آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

شکایت تبانی برای بردن مال غیر

۲۳:۲۷ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۱

  • 2
  • 0
  • 19136

۰۱

مرداد

برای شکایت از جرم تبانی برای بردن مال غیر می توانید با در دست داشتن لایحه دفاعیه قوی که توسط یک متخصص حقوقی تنظیم شده است به دادگاه کیفری مراجعه کنید و با ارائه شکواییه و دلایل و مدارک اثبات جرم و تقدیم لایحه دفاعیه از دادگاه کیفری تقاضای رسیدگی کنید

جرم تبانی برای بردن مال غیر

هرگاه دو یا چند نفر برای بردن مال غیر و تصاحب آن دعوایی علیه هم ترتیب داده باشند مرتکب جرم تبانی برای بردن مال غیر شده اند. این جرم از مصادیق کلاهبرداری است و مرتکب آن در حکم کلاهبردار بوده و به مجازات آن محکوم می‌شوند.

بنابراین جرم "تبانی برای بردن مال غیر" فقط از طریق طرح دعوا در دادگاه یا مراجع رسیدگی رخ می دهد.

 

مصادیق جرم تبانی برای بردن مال غیر

قانون گذار در ماده 2 قانون مجازات تبانی برای بردن مال دیگری در این باره چنین مقرر کرده است که:

اشخاصی که به عنوان شخص ثالث در دعوایی وارد شده یا به عنوان شخص ثالث بر حکمی اعتراض کرده یا بر محکوم به حکمی‌ مستقیماً اقامه دعوا نمایند و این اقدامات آنها ناشی از زد و بند و تبانی با یکی از اصحاب دعوا برای بردن مال یا تضییع حق طرف دیگر دعوا باشد، کلاهبردار ‌قلمداد شده و علاوه بر پرداخت خسارات وارده به مجازات کلاهبرداری محکوم خواهند بود.

تبانی هر یک از طرفین دعوای اصلی با اشخاص یادشده نیز در حکم کلاهبرداری است و مرتکب به مجازات مذکور محکوم می‌گردد.

 

برای شکایت تبانی بردن مال غیر لازم است ارکان و عناصر جرم وجود داشته باشند اگر یکی از این ارکان و عناصر موجود نباشد جرم محقق نمی شود.

 

عناصر تشکیل دهنده جرم تبانی برای بردن مال غیر

عنصر قانونی

ماده ۱ قانون مجازات تبانی برای بردن مال غیر

هر گاه اشخاصی با یکدیگر تبانی کرده و برای بردن مالی که متعلق به غیر است بر همدیگر اقامه دعوی نمایند این اقدام آنها جزء تشبث‌ به وسایل متقلبانه برای بردن مال دیگری محسوب می شود و چون این جرم در حکم کلاهبرداری است مطابق ماده 1 قانون مجازات مرتکبین کلاهبرداری و اختلاس و ارتشاء نسبت به آن ها حکم صادر خواهد شد.

 

عنصر مادی

عبارت است از طرح دعوای دو یا چند نفر علیه همدیگر بر مبنای زد و بند با قصد بردن مال غیر.

 

عنصر معنوی

عبارت است از نیت و قصد مجرمانه مرتکبان برای بردن مال غیر و آگاه بودن آنها از ماهیت عمل مجرمانه و مجازات آن.

 

مجازات جرم تبانی برای بردن مال غیر

با توجه به اینکه این جرم در حکم کلاهبرداری است و مرتکبان آن در حکم کلاهبردار هستند بنابراین مطابق قانون مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری به مجازات کلاهبرداری ساده از 1 تا 7 سال و مجازات کلاهبرداری مشدد از 2 تا 10 سال محکوم خواهند شد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره حقوق کیفری و جرایم که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question  

 

مراحل شکایت تبانی برای بردن مال غیر

مشکلی که معمولا مردم در موقع تنظیم شکواییه جهت ثبت شکایت خود دارند تشخیص و تعیین عنوان جرمی است که از آن متضرر شده اند با توجه به اینکه برخی جرایم آثار نزدیک و مشابهی دارند تشخیص این امر کمی سخت می‌شود که البته با کمک یک وکیل متخصص کیفری قابل حل است.

 

مثلا جرم تبانی برای بردن مال غیر ، تحصیل مال از طریق نامشروع و جرم کلاهبرداری شباهت های زیادی به هم دارند به عنوان مثال اثر هر کدام از آنها تحصیل و تصاحب مال غیر است.

 

توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی برای طرح شکایت کیفری ابتدا با یک مشاور یا وکیل کیفری که در چنین پرونده‌هایی تجربه و تخصص کافی دارد مشاوره داشته باشید تا در مراحل بعدی دعوا متحمل هزینه های دادرسی اضافی نشده و جریان پرونده و دادرسی را به تاخیر نیندازید.

 

برای شکایت از جرم تبانی برای بردن مال غیر می توانید با در دست داشتن لایحه دفاعیه قوی که توسط یک متخصص حقوقی تنظیم شده است به دادگاه کیفری مراجعه کنید و با ارائه شکواییه و دلایل و مدارک اثبات جرم و تقدیم لایحه دفاعیه از دادگاه کیفری تقاضای رسیدگی کنید.

 

چگونگی تنظیم لایحه دفاعیه جرم تبانی برای بردن مال غیر

چگونگی تنظیم لایحه دفاعیه با توجه به اثری که در روند پرونده و اقناع قاضی دارد بسیار حائز اهمیت است .

برای تنظیم لایحه دفاعیه لازم است فرد حقوقی متخصصی در این حوزه اقدام به تنظیم لایحه نماید و مستندات قانونی، رویه قضایی، نظرات مشورتی، مدارک ، شواهد و دلایل اثبات جرم را ضمیمه لایحه کرده و تقدیم دادگاه کند.

 

توصیه می کنیم نوشتار شکایت فروش مال غیر را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای اعطای وکالت در جرایم کلاهبرداری ، وکالت در جرایم اقتصادی یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم شکواییه ، سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص فعال گروه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

عبدالرحیم جوانمهر

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
پاسخ

آیا تبانی صرفا به معنی ایجاد دعوای حقوقی کاذب بین چند نفر ، تعریف شده است یا هر نوع تبانی پنهانی که مال کسی بطور نامشروع مصادره گردد را شامل می شود؟ برای مثال شخصی با تبانی کارمند بنگاه طی اقدامات پنهانی و سپس دعوای حقوقی بین خریدار و فروشنده بطور متقلبانه توانسته با زخمی نمودن ملک مرا با قیمت کمتر از یک دهم از دستم در آورند نیز جرم تبانی محسوب می شود یا خیر؟

مدیر سایت

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

برابر ماده نخست قانون "مجازات اشخاصی که برای بردن مال غیر تبانی می‌نمایند" (مصوب 3 مرداد ماه 1307 خورشیدی) اگر اشخاصی با یکدیگر تبانی کنند و برای بردن مالی که متعلق به غیر است بر همدیگر اقامه دعوا نمایند این اقدام آنها جرم شناخته می شود.

بنابراین یکی از عناصر مهم جرم تبانی برای بردن مال غیر این است که باید به شکل طرح دعوای ساختگی در مراجع قضایی صورت گرفته باشد.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب