آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

فرار مالیاتی

۱۴:۱۱ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰

  • 4
  • 0
  • 17210

۱۹

خرداد

در جرم فرار مالیاتی قانون برای انواع راه های فرار مالیاتی مجازات هایی در نظر گرفته است، حبس از سه ماه تا یک سال یکی از مجازات های فرار مالیاتی مالیات دهندگان است! 

عدم رعایت مقررات مالیاتی در کشورهای مختلف و پیشرفته به عنوان یک موضوع مهم، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. فرار مالیاتی در تمامی کشورها از جمله ایران دیده می‌شود که مهم است به آن پرداخته شود. کشورها با توجه به وضع قوانین سعی می‌کنند تا با در نظر گرفتن جریمه‌های مختلف افراد را به تمکین در این زمینه وادار کنند. یکی از شیوه‌های جلوگیری از فرار مالیاتی فرهنگ سازی مالیاتی است و حتی دانستن این نکته که مجازات فرار مالیاتی چیست؟ می باشد.
 
باید بدانید که مالیات به عنوان یک بخش مهم درآمدی دولت محسوب شده که می‌تواند به کمک درآمدهای حاصل از مالیات، کشور را آباد کند. در کشور ایران نگاه مثبتی در زمینه پرداخت مالیات وجود نداشته و بسیاری از کسب و کارها سعی می‌کنند تا از پرداخت مالیات فرار کنند. راههای فرار از مالیات زیادی وجود دارد و جرم فرار مالیاتی صورت می پذیرد، که باید فرهنگ سازی مختلفی در این زمینه انجام شود.
 

فرار مالیاتی چیست؟

اگر بخواهیم تعریف درست‌تری از فرار مالیاتی انجام دهیم باید بیان کنیم هر گونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات که شامل ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید فرد است فرار مالیاتی خوانده می‌شود. در تعریف قانونی این امر برای تمامی مشاغل و مالیات‌ها یکسان است. قانون مختلفی در زمینه عدم تمکین برای پرداخت مالیات وجود دارد که نیاز به بررسی‌های بیشتر در آن دیده می شود.

مجازات فرار مالیاتی چیست؟

برای فرار از مالیات مجازات مختلفی وجود دارد که متحمل شخص می‌شود. مجازات فرار مالیاتی از 3 ماه تا یک سال حبس تعزیری است. طبق قانون هر شخص اگر مرتکب جرایم مالیاتی شود تا قبل از کشف جرم، اگر خود به عملکردش واقف شده و اسناد و مدارک را تحویل سازمان مالیات دهد، تحت تعقیب کیفری قرار نخواهد گرفت.
 
اما در این بین اگر شخص بعد از کشف جرم، به مجازات محکوم شود قطعاً در جریان تعقیب کیفری قرار خواهد گرفت که در این مرحله جریمه‌های سنگینی به وی متحمل می‌شود. این قانون در مورد فرار مالیاتی وکلا نیز صادق است و شامل تخفیف مجازات نخواهد شد. طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، کشف جرم از طریق این سازمان و دستگاه‌های اجرایی نظارتی قابل انجام است.
 

راههای فرار از مالیات

فرار از مالیات از شیوه‌های مختلف قابل انجام است. بسیاری از افراد تلاش می‌کنند برخی از مالیات را به صورت کامل پرداخت نکنند. نوع رفتار شخص در جرم فرار از مالیات می‌تواند متفاوت باشد. فرار از مالیات می‌تواند به شکل زیر انجام شود:
 
  1. در صورتی که ترازنامه و اسناد سود و زیان به درستی تنظیم نشده باشد.
  2. اگر برای سه سال متوالی اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه به سازمان اداره امور مالیاتی تحویل داده نشود.
  3. در صورتی که شخص فعالیت اقتصادی خود را مخفی نماید.
  4. اگر شخص مانع از آن شود که مأمور مالیاتی به درستی کار خود را انجام دهد یا از در دسترس قرار دادن اطلاعات مالی خود جلوگیری کند.
  5. اگر شخص از کارت بازرگانی اشخاص دیگر برای فرار مالیاتی استفاده نماید.
  6. اگر فرد فعالیت‌های خود را به گونه‌ای نمایش دهد که گویا مشمول معافیت مالیاتی شده است.
  7. در صورتی که فرد معاملات را با نام دیگران تنظیم کند تا پرداخت مالیات به گردن شخص دیگری بیفتد.
 
تمامی موارد بالا نشان می‌دهد که فرار از مالیات رخ داده است و سازمان امور مالیاتی پس از تشخیص و محرز شدن این امر می‌تواند طبق قانون با شخص برخورد کند.
 

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

راه کار پیشگیری از فرارهای مالیاتی

راههای فرار مالیات متعدد اند و باید راه کارهای پیشگیری از فرار مالیاتی را شناخت و به آن عمل کرد. مهم‌ترین قانونی که برای برخورد در این زمینه وجود دارد قانون مالیات‌های مستقیم است. این قانون در سال 1345 تصویب شده است که متناسب با ساختار داخلی اقتصادی کشور بوده و در آخرین ویرایش خود که مربوط به سال 1366 است اصلاحات لازم در آن صورت گرفته است.
 
در سال‌های مختلف قانون جلوگیری از فرار مالیاتی مورد بازنگری قرار گرفته است که سعی شده تا بتوان پیشگیری از فرارهای مالیاتی را به شکل مناسبی انجام داد. یکی از راه کارهای پیشگیرانه در این زمینه این است که فرار مالیاتی به عنوان یک جرم تلقی می‌شود. فرار از مالیات بر ارزش افزوده از دیگر جرائمی است که بیشتر افراد به آن مرتکب می‌شوند.
 
برای جلوگیری از این امر بهتر است ابتدا فرهنگ سازی های مختلف در زمینه مالیات انجام شود. شناخت بهتر مالیات و فواید آن برای کسب و کارها و دولت این امکان را به افراد می‌دهد که خودشان در اسرع وقت برای پرداخت مالیات اقدام کنند. در کشورهای پیشرفته نیز فرار از مالیات دیده می‌شود و باید در این زمینه اقدامات اصلاحی مناسب انجام شود.
 
همان‌طور که بیان شد فرار از مالیات به عنوان یک جرم تلقی می‌شود، بهتر است برای درک بهتر پرداخت مالیات و ارائه اظهارنامه مالیاتی برای افراد جامعه، فرهنگ سازی‌های مختلفی انجام شود. امروزه اشخاص و اصناف مختلف با راه‌های زیادی در زمینه فرار از مالیات مواجه هستند که قانون در این زمینه افراد را ملزم به پرداخت مالیات می دارد.
 
آنی مشاور مشاوران خبره و حرفه ای در زمینه مالیات دارد که می توانند با راه کار های مناسب باعث حفظ حقوق مالیاتی شما و جلوگیری از اشتباهات و تشخیص های مالیاتی نادرست در مورد شما شوند.
 

 

توصیه می کنیم نوشتار مشاوره مالیاتی آنلاین  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (4)

عبدالله پورایی

1 سال پیش
پاسخ

سلام خسته نباشید.مشاوره مالیاتی نیاز داشتم ممنون.

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. بر روی سامانه آنی مشاور خانم نفیسه رییسی کیا را به عنوان "مشاور مالیاتی" انتخاب کنید. سپس دکمه رزرو نوبت مشاوره را بزنید. بعد نوع مشاوره را مشاوره تلفنی انتخاب کنید. حالا مدت زمان مشاوره را انتخاب کرده و دکمه رزرو را که بزنید وارد درگاه بانکی می شوید. بعد از پرداخت حق المشاوره، با شما تماس می گیریم و زمان دقیق مشاوره و تلفن "مشاور مالیاتی" را به اطلاع شما می رسانیم.

یوسف براهویی

۲۸ خرداد ۱۴۰۲
پاسخ

سلام من برای فردا یک مشاور خبره می خواستم

مدیر سایت

۲۸ خرداد ۱۴۰۲

الف) اگر نیاز و شرایط شما به گونه ای هست که در همین لحظه نیاز به مشاوره دارید می توانید بر روی سامانه آنی مشاور از بخش "مشاوره فوری" اقدام به دریافت مشاوره بفرمایید، مدت زمان مشاور را هم می توانید متناسب با مسئله و نیازتان انتخاب کنید.

ب) اگر نیاز دارید تاریخ و ساعت مشخصی را برای مشاوره انتخاب کنید، از بخش "رزرو مشاوره" اقدام کنید.

 

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب