آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

تنفیذ وصیت نامه عادی

۱۷:۳۶ - ۰۴ مهر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3386

۰۴

مهر

کسی که وصیت‌نامه عادی به نفع او می باشد ناگزیر است در قبال کسانی که آن را انکار می‌نمایند به دادگاه مراجعه و درخواست تنفیذ وصیت‌نامه عادی را مطرح نماید

وصیت تا یک سوم از اموال برای بعد از فوت موصی صحیح می باشد ولی وصیت مازاد بر ثلث اموال در صورتی صحیح است که ورثه و اشخاص ذینفع، مازاد و زیاد بر ثلث را تنفیذ یا تایید نمایندتنفیذ به معنای امضا تایید و اجازه می باشد.

 

اقسام وصیتنامه

اقسام وصیتنامه مطابق قانون امور حسبی، به وصیت نامه خود نوشت یا عادی، رسمی و سری تقسیم می شود که در این نوشتار به بیان نکات حقوقی در مورد تنفیذ وصیت نامه عادی می پردازیم.

 

وصیتنامه رسمی

وصیت نامه ای که به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد سند رسمی محسوب می شود و دارای اعتبار قانونی اسناد رسمی می باشد بنابراین به راحتی قابل اعتراض نیست مگر اینکه دلیل محکمی مبنی بر عدم اعتبار آن ارائه شود مانند این که نسبت به آن ادعای جعل شود و یا نسبت به عدم صلاحیت سردفتر برای تنظیم وصیت نامه ادعایی شود. به همین دلیل تاکید قانونگذار بر این است که وصیت‌نامه بصورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

 

تنظیم وصیت‌نامه بصورت رسمی به آن اعتبار ویژه می بخشد به گونه‌ای که دیگر هیچ جایی برای تردید در هویت وصیت‌کننده و ذینفعان وصیت یا جایی برای تردید در امضای ذیل وصیت‌نامه، باقی نمی ماند.

زیرا دفتر اسناد رسمی در هنگام تنظیم وصیت‌نامه ابتدا وصیت‌کننده را احراز هویت نموده و از جهت صحت مندرجات و از جهت صحت امضای سند وصیت و درستی تاریخ وصیت‌نامه، جایی برای بحث بین ورثه، باقی نمی ماند.

اما در هر صورت، مواردی را شاهدیم که مردم، وصیت‌نامه را بصورت عادی و با دست‌نوشته تنظیم می نمایند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره ارث که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question

 

وصیت نامه خود نوشت یا عادی

وصیتی است که تمام آن به خط موصی نوشته می شود و دارای تاریخ روز ماه و سال به خط موصی می باشد و به امضای او می رسد. مسلماً وصیت نامه عادی اعتبار وصیت نامه رسمی را نخواهد داشت به همین دلیل در خصوص وصیت نامه عادی در برخی موارد میان ورثه اختلاف پیش می آید، مثلا ممکن است ورثه وصیت‌نامه عادی را قبول نکنند یا امضای وصیت‌نامه عادی را انکار و یا در مندرجات وصیت‌نامه عادی، تردید نمایند.

 

در این حالت، کسی که وصیت‌نامه عادی به نفع او می باشد ناگزیر است در قبال کسانی که آن را انکار می‌نمایند به دادگاه مراجعه و درخواست تنفیذ وصیت‌نامه عادی را مطرح نماید.

 

دعوای تنفیذ وصیت‌نامه عادی را فقط نسبت به کسانی باید اقامه نمود که وصیت‌نامه عادی را انکار نموده‌انددر دعوای تنفیذ وصیت‌نامه عادی ، لازم نیست ورثه و افرادی که وصیت‌نامه عادی را قبول دارند خوانده دعوا قرار گیرند.

 

برای طرح دعوای تنفیذ وصیت نامه عادی ذینفع باید ابتدا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست تنفیذ وصیت نامه را مطرح کند و پس از ارائه مدارک اثبات ادعای خود مانند شهادت شهود، نظر کارشناس رسمی، اقرار خود به صحت وصیت نامه و... تقاضای رسیدگی بنماید.

 

توصیه می کنیم نوشتار نکاتی که قبل از تنظیم انواع وصیتنامه باید بدانیم  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.
 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب