آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

قوانین مالیاتی ایران

۱۷:۵۳ - ۰۷ آبان ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 9855

۰۷

آبان

مالیات‌های مستقیم به دو بخش کلی تقسیم بندی می‌شوند که شامل مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد است

واژه مالیات برای همه افراد به عنوان یک واژه آشنا شناخته می‌شود که در تعریف مالیات باید بیان کرد،مالیات پولی است که طبق قانون توسط مردم برای تأمین مخارج دولت پرداخت می‌شود. مالیات به خودی خود دارای قوانین مختلف بوده که رعایت کردن آن الزامی است. مهمترین قوانین مالیاتی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند موضوع مالیات را در بستر قانونی پیش ببرند. اگر بخواهیم به گونه دیگری مالیات را تعریف کنیم باید بیان کنیم مالیات پرداخت است الزامی و بلاعوض.

باید توجه داشته باشید که مالیات به شخص، موسسه و دارایی‌های مختلف تعلق می‌گیرد. در جوامع پیشرفته با وضع قوانین مالیاتی سعی می‌شود تا از هرج و مرج جلوگیری شود. در ادامه قصد داریم تا در مورد قانون مالیات‌های مستقیم، قانون مالیات ارزش افزوده، قانون مالیات بر ارث سال 98 و غیره مطالب مهمی را قرار دهیم.

 

قانون مالیات‌های مستقیم

مالیات‌های مستقیم به دو بخش کلی تقسیم بندی می‌شوند که شامل مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد است. هر کدام دارای قوانین مخصوص به خود بوده که اگر بخواهیم به سرفصل‌های آن اشاره کنیم باید بیان کنیم قانون مالیاتهای مستقیم به بخش‌های زیر تقسیم بندی می‌شود:

  1. باب اول اشخاص مشمول مالیات‌های مستقیم
  2. باب دوم مالیات بر دارائی قانونی
  3. باب سوم مالیات بر درآمد قانونی
  4. باب چهارم مقررات مختلف قانون مالیات مستقیم
  5. باب پنجم سازمان تشخیص و مراجع قانون مالیات‌های مستقیم

قانون مالیات بر ارزش افزوده

قانون مالیتها نشان می‌دهد که برای هر فعالیتی باید چه حد و حدودی را رعایت کرد. قانون مالیات در زمینه ارزش افزوده شامل بندهای مختلف است که در فصل اول آن کلیات و تعاریف مختلف  ذکر شده است. در فصل دوم به معافیت‌های مالیاتی اشاره داشته و در فصل سوم به بررسی نحوه پراخت مالیات می‌پردازد. باید توجه داشته باشید که قوانین مالیاتی بیان می‌دارد که عرضه کالا و ارائه خدمات در ایران مشمول مقررات مالیات بر ارزش افزوده است.

مالیات بر ارزش افزوده تفاوت بین ارزش کالا با ارزش کالای خریداری شده را در یک دوره معین مشخص می‌کند. عرضه و انتقال کالا در ایران به کمک قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام می‌شود. همچنین در مورد صادرات کالا می‌توان عنوان کرد که تبعیت از این قوانین الزامی است.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

بررسی قانون مالیات بر ارث

قانون مالیات بر ارث عنوان می‌دارد که برحسب این که ترکه متوفی به چه میزان است، مالیات متفاوتی از وی دریافت می‌شود. در مورد مالیات بر ارث باید به این نکته توجه داشته باشید که نرخ مالیات بر اساس نسبت فرد با شخص متوفی تعیین می‌شود. هر چه میزان نسبت فرد با متوفی نزدیک‌تر باشد مالیات دریافتی بیشتر خواهد شد. می دانید که وراث از نظر میزان نزدیکی به سه دسته کلی وراث طبقه اول، وراث طبقه دوم و وراث طبقه سوم تقسیم بندی می‌شوند.

به صورت کلی نرخ‌های اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی برای وراث طبقه اول بوده و برای وراث طبقه دوم دو برابر و برای وراث طبقه سوم، چهار برابر است. بیان این نکته ضروری به نظر می‌رسد که اگر در هر طبقه یک نفر از وراث در قید حیات باشد باعث می‌شود تا طبقات دیگر از دریافت ارث محروم شود.

قانون مالیات بر عایدات

یکی از مهم‌ترین قوانین مالیاتی کشور، قانون مالیات بر عایدات است که این قانون به منظور ساده سازی، شفافیت، حمایت از صنعت گران و برای رشد اقتصاد بازار تصویب شده است. در این قانون بندهای مختلفی وجود دارد که به موجب آن امکانات و منابع عایداتی زیادی در راستای خودکفایی دولت صورت می‌پذیرد. قوانین مالیاتی در کشورهای مختلف اجرا شده و یکی از آن‌ها دریافت مالیات از عایدات افراد است.

این قانون تعیین می‌کند که تعیین مالیات افراد بر اساس عایدات اشخاص حقیقی و حقوقی چقدر است. توجه به قانون فوق باعث فراهم شدن زمینه خودکفایی دولت شده تا بتواند در هزینه‌های خود مدیریت بهتری داشته باشد.

 

مالیات به عنوان بخشی از درآمد دولت محسوب شده که از بخش‌های مختلف ثروت یا درآمد شخص دریافت می‌شود. دولت برای تأمین هزینه‌های خود و به منظور حفظ منافع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به موجب قانون مالیات دریافت می‌کند. قوانین مالیاتی در همه کشورها وجود داشته که رعایت کردن آن باعث می‌شود تا مالیات در یک چارچوب مشخص دریافت شود. وجود قوانین در زمینه‌های مختلف این اطمینان را به افراد می‌دهد که بتوانند در چارچوب قوانین از حق و حقوق خود برخوردار شوند.

قانون مالیاتی در ایران به بخش‌های مختلف نظیر مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم بندی می‌شود که هر کدام دارای جزئیات مخصوص به خود است.

آنی مشاور، مشاوران خبره و حرفه ای در زمینه مالیات دارد که می توانند با راه کار های مناسب باعث حفظ حقوق مالیاتی شما و جلوگیری از اشتباهات و تشخیص های مالیاتی نادرست در مورد شما شوند.
 

توصیه می کنیم نوشتار مشاوره مالیاتی آنلاین  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب