آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

محرومیت های ناشی از بدهی مالیاتی

۲۲:۴۳ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۱

  • 9
  • 2
  • 2779

۰۵

مرداد

مهمترین محرومیت های ناشی از بدهی مالیاتی محرومیت مدیران از عضویت در هیات مدیره شرکتها و محرومیت از ثبت شرکت و ممنوع الخروج شدن از کشور می باشد

مدیران شرکت به عنوان رکن مهمی از شرکت نقش اداره امور داخلی و نقش نمایندگی شرکت و ارتباط با اشخاص خارج از شرکت را دارند.

اختیار دارایی و اموال شرکت نیز با مدیران شرکت است بر همین اساس مطالبه حقوق شرکت و عمل به تعهدات شرکت از جمله تعهدات مالیاتی در برابر سازمان امور مالیاتی کشور بر عهده مدیران شرکت است.

 

مدیران شرکت ها علاوه بر مسئولیت هایی که در مقابل سهامداران و خود شرکت دارند مشمول تکالیف قانونی مربوط به امور مالیاتی شرکت نیز می باشند. منظور از مدیران مسئول مطابق قانون مالیاتهای مستقیم مدیران اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت است و مدیران داخلی شرکت مانند مدیر مالی، مدیر حسابداری، مدیر حقوقی و ... در در این قبیل مسائل مسئولیتی ندارد.

 

ممنوعیت ثبت شرکت به دلیل بدهی مالیاتی

به استناد ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم یکی از محرومیت های ناشی از بدهی مالیاتی شرکتها محرومیت اشخاص بدهکار از ثبت شرکت و عضویت در هیات مدیره شرکت هاست.

 

ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، اسامی مدیران موسسات و شرکتهایی که بدهی مالیاتی اعم از مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده دارند و همچنین اسامی هر یک از مدیران عامل و اعضای هیات مدیره موسسات و شرکتها که به علت صدور اسناد مبتنی بر انجام معاملات غیر واقعی در نظام اقتصادی از جمله امور مالی و مالیاتی کشور محکومیت قطعی یافته اند را به همراه مشخصات آنان به اداره ثبت شرکتها اعلام کند.

 

اداره مذکور موظف است ثبت شرکت یا موسسه به نام این اشخاص و همچنین ثبت عضویت آنها در هیات مدیره آن شرکت و سایر شرکتها و موسسات را برای بدهکاران مالیاتی منوط به تعیین تکلیف و اخذ مفاصاحساب مالیاتی از سازمان امور مالیاتی کشور کند.

 

در تخلف در صدور اسناد مبتنی بر انجام معاملات غیرواقعی مندرج در این ماده نیز اداره ثبت شرکتها موظف است از انجام ثبت شرکت یا موسسه به نام اشخاص یاد شده و همچنین ثبت عضویت آنها در هیات مدیره آن شرکت و سایر شرکتها و موسسات به مدت سه سال خودداری کند.

 

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است فهرست اشخاص حقوقی را که طی پنج سال فاقد فعالیت تلقی می شوند به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کند.

 

سازمان مذکور مکلف است از تاریخ اعلام سازمان امور مالیاتی کشور ثبت هرگونه تغییرات در مورد این اشخاص را منوط به اخذ مفاصا حساب مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور کند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

ممنوع الخروج شدن به دلیل بدهی مالیاتی

به استناد ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم یکی دیگر از محرومیت های ناشی از بدهی مالیاتی ممنوع الخروج شدن اشخاص بدهکار است. سازمان امور مالیاتی کشور می تواند از خروج بدهکاران مالیاتی و مدیران اشخاص حقوقی حقوق خصوصی از بابت درآمد مشمول مالیات شخص حقوقی که مربوط به دوران مدیریت آنان می باشد جلوگیری نماید.

 

ماده ۲۰۲ اصلاحی قانون مالياتهای مستقيم

وزارت امور اقتصاد و دارايی يا سازمان امور مالياتی كشور مي تواند از خروج بدهكاران مالياتی كه ميزان بدهی قطعی آنها از ده ميليون ريال بيشتر است از كشور جلوگيری نمايد.

حكم اين ماده در مورد مدير يا مديران مسوول اشخاص حقوقی خصوصی بابت بدهی قطعی مالياتی شخص حقوقی اعم از ماليات بر درآمد شخص حقوقی يا مالياتهايی كه به موجب اين قانون شخص حقوقی مكلف به كسر و ايصال آن می باشد و مربوط به دوران مديريت آنان بوده نيز جاری است.

بر همین اساس مدیران مسوول اشخاص حقوقی باید پاسخگوی بدهیهای مربوط به دوران مدیریت خود باشند.

 

نتیجه گیری

آثار محرومیت های ناشی از بدهی مالیاتی علاوه بر محرومیت مدیران از عضویت در هیات مدیره شرکتها و محرومیت از ثبت شرکت و ممنوع الخروج شدن از کشور ،روابط حقوقی آنها را نیز مختل می کند از جمله اینکه منجر به مسدودی حساب های بانکی آنها شده و تا سه سال دیگر از ثبت شرکت جدید و عضویت در هیئت مدیره سایر شرکتها هم محروم می شوند.

 

توصیه می کنیم اگر به عنوان مدیر در شرکتی فعالیت دارید در خصوص امور مالیاتی شرکت لزوما با یک مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی مشاوره داشته باشید و از حقوق و تکالیف قانونی خود آگاهی پیدا کنید تا بعدا دچار چنین مشکلات حقوقی، مجازات‌های مالیاتی و محرومیت های ناشی از بدهی مالیاتی نشده و حتی از معافیت و بخشودگی مالیاتی هم برخوردار شوید.

زیرا ممکن است در نهایت در صورت عدم اجرای تکالیف قانونی مربوط به پرداخت مالیات شرکت به جریمه و یا حتی حبس محکوم شوید.

 

بنابراین بهتر است تا موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زیان یا حساب درآمد شرکت و مدارک و گزارشات مورد نظر سازمان را با توجه به قوانین و دستورالعمل های مالیاتی به سازمان مالیاتی تسلیم کنید. و در موعد معین مالیات تعیین شده را پرداخت کنید تا مجبور به تحمل محرومیت های ناشی از بدهی مالیاتی و مجازات و جریمه نشوید.

 

توصیه می کنیم نوشتار ممنوعیت ثبت شرکت بدلیل بدهی مالیاتی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (9)

محمد حسن صاحبکار

1 سال پیش
پاسخ

با سلام آیا سازمان امور مالیاتی این اختیار را رارد که فرد بدهکار مالیاتی را ممنوع المعامله کند منظورم از معامله فروش خودرو پراید

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. سازمان امور مالیاتی می تواند تا میزان و مبلغ مالیات مورد نظر، اموال و حسابهای بانکی فرد را توقیف نماید و مانع از معامله اموال توقیفی شود.

زهرا کریمی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
پاسخ

سلام ایا ممکن است بخاطر بدهی مالیاتی مدیر عامل، حساب بانکی شرکت مسدود شود؟

مدیر سایت

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

بدهی مالیاتی شخصی مدیرعامل به شرکت مربوط نمی شود و اداره امور مالیاتی نمی تواند اموال و وجوه شرکت را بابت بدهی مالیاتی شخصی مدیرعامل، توقیف و برداشت نماید ولی اگر حساب بانکی شخصی مدیرعامل، بوسیله اجراییات اداره امور مالیاتی توقیف یا مسدود شده باشد ممکن است حساب بانکی شرکت نیز از جنبه بانکی، دچار مشکلاتی بشود.

آرمان

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
پاسخ

سلام و روز خوش مدیر عامل خارج از هیئت مدیره و بدون سهم نیز مشمول جریمه های عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد (مانند مسدودی حساب ها و ...) اگر قطعی شدن مالیات ها در زمان تصدی پست باشه میشود و یا این جریمه ها فقط مختص هیئت مدیره و سهامداران است؟

مدیر سایت

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

درود. بله. مدیرعامل نیز حتی اگر عضو هیات مدیره شرکت نباشد درباره مالیات قطعی شده دوران تصدی خود مسئول پرداخت مالیات شرکت است.

حسین سهمی حصاری

۲۷ تیر ۱۴۰۲
پاسخ

مجازات کسی که توان پرداخت مالیات به لحاظ مالی در موعد مقرر را ندارد چیست ؟واگر مالی برای ارائه نداشته باشه تکلیف بدهی از چیست و مجازات قانونی آن فرد چه میباشد

مدیر سایت

۲۷ تیر ۱۴۰۲

اشخاصی که بدهی مالیاتی خود را حتی به دلیل اعسار و ناتوانی ، نپردازند با محدودیت‌هایی زیادی مواجه می‎شوند از جمله آنکه ممنوع الخروج می‎شوند یا حساب بانکی آنان مسدود می‎شود و نمی‎توانند وام و خدمات بانکی دریافت کنند یا شرکت به ثبت رسانند یا نمی‎توانند عضو هیات مدیره شرکت شوند.

بدهی مالیاتی که قطعی شده باشد تا زمانی که پرداخت و تسویه نشود بر عهده بدهکار مالیاتی ، باقی می‎ماند و محدودیت‎های ناشی از آن نیز برطرف نمی‎شود.

مدیر سایت

۲۷ تیر ۱۴۰۲

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب