برای نخستین بار در ایران "تنظیم خودکار اظهارنامه قضایی" با کمترین هزینه در کوتاه‌ترین زمان در سامانه آنی‌مشاور

آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکاتی درباره چگونگی صدور سند تک برگ

۰۸:۳۹ - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 2016

۰۹

اردیبهشت

پیاده سازی حدنگاری املاک (کاداستر) و صدور سند تک برگ و استفاده از بستر الکترونیکی برای صدور سند مالکیت از بروز جعل و خدشه به سند و اختلاف در حدود سند و تعارض ثبتی و تداخل ثبتی و... تا حدود زیادی، پیشگیری می‌نماید

مقدمه

از سال ۱۳۸۹ به بعد در نظام ثبتی ایران به اصلاح فرایند صدور سند مالکیت برای املاک توجه شد.

سند مالکیت دفترچه‌ای است که به آن سند منگوله‌دار هم گفته می‌شود از ابتدای فعالیت سازمان ثبت اسناد و املاک در ایران از سال ۱۳۱۰ به بعد صادر می‌گردید و طی حدود هفتاد سال، تغییرات عمده ای درباره شکل و عناصر آن داده نشد.

 

به دنبال تحولات فناورانه و راه‌اندازی خدمات و محصولات الکترونیک در کشور ، مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ درباره لزوم راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات املاک کشور و نظام حدنگاری املاک (کاداستر) تکلیف و بودجه‌ای را برای سازمان ثبت اسناد و املاک مقرر داشت.

هدف از الکترونیکی کردن نظام اطلاعات املاک و صدور سند الکترونیکی این بود که فرایند صدور سند سرعت بیشتری بگیرد و دقت و کیفیت بالاتری داشته

باشد.

پیاده سازی حدنگاری املاک (کاداستر) و صدور سند تک برگ و استفاده از بستر الکترونیکی برای صدور سند مالکیت همچنین از بروز جعل و خدشه به سند و اختلاف در حدود سند و تعارض ثبتی و تداخل ثبتی و... تا حدود زیادی، پیشگیری می‌نماید.

مزایایی همانند کاهش مصرف کاغذ و کاهش هزینه‌های اداری و دفتری و...نیز البته قابل توجه است.

بر همین اساس ، نظام جدید صدور سند مالکیت بر مبنای تک برگ شدن سند مورد توجه قرار گرفت.

 

سند تک برگ چه مزیت هایی دارد؟

استفاده از اسناد تک برگ با ویژگی هایی که در مقایسه با اسناد منگوله دار، دارند مزیت‌هایی دارد که عبارتند از:

۱-ثبت مشخصات و کلیه اطلاعات مالک و ملک به صورت الکترونیکی و مکانیزه در سند

۲- داشتن هولوگرام مخصوص و شناسه یکتای سند مالکیت جهت جلوگیری از جعل سند

۳- داشتن قابلیت بروز رسانی هر گونه نقل و انتقال

۴-صدور سند تک برگ برای هر یک از مالکان ملک مشاع به صورت جداگانه

۵- یک برگ بودن سند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

چگونگی درخواست صدور سند تک برگ

با توجه به اینکه دقت توصیف جزئیات و مشخصات ملک و مالک در سند منگوله دار کم است و در نتیجه امکان جعل، خط خوردگی و مخدوش شدن آن وجود دارد به همین دلیل اسناد منگوله دار قدیمی هم قابل تعویض با سند تک برگ هستند و متقاضیان صدور سند تک برگ اعم از مالکان قدیمی و جدید می توانند درخواست صدور سند تک برگ را هم از طریق مراجعه حضوری به اداره ثبت اسناد و املاک و هم از طریق مراجعه به دفاتر اسناد رسمی انجام دهند.

 

۱- مراجعه مستقیم به اداره ثبت اسناد و املاک

تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک‌برگ برای اشخاصی که دارای سند منگوله‌دار دفترچه‌ای هستند با مراجعه مستقیم به اداره ثبت اسناد و املاک انجام می‌شود و اصولاً نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ندارد. هر چند که با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی هم می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.

 

۲- مراجعه به دفاتر اسناد رسمی

کسانی که به تازگی ملکی را خریداری کرده‌اند یا اشخاصی که قصد تبدیل سند دفترچه‌ای به سند تک‌برگ را دارند می‌توانند از طریق دفاتر اسناد رسمی هم اقدام نمایند.

 

پس از پر کردن فرم درخواست سند تک برگی، استعلام از شهرداری و سازمان امور مالیاتی و استعلام سند قبلی (که نخستین استعلام مربوط برای تبدیل سند دفترچه‌ای به سند تک‌برگ است) توسط خود اداره ثبت و به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

 

اگر ملکی که برایش سند تک‌برگ درخواست کرده‌اید بدهی عوارض و بدهی مالیاتی داشته باشد تسویه حساب با شهرداری و پرداخت مالیات نقل و انتقال به اداره مالیاتی، الزامی است.

 

تحویل اصل سند قبلی (سند دفترچه‌ای) به اداره ثبت اسناد و املاک از دیگر مراحل تبدیل سند منگوله دار به سند تک‌برگ است.

 

پس از مراجعه به باجه پست مستقر در اداره ثبت اسناد و پرداخت هزینه‌های لازم در نهایت سند تک برگ خود را دریافت خواهید کرد.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت سند تک برگ

۱- مدارک هویتی خریدار و فروشنده

۲- کپی، قبض تلفن ملک مورد نظر

۳- کپی، کروکی دقیق ملک

۴- اصل پایان کار شهرداری

۵- اصل سند قبلی ملک

۶- اعلام کد پستی ملک

۷- فیش‌های پرداختی

۸- استعلام سند از اداره ثبت اسناد و املاک

۹- داشتن گواهی تسویه حساب با سازمان تامین اجتماعی در مورد املاک تجاری یا صنعتی

 

پس از طی تشریفات اداری در مراجع مخصوص ثبتی و بررسی های لازم، سند تک برگ به مالک تقدیم می شود.

 

توصیه می کنیم نوشتار وضعیت ثبتی ملک   را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب