آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

صدور سند مالکیت بنام ورثه

۰۵:۲۷ - ۰۶ شهریور ۱۴۰۰

  • 10
  • 1
  • 6722

۰۶

شهریور

حتی اگر یک نفر از وراث نیز خواهان دریافت گواهی حصر وراثت باشد می تواند این اقدام را از طریق شورای حل اختلاف انجام دهد

در این نوشتار به بیان نکات مهم و کاربردی در مورد اسباب مالکیت مشروع، رد ارث، گواهی حصر وراثت،مالیات بر ارث و صدور سند مالکیت بنام ورثه می پردازیم.

یکی از موجبات قانونی و مشروع مالکیت، ارث می باشد.

قوانین متعددی در ایران وجود دارد که بر لزوم قانونی بودن مالکیت تاکید نموده است.

قدیمی ترین قانون در این زمینه، ماده ۱۴۰ قانون مدنی ایران است که موجبات و اسباب مالکیت مشروع را بیان داشته است.

از نظر ماده ۱۴۰ قانون مدنی ایران، اسباب مالکیت مشروع به شرح زیر می باشند:

۱- احیای اراضی موات و حیازت اشیا مباحه

۲- عقود و تعهدات

۳- اخذ به شفعه

۴- ارث

در یک دهه گذشته نیز به ویژه قانون مبارزه با پولشویی بر لزوم قانونی بودن درآمدها و دارایی های افراد تاکید کرده است.

حتماً در جریان تراکنش های بانکی با مواردی برخورد کرده اید که بانکها از شما برای تراکنش‌های بالای ۲۰ میلیون تومان مدرک و دلیل خواسته اند.

این دقیقا یکی از روش‌های جدید احراز قانونی بودن درآمد و شناسایی منشأ دارایی افراد است.

 

درباره منشأ مالکیت افراد بیش از این صحبت نمی کنیم و به بحث اصلی خود بر می گردد یعنی صدور سند مالکیت برای ورثه.

همانگونه که ماده ۱۴۰ قانون مدنی بیان داشته است ارث یکی از موجبات قانونی مالکیت می باشد.

پس از درگذشت افراد ، اموال و دارایی‌های آنان به گونه قهری و غیر ارادی به ورثه آنان منتقل می شود.

البته در مواردی در قانون، پیش‌بینی شده که ورثه می توانند ارث را رد کنند یعنی انتقال ارث به خود را قبول نکنند.

 

رد ارث

تصور نکنید که رد ارث، یک کار غیرعقلانی است رد ارث، دلایل توجیهی و شرایط خاص خود را دارد و در بعضی موارد بویژه در جایی که فرد درگذشته، بدهی های زیادی دارد (بیش از مال بجامانده، بدهی دارد) ممکن است که این اقدام ، مفید هم واقع شود.

در این صورت از دیدگاه حقوقی و ثبتی، نخستین اقدامی که ورثه پس از درگذشت یک نفر باید انجام دهند دریافت گواهی حصر وراثت می باشد.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

گواهی حصر وراثت

امروزه اقدام برای دریافت گواهی حصر وراثت باید از طریق شورای حل اختلاف انجام شود.

برای دریافت گواهی حصر وراثت ، نیازی نیست که همه ورثه با شما همراهی کنند.

حتی اگر یک نفر از وراث نیز خواهان دریافت گواهی حصر وراثت باشد می تواند این اقدام را از طریق شورای حل اختلاف انجام دهد.

ورثه یا وراثی که اقدام به دریافت گواهی حصر وراثت نموده اند می توانند به اداره امور مالیاتی، مراجعه کرده و گواهی مالیات بر ارث را به نسبت سهم الارث خود دریافت کنند.

 

توجه داشته باشید که نیازی نیست که مالیات بر ارث را برای همه اموال بجا مانده از متوفی بدهیدبلکه اگر انتقال سهم الارث فقط در مورد یکی از اموال بجامانده از درگذشته را مدنظر داشته باشید می توانید مالیات بر ارث همان مورد را بپردازید.

صدور سند مالکیت بنام ورثه

برای صدور سند مالکیت به نام خود بعنوان یکی از ورثه می توانید گواهی مالیات بر ارث همان یک مورد به نسبت سهم الارث خود را دریافت و سپس با در دست داشتن گواهی حصر وراثت و شناسنامه و کارت ملی خود به اداره ثبت اسناد و املاک مربوط به آن ملک، مراجعه فرمایید.

 

درخواست کتبی خود را برای صدور سند مالکیت به نسبت سهم الارث خود را خطاب به اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه بنویسید و گواهی انحصار وراثت و گواهی مالیات بر ارث و شناسنامه و کارت ملی خود را پیوست درخواست خود نمایید.

با وجود این درخواست و مدارک اشاره شده، سند مالکیت به نسبت سهم الارث برایتان صادر می شود.

 

توصیه می کنیم نوشتار تحریر و تقسیم ترکه  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (10)

اسداللهی

1 سال پیش
پاسخ

با سلام ۱۵ هکتار زمین زراعی واقع در شهر آبی بیگلو شهرستان نمین داریم که برای پدربزرگمان بوده و ایشان حدود ۸۰ سال پیش طی توافقنامه ای و استشهادیه و شورای اسلامی شهر به مستاجر به مدت یکسال اجاره میدهد ولی با مهاجرت پدربزرگ به باکو زمین در غصب و تصرف مستاجر میرود و وراثین دارای سند میشوند و ما در طی این سالها شکایتهای مختلف به مراجع قضایی حتی با وکیل داشتیم ولی موفق به دریافت سند رسمی و اجرت المثل نشدیم و جدیدا مطابق سامانه ثبت ملک تمام مدارک از جمله جانمایی و نقشه utm و تعیین مختصات را اسکن در سامانه اداره ثبت نمودیم و برابر اصل مدارک را فرستادیم اداره ثبت نمین که آقای رئیس گفتن اینا چیه فرستادین همرو بایگانی میکنیم شما تصرفات ندارید و ازین طریق سند نمی دهیم خلاصه تا کنون از هر راهی رفتیم دولت با سنددار شدن و پس گرفتن زمین موروثی ما مخالفت ورزیدند .حال توان پرداخت حق الزحمه وکیل را مجددا نداریم و هر آنچه داشتیم فروختیم صرف امور دادگاهی کردیم .به نظر شما راهی هست یا نه

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. بر اساس توضیحاتی که مطرح کردید و به ویژه آرای صادره امید و امکان چندانی برای نتیجه در باره ملک ادعایی ندارید.

کمال سکوتی

1 سال پیش
پاسخ

سلام. یک قطعه ملک با خانه که از پدر بزرگم به ارث رسیده دارای سند نمیباشد و پدرم و سه تا از عموها برای دریافت سند مشاع باید اقدام کنند. ولی یکی از عموها حاضر به همکاری نیست. آیا راهی هست که مابقی ورثه اقدام به دریافت سند مشاع کنند؟ حتی اگر یکی حاضر به همکاری نباشد. ممنون

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. بله. تشکیل پرونده ثبتی و اقدام برای دریافت سند مشاعی منوط به اقدام همه شرکاء نیست و یکی از شرکای مشاع نیز می تواند چنین درخواستی را به جریان بیندازد.

مرتضی محمدی

6 ماه پیش
پاسخ

سلام خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم برای سند زمین کشاورزی اقدام کردم میگن باید سهم مشاعی اول باید بگیرم الانم میخوام سهم مشاعی بگیرم میگن باید ثبت نام کنیم رفتم برای ثبت نام میگن توافق نامه یا قولنامه پدر بزرگم فوت کردن الان من چطوری قولنامه بگیرم توافق نامه هم نمیشه چون با عمو و عمه هام مشکل داریم کلا با همشون قهریم سر همین زمینا رفتن سند گرفتن یه خونه مشهد بوده همه رو بالا کشیدن الانم پانزده هزار و پانصد هزارمتر زمین برای ما مونده از اول هم دست خودمون بوده الانم اهالی اونجا همه میدونن اونجا مال ماس ممنون میشم راهنماییم کنید بار اولمه ‌که دارم میرم دنبال یه سند که هردفعه که میرم همه میپیچونن

مدیر سایت

6 ماه پیش

بخش دیدگاه در سامانه آنی مشاور نمی تواند بجای بخش مشاوره مورد استفاده قرار گیرد. 

پاسخ به مجموع سوالاتی که شما درباره این موضوع دارید به ویژه با توجه به جوانب مختلفی که این مساله دارد نیازمند دریافت مشاوره است بنابراین پیشنهاد می کنیم درباره موضوعی که مطرح فرمودید برای دریافت مشاوره و رهنمودهای لازم بر روی سامانه آنی مشاور از طریق ثبت درخواست "مشاوره فوری" یا  "رزرو مشاوره"  اقدام به دریافت مشاوره کنید.

 

علی شاهی

6 ماه پیش
پاسخ

سلام خسته نباشید،زمین کشاورزی از پدرم به ارث مونده،بعضی از خواهر و برادرام سهمشون رو میخوان و بعضی راضی به فروش نیستیم میخوایم زمین باشه،میگن جدیدا برای سهم هر نفر سند جدا میدن حیقت داره؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

مدیر سایت

6 ماه پیش

اگر این ملک، سابقه ثبتی داشته و قبلا برای آن سند صادر شده باشد سند سهم مشاعی هر یک از شرکای ملک به درخواست آنها صادر می شود. وجود سند مشاعی به معنی تقسیم و یا به معنی اجازه خرد کردن اراضی کشاورزی به قطعات کوچکتر نیست.

علی نصیری

1 ماه پیش
پاسخ

سلام خسته نباشید یک قطعه زمین کشاورزی پدربزرگم ب پدرم دادن و پدرم ب من زمین بصورت قولنامه ب پدرم و از پدرم ب من برای گرفتن سند چه مدارکی باید ببرم و سند بگیرم؟

صادق رئیسی کیا

1 ماه پیش

مجموع مدارکی که نشان دهنده انتقال مالکیت به پدرتان و سپس انتقال مالکیت از پدرتان به شما هست و مدارکی که نشان دهنده تصرف شما بر ملک هست باید در سامانه ثبتی درخواست سند بارگذاری شود.

برای دریافت مشاوره تکمیلی درباره این موضوع در سامانه ما (سامانه آنی مشاور) گزینه مشاوره فوری را انتخاب و نوبت مشاوره ، ثبت بفرمایید.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب