آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکاتی درباره ابطال گزارش اصلاحی

۲۱:۲۸ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰

  • 2
  • 1
  • 11394

۲۰

اسفند

گزارش اصلاحی در حقیقت، سازش و توافقی است که طرفین پرونده در دادگاه انجام داده‌اند و دادگاه آن را صورتجلسه نموده و به امضای طرفین، رسانده و عیناً همان سازش و توافق انجام شده را مانند یک دادنامه، صادر می‌نماید و به طرفین ابلاغ می‌کند.

 

در این نوشتار به بررسی نکاتی درباره ابطال گزارش اصلاحی، ماهیت گزارش اصلاحی،دلایل طرح دعوای گزارش اصلاحی، مرجع صدور گزارش اصلاحی می پردازیم.

 

گزارش اصلاحی در حقیقت، سازش و توافقی است که طرفین پرونده در دادگاه انجام داده‌اند و دادگاه آن را صورتجلسه نموده و به امضای طرفین، رسانده و عیناً همان سازش و توافق انجام شده را مانند یک دادنامه، صادر می‌نماید و به طرفین ابلاغ می‌کند.

 

گزارش اصلاحی (سازش‌نامه) که بصورت دادنامه ، صادر شده است به درخواست شخص ذینفع، پس از صدور اجراییه ، بوسیله واحد اجرای احکام دادگاه همانند حکم دادگاه، اجرا می‌شود.

 

درباره به کار بردن کلمه دادنامه برای گزارش اصلاحی و حکم تلقی کردن آن اختلاف نظرهایی وجود دارد. با توجه به نظر اکثریت حقوقدانان و قوانین و اصول حقوقی، در حقوق ایران گزارش اصلاحی یک قرارداد قضایی محسوب می شود که ماهیت عقد صلح را دارد.

و قرارداد اصحاب دعوا به وسیله صدور آن توسط دادگاه تثبیت می‌شود پس لازم نیست که به شکل دادنامه صادر شود.

این امر به این معنی نیست که گزارش اصلاحی قطعی بوده و هیچ راهی برای اعتراض به آن وجود ندارد گزارش اصلاحی مانند هر سند عادی یا رسمی دیگر می‌تواند موضوع دعوای فسخ و بی اعتباری و بطلان قرار بگیرد.

 

البته چون گزارش اصلاحی در حقیقت، نوعی سازش است مفاد آن نباید خلاف قوانین کشور و خلاف نظم عمومی و خلاف اخلاق حسنه باشد.

ماده ۱۰ قانون مدنی درباره همه توافقات و معاملات و قراردادها بیان داشته که هیچ قراردادی نباید خلاف قوانین الزام‌آور کشور باشد.

گزارش اصلاحی که خلاف قوانین الزام‌آور کشور باشد نه تنها قابل اجرا نیست بلکه قابل ابطال هم می باشد.

 

ماهیت گزارش اصلاحی

ماهیت گزارش اصلاحی توافق و قرارداد است و ممکن است در قالب یکی از عقود مقرر در قانون منجر به سازش شود بعد از تنظیم آن در دادگاه قابلیت اجرا پیدا می‌کند و برای طرفین دعوا لازم‌الاتباع است در صورتی که هر یک طرفین یا شخص ثالث از گزارش اصلاحی صادره متضرر شده باشد با عنوان ابطال گزارش اصلاحی می توانند طرح دعوا کند.

در رویه قضایی گزارش اصلاحی که مبتنی بر توافق طرفین و اسباب موجه بوده و دارای منطوق باشد توسط دادگاه مانند دادنامه تنظیم و مانند سایر احکام صادره از دادگاه به اصحاب دعوا ابلاغ می شود و برای طرفین دعوا لازم الاتباع است اما گزارش اصلاحی ماهیتاً دادنامه نیست بلکه یک قرارداد قضایی محسوب می شود و اعتبار سندرسمی را دارد.

به همین دلیل گزارش اصلاحی قابلیت تجدید نظر خواهی ندارد. همچنین از اعتبار امر مختومه برخوردار نیست.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

 

دلایل طرح دعوای ابطال گزارش اصلاحی

دعوای ابطال گزارش اصلاحی به دلایلی مانند مخالفت با نظم عمومی یا اشتباه و اکراه قابل طرح می باشد همچنین به سبب تدلیس و عیب نیز می توان فسخ گزارش اصلاحی را درخواست کرد پس طرف دعوایی که گزارش اصلاحی را به دلایلی اشتباه بداند می تواند ابطال آن را از مرجع صالح درخواست کند.

گزارش اصلاحی حاوی مفاد سازشنامه و موارد توافق طرفین است. اگر دلیلی برای بطلان صلح و توافق آنان وجود داشته باشد، استماع دعوای بطلان آن با منعی مواجه نیست و با توجه به اینکه دعوا، دعوای جدیدی تلقی میشود، مرجع صالح جهت رسیدگی به آن مطابق عمومات قانون آیین دادرسی مدنی تعیین می‌شود.

 

مرجع صدور گزارش اصلاحی

مراجع غیر قضایی صلاحیت صدور گزارش اصلاحی را ندارند حتی دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری هم صلاحیت آن را ندارند.

مرجع صدور گزارش اصلاحی دادگاه است و شورای حل اختلاف هم به استناد صلاحیت ذاتی که نسبت به دادگاه عمومی در امور مدنی دارد می تواند گزارش اصلاحی صادر کند.

نتیجه گیری

گزارش اصلاحی نه حکم است و نه قرار ، قراردادی قضایی است که از طرف دادگاه صادر می شود به همین دلیل اعتبار سندرسمی را دارد ، از اعتبار امر مختومه برخوردار نیست، قابل تجدیدنظرخواهی هم نمی باشد ، تنها به عنوان یک قرارداد رسمی می‌تواند موضوع بطلان یا فسخ قرار بگیرد بنابراین طرح دعوای فسخ یا ابطال گزارش اصلاحی امکان پذیر می باشد.

 

توصیه می کنیم نوشتار سازش در مراجع قضایی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی قراردادها یا مشاوره حقوقی دعاوی ناشی از قرارداد یا اعطای وکالت دعاوی یا انعقاد قرارداد وکالت با وکیل قراردادها یا سفارش تنظیم لایحه و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

حمیدذاکر

۰۲ شهریور ۱۴۰۲
پاسخ

سلام. من بایکی طرح دعوای نموده ام بابت مطالبه وجه در شورا طرفم در جلسه اول قبول کردش که مبلغ طلبکاری من را بده و شورا گزارش اصلاحی نوشت چونکه اصل پول من را بعد از دو سال به من دادش دوباره بابت هزینه دادرسی و سود تاخیر شکایت کردم و رای به نفع من صادر نشد و قابل اعتراض هست. حالا من چکار انجام دهم؟

مدیر سایت

۰۳ شهریور ۱۴۰۲

پاسخ به مجموع سوالاتی که شما درباره این موضوع دارید به ویژه با توجه به جوانب مختلفی که این مساله دارد نیازمند دریافت مشاوره است.

بنابراین پیشنهاد می کنیم برای دریافت مشاوره و رهنمودهای لازم بر روی سامانه آنی مشاور از طریق ثبت درخواست "مشاوره فوری" یا  "رزرو مشاوره"  اقدام به دریافت مشاوره کنید.

 

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب