آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکاتی درباره سوء پیشینه کیفری

۲۳:۰۷ - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1058

۲۴

اردیبهشت

سوء پیشینه کیفری اعتباری است که مرتکب جرم با ارتکاب برخی از جرایم به طور موقت از دست می دهد لازمه برخورداری از برخی مشاغل و جایگاه های اجتماعی نداشتن سوء پیشینه کیفری می باشد 

سوء پیشینه کیفری اعتباری است که مرتکب جرم با ارتکاب برخی از جرایم به طور موقت از دست می دهد به عبارتی دیگر مرتکب برخی از جرایم مقرر در قانون در اثر ارتکاب جرم از برخی مسئولیت ها و امتیازات و حقوق اجتماعی محروم می شود که به آن سوء سابقه هم گفته می شود.

لازمه برخورداری از برخی مشاغل و جایگاه های اجتماعی نداشتن سوء پیشینه کیفری می باشد مثلا برای استخدام در اداره ای دولتی یکی از شرایط استخدام نداشتن سوء پیشینه کیفری است.

 

محرومیت های ناشی از سوء پیشینه کیفری

محرومیت از اشتغال و عضویت در شورای نگهبان، هیئت دولت، ریاست قوای سه گانه، وکالت دادگستری، تصدی دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق و دفتریاری، داوری ،کارشناسی در مراجع رسمی، استفاده از نشانه های دولتی و عناوین افتخاری، عضویت در انجمن ها و شوراهای حل اختلاف و... از جمله محرومیت هایی است که ناشی از سوء پیشینه کیفری می باشد.

 

موارد سوء پیشینه کیفری در قانون مجازات اسلامی

موارد سوء پیشینه کیفری مطابق با ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می کند :

 

الف) هفت سال در محکومیت به مجازات های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی.

ب) سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار.

پ) دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که جنایت وارد شده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج.

 

در جرایمی که مجازات آن کمتر از موارد مقرر در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی باشد محکومیت فرد در سابقه کیفری او منظور می‌شود ولی در استعلامات مراجع ذیربط و موقع درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه کیفری سوء سابقه مربوطه برای آن فرد ذکر نخواهد شد.

 

تاثیر موقوفی اجرای مجازات در سوء پیشینه کیفری

در مواردی که بعد از صدور حکم قطعی مبنی بر محکومیت در جرایم قابل گذشت، شاکی یا مدعی خصوصی گذشت کند و اجرای مجازات موقوف شود اثر تبعی آن نیز رفع می‌شود و سوء سابقه کیفری آن از بین می رود.

 

تاثیر عفو و آزادی مشروط بر سوء سابقه کیفری

در صورتی که مجرم در طول مدت مجازات مورد عفو یا آزادی مشروط قرار بگیرد سوء پیشینه کیفری آن از زمان عفو یا اتمام مدت آزادی مشروط شروع شده و پس از گذشت مدت های مقرر در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی در جرایمی که منجر به سوء پیشینه می شوند رفع می شود.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

سوء پیشینه کیفری تا چه زمانی طول می کشد؟

مرتکب جرایم مقرر در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی بعد از گذشت مدت زمان های مقرر در این ماده (هفت سال، سه سال، دو سال) اعاده حیثیت می شود و آثار تبعی محکومیتش از بین می رود به‌عبارتی پیشینه مجرم پاک می شود. بنابراین سو پیشینه کیفری محکومان به جرایم مذکور در این ماده ، همیشگی نیست و مدت دار است.

مثلاً کسی که مرتکب جرمی شده که مجازات آن شلاق حدی است دو سال بعد از اجرای مجازات از سابقه کیفری او رفع سوء پیشینه می شود و وضعیتش به حالت سابق برمی گردد.

 

روش های گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه

صدور گواهی عدم سوء پیشینه به درخواست اشخاص با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا پلیس + ۱۰ امکان پذیر است البته اخیراً با افزودن خدمات اینترنتی جدید در این خصوص امکان دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی به وجود آمده و لازم است متقاضیان برای این کار ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام کنند پس از ثبت نام در سامانه ثنا وارد سایت adliran.ir شده و گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را انتخاب نمایند.

 

توصیه می کنیم نوشتار تعلیق مجازات  را نیز مطالعه بفرمایید.

 
 
شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.
 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب