۲۰
مرداد
فهرست تخلفات اداری ایران، مراجع صلاحیت دار جهت رسیدگی به تخلفات اداری،مفهوم تخلفات خاص، صلاحیت هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری، صلاحیت هیئت عالی نظارت و صلاحیت دیوان عالی کشور در این نوشتار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
علاوه بر دادگاهها و مراجع قضایی که نسبت به جرایم ارتکابی همه اشخاص ایرانی، صلاحیت رسیدگی دارند بعضی از مراجع قانونی برای رسیدگی به تخلفات خاصی صلاحیت دارند.
مفهوم تخلفات خاص
منظور از تخلفات خاص تخلفاتی است که اولا قانون فهرست آنها را تعیین کرده باشد ثانیاً تخلفاتی است که افراد به اعتبار موقعیت و جایگاه شغلی خود مرتکب آن می شوند.
یکی از مراجع مهم قانونی برای رسیدگی به تخلفات افراد ، هیاتهای بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری است.
برابر قانون رسیدگی به تخلفات اداری درباره کارمندان دولت و دستگاه های عمومی که مرتکب تخلف شوند هیئتهای رسیدگی مربوطه صلاحیت دارند بنا به شکایات مردم یا گزارش مراجع قانونی اقدام به رسیدگی نمایند.
صلاحیت هیئت عالی نظارت
هیئت عالی نظارت به عنوان عالی ترین مرجع رسیدگی به تخلفات اداری ایران بر رسیدگی های هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری و هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری، نظارت و اشراف دارد.
تخلفات اداری معمولا بنا به گزارش مسئولین اداره مربوطه یا شکایات افراد یا گزارش سازمان بازرسی کل کشور به هیئت های بدوی رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع میشود.
شکایت مردم از کارمند دولت و دستگاه عمومی یا گزارش مقامات قانونی و یا گزارش سازمان بازرسی کل کشور درباره تخلف کارمند ابتدا به هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع میشود.
نسبت به حکم هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری، امکان تجدید نظر وجود دارد.
اعتراض و تجدیدنظر به حکم بدوی هیئت رسیدگی به تخلفات اداری در هیئت تجدیدنظر تخلفات اداری رسیدگی می شود.
هیئت عالی نظارت هم صلاحیت دارد که به احکام صادره در هیئت های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری ، نظارت کند و اگر خلاف قانون باشد آنها را باطل نماید.
صلاحیت دیوان عدالت اداری
علاوه بر این دیوان عدالت اداری به عنوان عالیترین مرجع اداری کشور نیز میتواند نسبت به احکام صادره از سوی هیئت های بدوی رسیدگی به تخلفات اداری یا هیئت تجدیدنظر یا هیئت عالی نظارت ، رسیدگی و رای لازم را صادر نمایند.
در پایان این نوشتار ، فهرست تخلفات اداری ایران را که در ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری ایران ، مورد اشاره قرار گرفته است تقدیم می نماییم.
در نوشتارهای دیگر توضیحات بیشتری درباره تخلفات اداری به ویژه تخلفاتی که جنبه مالی و اقتصادی دارند تقدیم خواهد شد.
فهرست تخلفات اداری ایران
1 - اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی یا اداری.
2 - نقض قوانین و مقررات مربوط.
3 - ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع یا انجام ندادن یا تأخیر در انجام امور قانونی آنها بدون دلیل.
4 - ایراد تهمت و افترا، هتک حیثیت.
5 - اخاذی.
6 - اختلاس.
7 - تبعیض یا اعمال غرض یا روابط غیر اداری در اجرای قوانین و مقررات نسبت به اشخاص.
8 - ترک خدمت در خلال ساعات موظف اداری.
9 - تکرار در تأخیر ورود به محل خدمت یا تکرار خروج از آن بدون کسب مجوز.
10 - تسامح در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتی، ایراد خسارات به اموال دولتی.
11 - افشای اسرار و اسناد محرمانه اداری.
12 - ارتباط و تماس غیر مجاز با اتباع بیگانه.
13 - سرپیچی از اجرای دستورهای مقامهای بالاتر در حدود وظایف اداری.
14 - کمکاری یا سهلانگاری در انجام وظایف محول شده.
15 - سهلانگاری رؤسا و مدیران در ندادن گزارش تخلفات کارمندان تحت امر.
16 - ارائه گواهی یا گزارش خلاف واقع در امور اداری.
17 - گرفتن وجوهی غیر از آن چه در قوانین و مقررات تعیین شده یا اخذ هر گونه مالی که در عرف رشوهخواری تلقی میشود.
18 - تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آن را ندارند یا خودداری از تسلیم مدارک به اشخاص که حق دریافت آن را دارند.
19 - تعطیل خدمت در اوقات مقرر اداری.
20 - رعایت نکردن حجاب اسلامی.
21 - رعایت نکردن شئون و شعایر اسلامی.
22 - اختفا، نگهداری، حمل، توزیع و خرید و فروش مواد مخدر.
23 - استعمال یا اعتیاد به مواد مخدر.
24 - داشتن شغل دولتی دیگر به استثنای سمتهای آموزشی و تحقیقاتی.
25 - هر نوع استفاده غیر مجاز از شئون یا موقعیت شغلی و امکانات و اموال دولتی.
26 - جعل یا مخدوش نمودن و دست بردن در اسناد و اوراق رسمی یا دولتی.
27 - دست بردن در سولات، اوراق، مدارک و دفاتر امتحانی، افشای سوألات امتحانی یا تعویض آنها.
28 - دادن نمره یا امتیاز، بر خلاف ضوابط.
29 - غیبت غیر موجه به صورت متناوب یا متوالی.
30 - سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری.
31 - توقیف، اختفا، بازرسی یا باز کردن پاکتها و محمولات پستی یا معدوم کردن آنها و استراق سمع بدون مجوز قانونی.
32 - کارشکنی و شایعهپراکنی، وادار ساختن یا تحریک دیگران به کارشکنی یا کمکاری و ایراد خسارت به اموال دولتی و اعمال فشارهای فردیبرای تحصیل مقاصد غیر قانونی.
33 - شرکت در تحصن، اعتصاب و تظاهرات غیر قانونی، یا تحریک به برپایی تحصن، اعتصاب و تظاهرات غیر قانونی و اعمال فشارهای گروهیبرای تحصیل مقاصد غیر قانونی.
34 - عضویت در یکی از فرقههای ضاله که از نظر اسلام مردود شناخته شدهاند.
35 - همکاری با ساواک منحله به عنوان مأمور یا منبع خبری و داشتن فعالیت یا دادن گزارش ضد مردمی.
36 - عضویت در سازمانهایی که مرامنامه یا اساسنامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهی است یا طرفداری و فعالیت به نفع آنها.
37 - عضویت در گروههای محارب یا طرفداری و فعالیت به نفع آنها.
جهت برقراری ارتباط با مشاوران ، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» و یا در صورت نیاز به برگزاری کارگاه و دورههای آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان درباره این موضوع می توانید درخواست خود را از طریق دانلود و نصب اپلیکیشن آنی مشاور یا تماس با شماره های :
۰۲۱۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۰۲۱۸۸۳۲۳۲۷۹ و ۰۹۱۲۳۸۳۶۶۲۱ مطرح بفرمایید.
صفحه اجتماعی
نظرات (0)
فرم نظر