آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکات مهم و کاربردی درباره اختلافات و دعاوی مرتبط با ثبت اسناد و املاک

۱۴:۵۰ - ۲۱ آبان ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 4843

۲۱

آبان

مرجع رسیدگی به اختلافات ثبتی،معرفی هیئت نظارت ثبت،مرجع رسیدگی به اشتباهات ثبتی به همراه نکات مهم و کاربردی درباره اختلافات و دعاوی ثبتی در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.

مرجع رسیدگی به اختلافات ثبتی،معرفی هیئت نظارت ثبت،مرجع رسیدگی به اشتباهات ثبتی به همراه نکات مهم و کاربردی درباره اختلافات و دعاوی ثبتی در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.

مرجع رسیدگی به اختلافات ثبتی

درباره اختلافات ثبتی و ملکی که بین اشخاص با یکدیگر یا بین اشخاص با سازمان ثبت اسناد و املاک پیش می آید بطور کلی دو مرجع، صلاحیت رسیدگی دارند:

۱- دادگاهها

۲- مراجع و هیئت های ثبتی ویژه‌ای که در قانون ثبت اسناد و املاک پیش بینی شده است.

 

نکته:

برابر قانون ثبت اسناد و املاک و سایر مقررات، بعضی از اختلافات ثبتی و ملکی را فقط می توان نزد مراجع و هیأت های ویژه ثبتی، مطرح کرد و نمی توان اینگونه دعاوی را در دادگاه ها مطرح نمود.

 

معرفی هیات نظارت ثبت و صلاحیت های آن

یکی از مراجع و هیئت‌های ثبتی ویژه و مهم «هیئت نظارت ثبت» است که در مرکز هر استان تشکیل می‌شود و به اختلافات ثبتی رسیدگی می کند.

 ما در هر استان کشور یک مرجع و هیئت رسیدگی ثبتی ویژه داریم به نام «هیئت نظارت ثبت استان».

 

اگر بین اشخاص با سازمان ثبت اسناد و املاک در مورد درخواست قبول ثبت ملک، اختلاف مطرح شود تا زمانی که ملک در دفتر املاک سازمان ثبت به ثبت نرسیده باشد حل این اختلاف، صرفاً باید در «هیئت نظارت ثبت» صورت پذیرد.

اما اگر درباره ثبت ملکی که در دفتر املاک سازمان ثبت اسناد و املاک به ثبت رسیده باشد اختلافی پیش آید چنین اختلافی لزوماً باید در دادگاه رسیدگی شود.

مرجع رسیدگی به اشتباهات ثبتی هیئت نظارت ثبت است.

 

اگر در جریان ثبت ملک و صدور سند برای آن، اشتباه موثری از طرف مامورین سازمان ثبت و اسناد و املاک اتفاق افتاده باشد یا در جریان اقدامات بعدی آنان، اشتباهی واقع شده که در صحت و اصالت سند ، موثر بوده است رسیدگی و رفع اشکال و در صورت لزوم، ابطال سندی که اشتباها صادر شده است با «هیئت نظارت ثبت» خواهد بود.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره اسناد مالکیت که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

اگر در هنگام ثبت ملک یا ثبت نقل و انتقالات بعدی ملک، اشتباه قلمی و نوشتاری رخ داده باشد یا اطلاعات سند ثبتی با اطلاعات دفتر املاک سازمان ثبت یا با مندرجات حکم نهایی دادگاه مغایرت پیدا کرده باشد رسیدگی و حل اختلاف نسبت به این موارد از طریق «هیئت نظارت ثبت» خواهد بود.

 

اگر در اسناد مالکیت اشخاص، کلا یا جزئا نسبت به اصل ملک یا نسبت به حدود اربعه و ابعاد ملک یا نسبت به حقوقی مانند حق عبور جوی آب یا حق عبور و.....تعارضی وجود داشته باشد رفع اینگونه تعارضات ثبتی با «هیات نظارت ثبت» است.

 

اگر ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی در طرز تنظیم اسناد اشتباه کرده باشند یا سندی را بر خلاف قانون تنظیم کرده باشند و نیز در مواردی که افراد به نظر رئیس اداره ثبت اسناد و املاک راجع به تخلفات و اشتباهات اجرایی، اعتراض داشته باشند رسیدگی به این گونه اختلافات نیز با «هیئت نظارت ثبت» می باشد.

 

در چه موردی در رسیدگی به اشتباهات ثبتی نیاز به مراجعه به داداه است؟

اگر رفع اشتباهات ثبتی از طریق هیئت نظارت ثبت به گونه‌ای باشد که سبب آسیب و خلل به حقوق اشخاص دیگر شود هیئت نظارت ثبت، مستقیماً اقدامی انجام نخواهد داد بلکه به متقاضی اعلام خواهد نمود تا به دادگاه مراجعه نمایند و «هیئت نظارت ثبت» پس از دریافت حکم نهایی دادگاه در مورد رفع اشتباه ثبتی اقدام خواهد نمود.

 

همچنین اگر در جریان تفکیک ملک، اشتباهی رخ دهد و منجر به اشتباه در ثبت ملک یا اشتباه در انتقال سند یا بروز اختلاف بین مندرجات سند با مندرجات دفتر املاک سازمان ثبت شود تا جایی که رفع اشتباهات ثبتی مزبور خللی به حق کسی نرساند رفع اختلاف با هیئت نظارت ثبت خواهد بود و اگر رفع اشتباهات ثبتی ، باعث خلل و آسیب به حقوق اشخاص باشد حل اختلاف با دادگاه خواهد بود.

 

توصیه می کنیم نوشتار اسناد مالکیت معارض را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی قراردادها یا مشاوره حقوقی دعاوی ناشی از قرارداد یا اعطای وکالت دعاوی یا انعقاد قرارداد وکالت با وکیل قراردادها یا سفارش تنظیم لایحه و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب