آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مهمترین نکات قانونی درباره سپردن اموال به دیگران

۰۸:۴۰ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3922

۳۰

خرداد

 بهتر است در قبال هر مال ارزشمندی که به هر عنوان به دیگران به عنوان امانت می سپاریم از آنها رسید دریافت کنیم

در این نوشتار به بیان مهمترین نکات قانونی درباره سپردن اموال به دیگران می پردازیم .

حتما در موارد زیادی دیده اید که در پارکینگ ها یا سالن ها یا اماکن تفریحی و سرگرمی و مکان هایی که مردم در آنها برای خرید کالا یا خدمات مراجعه می کنند تابلوهای هشدار دهنده ای با مضمون بالا یا با این مضمون که «ما مسئولیتی در قبال اشیا شما نداریم و.... » دیده می شود.

 

ممکن است فکر کرده باشید که وجود آگهی ها و پیام های هشدار همانند اینها هیچ فایده ای ندارند و یا ممکن است برایتان سوال شده باشد که نصب این هشدارها چه فایده و هدفی دارد؟

همه ما روزانه در موقعیت هایی قرار می گیریم که دیگران نسبت به اموال ما از نظر قانونی ، کم و بیش ، مسئولیت پیدا می کنند.

 

هنگامی که لباس خود را به خشک شویی می دهید یا هنگامی که خودرو خود را در یک پارکینگ عمومی قرار می دهید یا هنگامی که برای صرف غذا وارد یک غذاخوری و رستوران می شوید و لباس و وسایل خود را روی میز قرار می دهید نسبت به اموال شما در هر یک از موقعیت های یادشده، رابطه ای حقوقی و قانونی بین شما و طرف مقابل از جنبه امانتداری ایجاد می شود.

مهمترین نکات حقوقی درباره حدود مسئولیت افراد درباره امانت 

۱- تا زمانی که مالی را صراحتا و مشخصا به شخصی نسپرده باشید آن شخص نسبت به مال شما امین به شمار نمی رود و مسئولیتی برای حفظ آن ندارد.

 

۲- حتی در مواردی که مالی را به شخصی سپرده باشید تا زمانی که آن شخص در نگهداری مال ، تعدی و تفریط (کوتاهی و دست اندازی) نکرده باشد مسئولیتی درباره جبران خسارت وارده به مال شما نخواهد داشت.

 

۳- هیچ شخصی بخودی خود در قبال اموال شما امین به شمار نخواهد رفت. به طور مثال اگر وارد یک مجتمع بین راهی در مسیر تهران به اصفهان شوید و خودرو خود را در محوطه آن پارک کنید و برای صرف غذا به رستورانش بروید مسئولان مجتمع بین راهی نسبت به خودرو شما و اشیا داخل خودرو شما مسئولیت نگهداری پیدا نمی کنند. نصب تابلوهای هشدار مبنی بر عدم مسئولیت در قبال اموال نیز از همین جهت است.

 

اما اگر بابت پارک خودرو به شما رسید بدهند یا وضعیت عملی پارکینگ به گونه‌ای باشد که ورود و خروجش بیانگر مسئولیت پارکینگ برای نگهداری خودرو باشد آن وقت درباره نگهداری خودرو ، مسئولیت دارند نه در قبال اشیای داخل خودرو.

 

۴- مکانیک نسبت به خودرویی که آن را برای تعمیر، تحویل گرفته ، خشکشویی نسبت به لباسی که برای نظافت و اتوکشی آن را تحویل گرفته، همه تعمیرکاران نسبت به اموال و وسایل و تجهیزاتی که آنها را برای تعمیر، تحویل گرفته اند علاوه بر تعهد به تعمیر مسئول اموال سپرده شده به آنها هستند.

 

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره حقوق شهروندی که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

 دو مسئولیت دیگر را نیز به خودی خود پذیرفته اند:

الف) مسئولیت نگهداری صحیح امانت تا زمانی که نزد آنهاست.

ب) مسئولیت بازگردان امانت بدون کم و کاست.

 

بنابراین بهتر است در قبال هر مال ارزشمندی که به هر عنوان به دیگران به عنوان امانت می سپاریم از آنها رسید دریافت کنیم.

 

۵- اگر اختلافی بین امانت گذار و امین به وجود بیاید دادگاه در مقام رسیدگی، رعایت عرف و روش عقلا در سپردن مال و همچنین در نگهداری از امانت را مورد توجه قرار می دهد. عرفاً نمی‌شود پذیرفت که مثلاً کسی خودرویش را در پارکینگ عمومی سطح شهر بسپارد و داخل خودرو یک میلیون دلار ، ارز قرار داده باشد. در این حالت مسئولین پارکینگ فقط نسبت به خودرو ، مسئولیت نگهداری دارند نه نسبت به وجوه نقدی و ارزی که در داخل خودرو بوده است.

 

بنابراین توصیه می شود هنگامی که وسایل و اموال خود را برای تعمیر یا سرویس یا نگهداری به کسی می سپارید اموال یا اشیا قیمتی داخل یا همراه با آن مال را از آن جدا کنید.

 

نکاتی درباره بایسته های سپردن مال و امانت به دیگران

الف) در هر موردی که مالی را جهت انجام یک سرویس یا خدمت به فردی می سپارید بهتر است رسید بگیرید.

 

ب) بهتر است که در رسید ، مشخص باشد که آن مال را دقیقاً برای چه نوع خدمت و چه سرویسی به او سپرده اید. مثلاً اگر خودرو را برای تعمیر گیربکس به تعمیرکار سپرده اید بهتر است در رسید نوشته شود که برای تعمیر گیربکس.

این کار کمک می کند که امین از دخالت و تصرف در سایر موارد نسبت به مال خودداری کند و اگر تصرف یا دخالتی کرد مسئول شناخته شود.

 

ج) دقت کنید اموال دارای ارزش بالا را به اشخاصی بسپارید که از توان مالی لازم برای جبران خسارت احتمالی برخوردار باشند.

 

د) توجه کنید که محل نگهداری مال ، ایمنی لازم را داشته باشد و در معرض خطرات فرسودگی بنا یا آتش سوزی یا مجاورت با مواد انفجاری و مخرب نباشد.

 

ه) بهتر است مطمئن شوید که محل نگهداری مال، تحت پوشش بیمه معتبر و متناسب با محل و نوع مال باشد.

 

و) به سوابق اتفاقات و حوادث مرتبط با محل نگهداری امانت و رفتارهای امین نسبت به دیگران در حد مقدور، توجه کنید. اگر شکایات یا نارضایتی درباره نوع خدمات و یا شیوه نگهداری از امانت و اموال، وجود دارد از آنها به سادگی نگذرید.

 

توصیه می کنیم نوشتار دریافت مشاوره حقوقی از کجا؟  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب