرفاً از طریق ثبت چک در سامانه بانک صادرکننده آن دسته چک، امکان پذیر است.

 

انتقال هر برگ چک، فقط از طریق سامانه های بانک مرکزی، امکان پذیر استاحراز تسویه هر برگ چک نیز برای صادرکنندگان چک فقط از طریق سامانه های بانک مرکزی، امکان پذیر است.

استفاده از سامانه های بانک مرکزی منوط به نصب و استفاده از برنامک های تلفن همراه (اپلیکیشن) است.

دسترسی مشتریان بانک ها و دارندگان حساب در بانک ها به سامانه های بانک مرکزی از جمله سامانه صیاد از طریق بارگیری (دانلود) برنامک ها از پایگاه اینترنتی همه بانک ها و پایگاه ir.shaparak.www امکان پذیر است.

سقف اعتبار مجاز متقاضی دسته چک بوسیله سامانه های مورد استفاده بانک مرکزی محاسبه می شود و دارنده دسته چک در حد سقف اعتباری که دارد می تواند چک صادر کند نه بیشتر از آن.

به هر برگه چک ، یک شناسه یکتا و مدت اعتبار اختصاص پیدا می کند.

 

مدت اعتبار چک

حداکثر مدت اعتبار چک از زمان دریافت دسته چک سه سال است و چک هایی که تاریخ مندرج در آن ها پس از مدت اعتبار باشد به عنوان چک، به رسمیت شناخته نمی شوند و مزایای قانون چک بر آنها حاکم نیست و فقط یک سند عادی طلب به شمار می روند.

 

ثبت چک

ثبت، تائید و انتقال چک‌های جدید در سامانه صیاد بانک مرکزی الزامی است.

به منظور ثبت چک، شخص صادرکننده چک صرفاً می تواند به سامانه بانک صادرکننده دسته چک خود مراجعه کرده و در زمان تایید دریافت چک نیز شخص تایید کننده (ذینفع) می تواند صرفاً به سامانه مرتبط با بانک خود (بانکی که در آن داراي حساب فعال می باشد) مراجعه کند و فرآیند تایید از سوی شخص و توسط بانک صورت گیرد.

پس از درج مندرجات چک در برگ چک، صادر‌کننده چک به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد مراجعه کرده و سپس اقدام به ورود اطلاعات چک و اطلاعات هویتی ذینفع می کند.

 

این مرحله به عنوان ثبت اولیه چک در سامانه صیاد قلمداد شده و ثبت نهایی چک در سامانه صیاد، مستلزم تایید دریافت چک توسط ذینفع آن است.

پس از تأیید ذینفع، او دارنده قانونی چک شناخته می شودلزوم صدور چک در وجه ذینفع مشخص از ویژگی های قانون جدید صدور چک می باشد.

 

ممنوعیت صدور چک در وجه حامل از ویژگی های قانون جدید صدور چک می باشد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question

 

 

پشت‌نویسی چک‌های طرح جدید

پشت‌نویسی چک‌های طرح جدید ممنوع می‌باشد بطور کلی، ظهرنویسی چک عملاً قابلیت و مفهوم خود را از دست داده است.

توضیح اینکه پشت نویسی چک طرح جدید فقط از طریق ثبت انتقال برگه چک در سامانه صیاد ممکن است و این کار،مانند گذشته مفهوم ظهرنویسی و ضمانت از صادرکننده چک و... را ندارد بلکه فقط بلحاظ بانکی از جهت شناسایی شخصی که حق وصول وجه چک را دارد و بلحاظ مقررات مالیاتی و پولشویی از جهت شناسایی معاملات و تراکنش های مالی قانونی و مطالبه مالیات از آنها معتبر است.

 

رویکرد قانون جدید چک اینگونه است که با برگشت اولین چک، دیگر امکان صدور چک جدید را نداشته باشید.

محرومیت از خدمات بانکی

در صورت برگشت خوردن چک از دریافت بسیاری از خدمات بانکی از جمله در موارد زیر محروم می شوید:

  1. حساب بانکی جدید برایتان افتتاح نمی شود.
  2. کارت بانکی جدید برایتان صادر نمی شود.
  3. کارت های بانکی موجود و مورد استفاده شما نیز تمدید نمی شود.
  4. اگر کارت های بانکی خود را گم کنید المثنی هم برایتان صادر نمی شود. کارت اعتباری و تسهیلات خرد هم همین طور است.
  5. ضمانت نامه بانکی اعم از ضمانت نامه های ارزی و ریالی برایتان صادر نمی شود.
  6. دریافت وام و تسهیلات بانکی برایتان تقریبا غیرممکن می شود.
  7. در صورت برگشت چک، به میزان کسری مبلغ چک، وجوهی که در بانک های دیگر هم دارد مسدود خواهند شد.
  8. تا زمانی که نسبت به چک برگشتی خود اقدام به رفع سواثر نکنید حساب های بانکی شما که مسدود شده اند در حالت مسدود باقی می مانند و نمی توانید با آنها کار کنید.

 

توصیه می کنیم نوشتار شیوه استعلام مسدودی حساب بانکی را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

 

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب