آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مبنا و شرایط صدور حکم به تخریب بنا

۱۳:۴۳ - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲

  • 0
  • 1
  • 1000

۱۹

فروردین

تشخیص تخریب بنا امری تخصصی و فنی است که بدوا نیازمند نظر تخصصی کارشناسان رسمی دادگستری مبنی بر وقوع تخلف ساختمانی است

آنی مشاور به عنوان سامانه تخصصی ارایه مشاوره حقوقی ، خدمات حقوقی و قبول وکالت در انواع دعاوی از جمله دعاوی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، اعتراض به رای کمیسیون ماده صد، دعوای ابطال رای کمیسیون ماده صد در دیوان‌ عدالت اداری و... در این نوشتار، نکاتی درباره تخلفات ساختمانی و کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، شرایط تخریب بنا، نقش کارشناسان و مهندسان ناظر ساختمان در اجرای رای کمیسیون ماده صد قانون شهرداری و آراء صادره از دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال رای کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری خدمتتان ارائه می‌نماید.

 

صدور حکم تخریب بنا به دلیل احراز مغایرت بنا با اصول سه گانه

درباره اصول سه گانه حاکم بر آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، پیش از در نوشتاری که با عنوان....تقدیم داشتیم توضیحات و نکاتی را مطرح کردیم.

 

موازین فنی، بهداشتی و شهرسازی که در رسیدگی و آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری باید به رعایت یا عدم رعایت آنها توجه شود از طریق اظهار نظر کارشناسی و مهندس ناظر انجام می گیرد نه صرف ادعای شهرداری.

 

نکات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

مستند به تبصره‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ، نکات زیر را تقدیم می‌داریم:

الف- رای به تخریب بنا (قلع بنا) بدلیل تخلف از اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی است و معیار تشخیص به اهل خبره ارجاع می‌شود و با جلب نظر کارشناس رسمی، کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مجاز به صدور رای تخریب بنا می‌باشد.

 

ب- رای تخریب بنا (قلع بنا) در هر مورد، تنها در صورتی جایز است که کارشناس، تخریب را تجویز نماید.

 

وجود ادعا به تنهایی در محاکم حقوقی و قضایی (دادگاه،دادسرا) ارزش و جایگاهی ندارد بلکه باید مستند و مستدل باشد یعنی برای آن مدرک و دلیلی وجود داشته باشد.

 

مواد ۶۳و۶۴و۴۱و۱۲۲ قانون دیوان عدالت اداری نیز یکی از ادله اثبات دعوی را کارشناسی، (جلب نظر کارشناسان رسمی دادگستری) دانسته است.

 

در آرای متعدد دیوان عدالت اداری ( شعبه ۱۰ و شعبه ۱۳) نسبت به آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری،به این نکات اشاره شده است که صدور رای به تخریب در صورتی مجاز است که کارشناس، تخریب بنا را تجویز نماید و تشخیص عدم رعایت اصول سه‌گانه (ضوابط فنی،بهداشتی و شهرسازی) امری تخصصی است که کارشناسان رسمی دادگستری در این خصوص باید اظهار‌نظر کنند.

 

همچنین مجاز بودن کمیسیون ماده صد به صدور رای به‌تخریب بنا(قلع‌بنا) به این معنا نیست که کمیسیون بتواند بدون نظر کارشناس رسمی دادگستری رای به تخریب‌بنا صادر کند.

 

تشخیص تخریب بنا امری تخصصی و فنی است که بدوا نیازمند نظر تخصصی کارشناسان رسمی دادگستری مبنی بر وقوع تخلف ساختمانی است. (آن هم تخلفی که در حد تخریب بنا باشد)

 

عدم توجه به این موضوع (استفاده از نظر کارشناسان دادگستری) نسبت به تجویز تخریب‌بنا و عدم رعایت ضوابط بهداشتی،فنی و شهرسازی(اصول ثلاثه) یکی از ارکان باطل شدن رای(جهات نقض) صادره از سوی کمیسیون ماده صد قانون شهرداری در دیوان عدالت اداری است.

 

اگر قرار کارشناسی(جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری) در مورد آراء کمیسیون ماده ۱۰۰، در کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ (کمیسیون نخستین) یا کمیسیون تجدیدنظر ماده صد شهرداری به درخواست یکی از طرفین، شهرداری یا متخلف ساختمانی صادر شود، پرداخت هزینه کارشناس به عهده درخواست کننده است.

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتارکه مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question

 

 موضوعات قرار کارشناسی(استفاده از نظر کارشناس رسمی دادگستری)

الف-بررسی رعایت اصول ثلاثه:

(ضوابط فنی،بهداشتی و شهرسازی)

 

ب ضرورت تخریب.

 

ج- بررسی استحکام‌بنا درصورت رای قلع(تخریب بنا)

 آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله

 

د- بررسی قدمت‌بنا و سال احداث.

(عمر ساختمان و سال وقوع تخلف)

 

ح- بررسی وضعیت تخلف پلاکهای مجاور

(ساختمانهای اطراف ملک متخلف ساختمانی)

 

و-بررسی تجاوز به معبر در موارد انکار ذینفع

 

ز-بررسی صلاحیت محلی کمیسیون

 

ه- از بین رفتن استحکام بنای ساختمان در صورت اجرای رای کمیسیون

 

می‌توان از نظریه مهندس‌ناظر ساختمانی در مورد زمان احداث بنا و یا رعایت استحکام بنا (آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله) و رعایت ضوابط فنی،بهداشتی و شهرسازی (اصول سه‌گانه) به عنوان خبره (کارشناس) استفاده نمود.

 

برای آگاهی بیشتر از قوانین و مقررات شهرداری و مقررات ساخت و ساز و نکات حقوقی مرتبط با تخلفات ساختمانی و پرونده کمیسیون ماده 100 شهرداری و همچنین برای تنظیم لایحه اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 و لایحه دفاعیه کمیسیون ماده 100شهرداری آنی مشاور پیشنهاد می کند وارد سامانه آنی مشاور شوید و از کارشناسان حقوقی و مشاوران و وکلای متخصص در دعاوی شهرداری که بر روی سامانه آنی مشاور فعال هستند نوبت مشاوره بگیرید و مشورت کنید.

 

توصیه می کنیم نوشتار تخریب بنای احداثی بدون مجوز را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی شهرداری یا مشاوره حقوقی دعاوی شهرداری یا مشاوره حقوقی کمیسیون ماده 100 شهرداری یا اعطای وکالت دعاوی شهرداری یا انعقاد قرارداد وکالت با وکیل پرونده کمیسیون ماده 100 یا سفارش تنظیم لایحه برای شهرداری و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب