آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکاتی درباره رفع سوء اثر از چک

۰۲:۱۷ - ۰۳ شهریور ۱۴۰۰

  • 2
  • 0
  • 4375

۰۳

شهریور

بانكها كليه حساب های جاری کسانی كه بيش از يک بار چک بی محل صادر کرده و تعقيب قانونی آنها منجر به صدور كيفرخواست شده است را می بندند و تا سه سال به نام آنها حساب جاری ديگری باز نمی نمايند و به آنها دسته چک نمی دهند

در این نوشتار به زبانی ساده، نکاتی درباره رفع سوء اثر از چک همراه با راهنمای رفع سوء اثر از چک را تقدیم بازدیدکنندگان و علاقمندان سایت آنی مشاور می نماییم.

 

۱- مبنای قانونی ایجاد سوء اثر درباره چک

در وهله نخست ، خیلی کوتاه به مبنای قانونی ایجاد سوء اثر برای چک اشاره می کنیم تا شما عزیزان با مبنای قانونی ایجاد سوء اثر برای صادرکننده چک آشنا شوید.

ماده ۲۱ قانون صدور چک ، مقرر داشته است که بانكها كليه حساب ها جاری کسانی كه بيش از يک بار چک بی محل صادر کرده و تعقيب قانونی آنها منجر به صدور كيفرخواست شده است را ببندند و تا سه سال به نام آنها حساب جاری ديگری باز ننمايند و به آنها دسته چک ندهند.

 

۲- بانک مرکزی ایران به عنوان عالی‌ترین دستگاه اجرایی و نظارتی بانکی وظیفه دارد تکلیف قانونی بانک ها برای اجرای صحیح مقررات قانون چک مراقبت نماید. در همین راستا معمولاً بانک ‌مرکزی با صدور بخشنامه و انجام کنترل های لازم مراقبت می کند تا همه بانکهای ایران سوابق مشتریانی که چک بی محل صادر کرده‌اند را نگهداری نمایند و همچنین نظارت می کند که در پایان مدت قانونی سه سال، بانکها نسبت به رفع سوء اثر از چک اقدام کنند تا حق قانونی مردم و مشتریان برای رفع سواثر از چک های بی محل قبلی که سه سال از تاریخ صدور آن گذشته است ضایع نگردد.

 

۳- برابر مقررات کنونی ، امور مربوط به رفع سوءاثر از چکها برگشتی اشخاص از طريق بانک طرف همکاری مشتری و با انجام یکی از اقدامات زیر امكان پذير می باشد:

الف) درباره چک هایی که صادر شده ولی هنوز به بانک ارایه نگردیده است واریز کسری مبلغ چک به حساب جاری نزد بانک و ارائه درخواست مسدودی مبلغ واریزی به مدت یک سال.

 

ب) ارائه لاشه چك برگشتی به بانک ، مشتری لاشه چک برگشتي را به بانک ارائه می کند و بانک در قبال آن رسيد به مشتری تحويل مي نمايد.

 

ج) ارائه رضایت نامه محضری از دارنده یا ذينفع چك به بانک.

 

د) درباره چک هایی که منجر به عدم پرداخت شده و از طریق دادگاه یا اجرای ثبت جهت وصول آن اقدام گردیده است رفع سوء اثر از طریق ارائه نامه رسمی از مرجع قضائی یا ثبتی ذيصلاح مبنی بر پایان عمليات اجرایی در خصوص چک امکان پذیر است.

 

ه) ارائه حكم قضایی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب در خصوص چک.

 

و) سپری شدن مدت سه سال از تاریخ صدور گواهينامه عدم پرداخت مشروط به عدم طرح دعوای حقوقی یا کيفری در خصوص چک توسط دارنده چک.

 

بر اساس  بند "و" تبصره ۳ ماده ۵ مکرر قانون صدور چک ، بانک ها می بایست در صورت احراز مراتب عدم طرح دعوای حقوقی یا کیفری در خصوص چک توسط دارنده، نسبت به رفع سوءاثر از چک هایی که ۳ سال از تاریخ صدور گواهی نامه عدم پرداخت(تاریخ برگشت چک) آنها سپری شده است، در سامانه بانک مرکزی اقدام نمایند.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/questio

 

 

۴- در قانون جدید چک ، رفع سوء اثر از چک به صورت فوری و برخط (آنلاین) از طریق «سامانه یکپارچه بانک مرکزی» در موارد زیر انجام می شود:

الف) در صورت واریز کسر مبلغ چک به حساب جاری و دریافت درخواست صادر کننده چک مبنی بر مسدودی آن مبلغ در حساب

ب) در صورت ارائه لاشه چک به بانک

ج) در صورت ارائه رضایت نامه رسمی تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی از دارنده چک

د) در صورت ارائه نامه رسمی مبنی بر رضایت اشخاص حقوقی دولتی و عمومی غیردولتی به وسیله دارنده چک

ه) در صورت ارائه نامه رسمی دادگاه یا اداره ثبت مربوطه مبنی بر پایان یافتن عملیات اجرایی در مورد چک

و) در صورت ارائه حکم قضایی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب در خصوص چک

ز) در صورت سپری شدن مدت سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت چک مشروط بر عدم طرح دعوای حقوقی یا کیفری در خصوص چک توسط دارنده چک.

 

 

توصیه می کنیم نوشتار چک امانی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

مهدی

1 سال پیش
پاسخ

سلام. وقت بخیر چک ایران خودرو برج 6 سه سال ازش گذشته که برگشت خورده برج 5 مبلغ چک رو واریز کردیم که مشکل افتتاح حساب درست بشه بانک هم مبلغ رو مسدود کرده. الان بانک میتونه مبلغ رو آزاد کنه یا باید لاشه چک رو ببریم؟ ممنون

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. به دارنده چک اطلاع دهید که وجه چک در حساب موجود است تا جهت آن اقدام کند. رفع مسدودی حساب و محدودیت دسته چک پس از انجام این کار صورت خواهد گرفت.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب