آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نفقه فرزند چقدر است؟

۱۰:۵۰ - ۰۸ مهر ۱۴۰۰

  • 8
  • 1
  • 19397

۰۸

مهر

شرایط تعلق نفقه و استحقاق فرزند به دریافت نفقه مطابق قانون علاوه بر احراز رشد فرزند منوط به وضعیت ازدواج و شغل او نیز می باشد

مبلغ نفقه فرزند، شرایط تعلق نفقه به فرزند، حداقل میزان نفقه فرزند، نحوه پرداخت نفقه فرزند، مبلغ نفقه چقدر است؟ نفقه فرزند دختر بعد از طلاق چقدر است؟عدم پرداخت نفقه چه نتایجی دارد؟ نفقه فرزند بعد از فوت پدر بر عهده چه کسانی است؟ مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند چیست؟ نفقه کودک چقدر است؟ مجازات عدم پرداخت نفقه به فرزند و به طور کلی نفقه فرزند در قوانین ایران در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد.
 

نفقه فرزند چقدر است؟

مبلغ نفقه فرزند با توجه به وضعیت مالی پدر یا شخصی که پرداخت نفقه بر عهده اوست تعیین می شود.
 
همچنین شرایط زندگی والدین، سطح تحصیلات و شغل والدین، عرف و امکانات محل زندگی نیز در تعیین مبلغ نفقه تاثیر گذار است.
 
در صورت اختلاف در مبلغ نفقه و یا طلاق والدین ، دادگاه خانواده با در نظر گرفتن نظر کارشناس رسمی دادگستری مبلغ نفقه را تعیین خواهد کرد. توجه داشته باشید که تنظیم دادخواست نفقه و لایحه دفاعیه نفقه امری تخصصی است و باید توسط وکیل یا مشاور حقوقی خانواده تنظیم شود.

نفقه فرزند شامل چه چیزهایی است؟

خوراک، پوشاک، مسکن ، وسایل خانه ،هزینه های درمان ، هزینه های تحصیل و سایر نیازهای فرزند با توجه به وضعیت مالی پدر یا شخصی که پرداخت نفقه بر عهده اوست تعیین می شود لازم به ذکر است که نفقه فرزند شامل امکانات زندگی و نیازهای اساسی و ضروری است بنابراین نمی‌توان منفق را مجبور به پرداخت هزینه های اضافی و غیر متعارف نمود. مثلا در رویه قضایی پرداخت هزینه های تحصیلات دانشگاهی فرزند از طرف پدر الزامی نیست.
 

نفقه فرزند در قانون مدنی

تامین نیازهای مالی و مادی فرزندان تکلیفی است که قانون آن را بر عهده پدر دانسته است.
 
نفقه اولاد یا فرزندان بر عهده پدر آنهاست. (ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی)
 

چه کسانی بعد از پدر موظف به پرداخت نفقه می باشند؟

در مواردی که پدر فوت کرده و یا از نظر مالی توان پرداخت نفقه فرزندش را نداشته باشد،پرداخت نفقه برعهده اجداد پدری قرار می گیرد.
 
هرگاه اجداد پدری نیز فوت کنند یا استطاعت مالی نداشته باشند تکلیف پرداخت نفقه بر عهده مادر خواهد بود.
 
و اگر مادر هم فوت کند یا استطاعت مالی نداشته باشد پرداخت نفقه بر عهده اجداد مادری قرار می گیرد.
 
بنابراین تکلیف پرداخت نفقه به ترتیب مقرر در فوق مشروط به زنده بودن و داشتن استطاعت مالی مکلفین می باشد.
 
 

نفقه فرزند بعد از طلاق

بعد از طلاق والدین موضوع حضانت و پرداخت نفقه فرزند مشترک یکی از مسائلی است که باید درخصوص آن تصمیم درستی اتخاذ گردد.
 
در صورتی که والدین در این مورد به توافقی نرسند تعیین تکلیف حضانت، تعیین میزان نفقه فرزند و نحوه پرداخت نفقه فرزند برعهده دادگاه می باشد.
 
لازم به ذکر است که حضانت و سرپرستی دو مقوله جدا از هم می باشند یعنی ممکن است حضانت فرزند با مادر باشد ولی سرپرستی و پرداخت نفقه فرزند بر عهده پدرش قرارگیرد.
 

شرایط تعلق نفقه به فرزند

شرایط تعلق نفقه و استحقاق فرزند به دریافت نفقه مطابق قانون علاوه بر احراز رشد فرزند منوط به وضعیت ازدواج و شغل او نیز می باشد.
 

نفقه دختر و پسر تا چه سنی با پدر است؟

فرزندان اناث (دختر) در صورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور (پسر) تا ۲۰ سالگی و بعد از آن در صورتی که معلول از کار افتاده و نیازمند باشند یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته باشند از کمک هزینه اولاد، بیمه مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین برخوردار می شوند. (ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده)
 
با توجه به این ماده فرزندان بعد از رسیدن به سن رشد نیز تحت شرایطی از حمایت های مالی والدین و حق نفقه برخوردار می شوند.
 

تفاوت نفقه زن و نفقه فرزند در چیست؟

بر اساس احکام مربوط به نفقه دو نوع نفقه وجود دارد:
 

۱- نفقه زن

که لزوم پرداخت آن منوط به نیازمندی و عدم تمکن مالی زن نیست و به شرط تمکین زن از شوهرش مستحق دریافت نفقه می گردد.
 

۲- نفقه اقارب

که انفاق در این دسته منوط به نیازمندی اقارب است.
 
مثلاً فرزند به عنوان یکی از اقارب نزولی در صورت عدم اشتغال و داشتن نیاز مالی و وجود سایر شرایط مطابق قانون باید تحت حمایت مالی پدر قرار گیرد.
 
 
تفاوت ها:
 
پرداخت نفقه زن مقدم بر نفقه فرزندان است.(ماده ۱۲۰۳ قانون مدنی)
 
• پرداخت نفقه زن تکلیفی یکجانبه است یعنی در هیچ حالتی زن مکلف به پرداخت نفقه شوهرش نمی باشد، در صورتی که نفقه فرزند یک جانبه نیست. اگر پدر نیازمند باشد فرزند تحت شرایطی مکلف به پرداخت نفقه پدرش می گردد.
 
نفقه گذشته زن قابل مطالبه است ولی نفقه گذشته فرزند و سایر اقارب قابل مطالبه نیست.
 
• در تعیین میزان نفقه زن ،وضع اقتصادی شوهر ملاک نمی باشد در حالی که در تعیین نفقه فرزند وضع اقتصادی منفرق (نفقه دهنده) ملاک است.
 
• عدم پرداخت نفقه زن جرم بوده و حتی مجازات حبس دارد در حالیکه ترک نفقه فرزند و سایر اقارب مجازات ندارد.
 
 
 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (8)

سروش

1 سال پیش
پاسخ

با سلام ، از تلاش صادقانه جامعه علمی حقوقی کارشناسان، صاحبنظران عرصه علمی حقوقی جامعه همانند شما در مسیر ارتقا سطح اگاهی عمومی از قوانین قضایی کشورقدردانی میکنم .. تمنای راهنمایی دارم پدری جانبازکه در کهولت سن بخاطر ناسازگاریهای همسرسابق مجبوربه متارکه وادامه زندگی در مسکن استیجاری با وجود مشکلات درمان عوارض متعدد دوران جنگ تحمیلی ازجمله عوارض ناشی ازجنگ شیمیایی درگیر میباشم، و تنها دخترم با همدستی دو برادرش با تحریک و مدیریت مادردرغیاب من تمام اثاث االبیت من بانضمام خودروی شخصی ام را به مکانی نامعلوم بردند که اسناد آنها موجودمیباشند، شکایاتی نیز تنظیم و بعرض دادگتری وقت رساندم، اما بدلیل عدم استطاعت مال قادر به جریانی کردن پرونده های موصوف نشدم. لازم بذکر است بازنشسته ارتش میباشم . آیا همان فرزند دختر  ۱-با تحصیلات دانشگاهی، با سابقه فعالیت تدریس در مراکز آموزشی غیر انتفاعی،  ۲- ردد درخواست مرا برای زندگی در منزل من در روستا را نپذیرفت و اکنون13 سال است از در شهر دیگر زندگی میکند. ۳- حال اگر دخترتمایل به زندگی درمنطقه لاکچری شهر و با امکانات خاص زندگی میباشد، درصورتیکه من در روستا زندگی میکنم، بایدهزینه زندگی با شرایط ذکر شده را پدر متقبل شود؟ و به او نفقه پرداخت نمایم؟ ۴-با توجه به تحصیلات آکادمیک و سابقه فعالیت تدریس ایا مشمول نفقه میباشند. ؟ آیا مسولیت اشتغال وی بعد تحصیلات دانشگاهی بلحاظ موارد مطروحه دیگر با پدر است؟ ۵-نداشتن بیماری خاص،محجور، معلول و سایر عوامل مصداق ناتوانی نبودن، بانضمام ۴ بند بالا فرزند دختر سن بالا ۴۰ سال مشمول  نفقه مینماید؟ ۶-آیا تاوان رد خواستگاران متعدد و تن ندادن به ازدواج از سن ۱۸ سال به بعد تاکنون، با توجه به  ۵ بند بالا را باید پدر پرداخت نماید؟ ۷- با در منظر گرفتن اینکه وی از نظر خدمات درمانی با مکمل تحت پوشش من هستند. ۸ از نظر بیمه عمروحوادث حتی منزل و لوازم منزل نیز تحت پوشش من هستند. استدعا دارم به استناد مواد و تبصره های قوانین جاری راهنمایی بفرمایید. سپاسگزارم .سروش

جواد شیرازی

1 سال پیش

درود بر شما
 
مشاوره به ویژه برای پاسخ به سوالات متعدد شما، مستلزم پرداخت حق المشاوره می‌باشد. روی دکمه "مشاوره فوری" یا دکمه "رزرو مشاوره" بزنید. پس از انتخاب مدت زمان مشاوره و انتخاب نوع مشاوره و پرداخت هزینه مشاوره، زمان مشاوره به شما اعلام می شود.

ثنا

۲۸ مرداد ۱۴۰۲
پاسخ

سلام خسته نباشید..حضانت دختر۴ساله ام بامنه.. من تاالان برای نفقه دخترم اقدام نکردم.. پدرش یک ساله نفقه ای نداده..الان بخام شکایت کنم و نفقه رو اجرا بزارم..هزینه ی یک سال قبل رو هم میتونم مطالبه کنم یافقط از وقتی ک شکایت کردم میتونم بگیرم؟

مدیر سایت

۲۸ مرداد ۱۴۰۲

برابر ماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامی و همچنین طبق ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده نپرداختن نفقه فرزند با وجود تمکن مالی، جرم است. نفقه سالهای قبل اگر مشمول مرور زمان کیفری نشده باشد نیز قابل شکایت کیفری است.

امیر محمد رودبارانی

۲۵ شهریور ۱۴۰۲
پاسخ

سلام پسر ۱۷ ساله هستم و با خوانواده یک جا زندگی میکنم هر روز تو خونمون دعواست و یک برادر کوچک هم دارم ک هر دفعه دعوا پیش میاد چون زورشون به من نمیرسه اونو میزنن به جز خورد و خوراک و گاهی شده یک سال یه بار خریدن پوشاک هیچ گونه نفقه ای به من یا برادرم نمیدن و حتا یارانه هم برداشتن برا خودشون به سختی کار میکنم ک شاید بتونم شب گرسنه نخوابم همیشه هم منت خرجی دادن رو سرمه ولی اصلا حتا یک هزار تومنی هم بهم ندادن و حتا یکی دوبار زیرابمو زده بود که کسی کار بهم نده. واقعا دارم روانی میشم تو این خوانواده و دوسه بار به خود کشی کردن فکر کردم ولی باز امید و آرزوهام نزاشتن و تونستم جلو خودمو بگیرم ولی دیگ نمیخوام با اونها زندگی کنم ولی خب استقلال مالی ندارم که خونه حتا کرایه کنم پولی ک از کار کردن میگیرم فقط باعث میشه بعضی شب ها گرسنه نخوابم‌ مادرم هم برای گرفتن نفقه کاری نمیکنه و بد تر لج میکنه ک همه چی برات میگیرم و نیازی به پول ندازی ولی از بس که گرسنه گی کشیدم سوءتغذیه گرفتم ترو خدا کمک کنید

مدیر سایت

۲۵ شهریور ۱۴۰۲

اگر از طریق دوستانه مساله نفقه حل نشد تا زمانی که به سن 18 سال نرسیده باشید می توانید از طریق دادستان شهر خود درباره نفقه درخواست رسیدگی و توجه بفرمایید.

ناشناس

3 ماه پیش
پاسخ

سلام خسته نباشید من بچه های دوقلو دارم یکی پسر یکی دختر زنم را طلاق دادم و حضانت بچه ها با مادرشون هستش و دادگاه برای بچه ها نفقه تعیین کرده. میخواستم بدونم من تا چه سنی از بچه ها بهشون نفقه باید پرداخت کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنین

جواد شیرازی

3 ماه پیش

تا سن رشد.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب