آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

چند نکته مهم درباره خیار فسخ در قراردادها

۰۰:۵۴ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 2971

۱۸

مهر

حق فسخ قرارداد نباید به صورت مطلق نوشته شود بلکه باید تحت شرایط خاص و با وجود دلایل خاص به طرف مقابل داده شود

در این نوشتار به بیان نکاتی در مورد خیار فسخ در قراردادها، امکان اجرای خیار فسخ در عقود لازم و جایز، آثار اعمال خیار فسخ، فسخ از طریق خیارات مقرر در قانون مدنی و چند نکته مهم در مورد فسخ قراردادها می پردازیم.

 

مقدمه

بعد از انعقاد قرارداد ممکن است طرفین بخواهند به طور دو طرفه و با توافق یکدیگر قرارداد مزبور را بر هم بزنند به این اقدام در اصطلاح حقوقی اقاله یا تفاسخ گفته می شود ولی در مواقعی پیش می آید که تنها یکی از طرفین خواهان برهم‌زدن قرارداد است که به آن در اصطلاح حقوقی فسخ گفته می‌شود.

 

فسخ در لغت به معنی باطل ، لغو، حذف و نقض است و در اصطلاح حقوقی فسخ یعنی پایان دادن یکجانبه قرارداد از جانب یکی از طرفین قرارداد یا شخص ثالث.

 

امکان اجرای خیار فسخ در عقود لازم و جایز

مطابق قانون مدنی عقود به دو دسته لازم و جایز تقسیم می شوند:

 عقد لازم عقدی است که هیچ یک از طرفین معامله حق فسخ آن را ندارند مگر در مواردی که در آن حق فسخ معامله پیش بینی شده است. ولی عقد جایز عقدی است که در آن هر یک از طرفین هر وقت که خواست می‌تواند به صورت یکجانبه و بدون داشتن هر دلیلی عقد را فسخ کند.

 

نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که عقد لازم را صرفا می توان با توافق طرفین عقد یا با استفاده از خیاراتی که در قانون مدنی پیش‌بینی شده است فسخ کرد و در غیر این صورت امکان فسخ عقد لازم وجود ندارد.

 

بنابراین روش های قانونی برهم زدن قرارداد، یکی اقاله و دیگری فسخ از طریق خیارات مقرر در قانون مدنی می باشد.

 

 چند نکته مهم در مورد فسخ قراردادها 

۱- اگر فسخ قرارداد منوط به دلیل خاصی بوده برای اعمال خیار فسخ می‌بایست دلیل موجهی وجود داشته باشد.

 

۲- طرفی که حق فسخ قرارداد را داشته است باید فسخ قرارداد را به روش اطمینان‌آوری به طرف مقابل اطلاع داده باشد. بهترین روش ،اعلام فسخ قرارداد از طریق اظهارنامه رسمی می باشد.

 

۳- اگر برای استفاده از حق فسخ قرارداد ، مدتی در نظر گرفته شده باشد فسخ قرارداد باید در آن مدت انجام شود فلذا فسخ قراردادی که خارج از مدت، انجام شده باشد اعتبار ندارد.

 

۴- حق فسخ قرارداد نباید به صورت مطلق نوشته شود بلکه باید تحت شرایط خاص و با وجود دلایل خاص به طرف مقابل داده شود. اگر حق فسخ به صورت مطلق به طرف مقابل داده شود او می تواند بدون وجود هرگونه دلیل و توجیه، اقدام به فسخ قرارداد کند. ضمن آنکه مطلق بودن حق فسخ قرارداد بلحاظ حقوقی، می تواند مورد ایراد قرار بگیرد. زیرا به اعتبار قرارداد تا حدودی لطمه وارد می کند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

آثار اعمال خیار فسخ

اثر اصلی اعمال خیار فسخ انحلال عقد است لازم به ذکر است که وضعیت تصرفات حقوقی در مورد عقد قبل و بعد از فسخ متفاوت است تصرفاتی که تا قبل از فسخ در موضوع عقد ایجاد شده از لحاظ حقوقی صحیح می باشد ولی تصرفات بعد از فسخ غیر قانونی است.

 

فسخ از طریق خیارات مقرر در قانون مدنی

خیار مجلس، خیارحیوان، خیار شرط ،خیار تاخیر ثمن ،خیار رویت و تخلف وصف، خیار غبن، خیار تدریس، خیار عیب ،خیار تبعض صفقه، خیار تعذر تسلیم از جمله مهم‌ترین خیارات قانونی می باشند که در صورت وجود شرایط هر یک، ذینفع بر اساس آن حق فسخ قرارداد را پیدا می کند.

 

توصیه می‌شود در صورتی که قصد فسخ قراردادی را دارید قبل از اقدام به اعلام فسخ قرارداد و یا ارسال اظهارنامه رسمی برای اعلام فسخ حتما با یک مشاور یا وکیل متخصص قراردادها در این مورد مشورت کنید آگاهی از راهکارهای حقوقی و بکارگیری صحیح آنها در معاملات و مخصوصا در تنظیم قراردادها ، مسلما از بروز بسیاری از هزینه ها و طرح دعاوی ناشی از قراردادها در مراجع رسیدگی کننده جلوگیری خواهد کرد.

 

توصیه می کنیم نوشتار تنظیم قراردادها و چند نکته مهم درباره آن را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی یا انعقاد قرارداد وکالت یا سفارش تنظیم لایحه  و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب