آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

گرانفروشی چیست و مرجع مبارزه با گرانفروشی کجاست؟

۱۴:۴۸ - ۱۸ تیر ۱۴۰۰

  • 8
  • 0
  • 19159

۱۸

تیر

گرانفروشی عبارت است از عرضه کالا و خدمات به بهای بیش از نرخ های تعیین شده توسط مراجع رسمی به طور قطعی

یکی از معضلاتی که امروزه در کشور ما اغلب مردم با آن سر و کار دارند گرانی و افزایش غیر قابل باور قیمت هاست. در سال های اخیر اصطلاح تورم بیش از پیش در مباحث مردمی شنیده می شود. تورم یعنی تداوم افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در یک دوره زمانی نسبتاً طولانی. و برخلاف نظر عمومی بیشتر مردم با گرانفروشی تفاوت دارد.
در این نوشتار می خواهیم به بررسی جرم گرانفروشی ،مرجع رسیدگی کننده به تخلفات گران فروشان و به عبارتی مرجع مبارزه با گرانفروشی و سایر اصطلاحات مرتبط با این امر بپردازیم.
 

گرانفروشی چیست؟

مطابق ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی و ماده ۵۷ قانون نظام صنفی گرانفروشی جرم است گرانفروشی تنها شامل فروش کالا نیست بلکه خدمات را هم در بر می گیرد.
 
گرانفروشی در ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی چنین تعریف شده است:
گرانفروشی عبارت است از عرضه کالا و خدمات به بهای بیش از نرخ های تعیین شده توسط مراجع رسمی به طور قطعی.
 
گرانفروشی در ماده ۵۷ قانون نظام صنفی چنین تعریف شده است:
عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهای بیش از نرخ های تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذیربط.
 
ماده ۱ قانون تشدید مجازات محتکران و گرانفروشان در تعریف گران‌فروشی مقرر کرده است:
گران فروشی عبارت است از عرضه کالا به بیش از نرخ متعارف و در مورد کالاهایی که به دست دولت توزیع می‌شود به بیش از نرخ تعیین شده توسط دولت.
 
علاوه بر تعاریف فوق عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام هر نوع عمل منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت که به زیان خریدار باشد از موارد گرانفروشی محسوب می شود.

 

مجازات گرانفروشی چیست؟

مطابق ماده ۵۷ قانون نظام صنفی برای گرانفروش در ۵ مرتبه مجازات تعیین شده است علاوه بر جبران خسارت وارده به خریدار یا مصرف‌کننده، گرانفروش به مجازاتهای زیر محکوم می‌شود:
 
در مرتبه اول: جریمه به 2 برابر مبلغ گرانفروشی
 
درمرتبه دوم: جریمه به ۴ برابر مبلغ گرانفروشی
 
در مرتبه سوم:جریمه به ۶ برابر مبلغ گرانفروشی.
 
و علاوه بر پرداخت جریمه، پارچه یا تابلو به سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو هفته نصب می‌شود.
 
در مرتبه چهارم: به 8 برابر مبلغ گرانفروشی جریمه می‌شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت یک‌ ماه نصب می‌شود.
 
در مرتبه پنجم و مراتب بعدی: به ۱۰ برابر مبلغ گرانفروشی جریمه می‌شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو ماه نصب می‌شود.
 
همچنین به مدت ۶ ماه، پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می‌شود.
 
مطابق ماده ۱ قانون تعزیرات حکومتی، نظارت و کنترل دولت بر فعالیت های اقتصادی ، لزوم اجرای مقررات قیمت‌گذاری و ضوابط توزیع ، یک اصل و ضرورت قانونی است و متخلفان از اجرای مقررات مطابق قانون محکوم به مجازات تعزیر می شوند.
 
با توجه به مبلغ گرانفروشی متخلف بعد از تشکیل پرونده محکوم به جریمه نقدی و محرومیت از خدمات دولتی و درنهایت تعطیلی و لغو پروانه واحد خواهد شد.
 
 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره حقوق مصرف کنندگان که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

گرانفروشی از نظر اسلام

مسائل اقتصادی یکی از موضوعات مهمی است که دین اسلام هم در خصوص اصول و قواعد آن آیات احکام و روایات متعددی دارد.عمل ناپسند و پلیدی است که در نهایت باعث قحطی و خشکسالی می‌شود.
 

تفاوت احتکار با گرانفروشی

احتکار یعنی نگهداری کالا به صورت عمده با تشخیص مرجع ذیصلاح و امتناع از عرضه آن به قصد گران‌فروشی یا اضرار به جامعه پس از اعلام ضرورت عرضه توسط دولت. مجازات احتکار نیز علاوه بر الزام به فروش و جریمه نقدی و محرومیت از خدمات دولتی، لغو پروانه واحد، معرفی از طریق رسانه‌های گروهی به عنوان محتکر می باشد.
 
 

برای شکایت از گرانفروشی به کجا مراجعه کنیم؟

مرجع رسیدگی به تخلفات مربوط به بازار و قیمت ها سازمان تعزیرات می باشد. علاوه بر گرانفروشی تخلفات دیگری هم در قانون نظام صنفی تعیین شده اند از جمله: کم‌فروشی، تقلب، احتکار ،عرضه خارج از شبکه، عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع، فروش اجباری، عدم درج قیمت و عدم صدور صورتحساب که سازمان تعزیرات موظف به رسیدگی به آنهاست.
 
پس هرگاه شاهد یکی از تخلفات فوق توسط کسبه یا فروشنده شدید لازم است بدانید که وی مرتکب تخلف شده و قابل پیگیری است.
 
البته در کنار سازمان تعزیرات ،قوه قضاییه نیز از طریق سازمان بازرسی کل کشور و دادستان ها بر این امور نظارت دارند.
 

اعلام گرانفروشی

علاوه بر شکایت اشخاص در خصوص اعلام گرانفروشی، سازمان تعزیرات بر اساس گزارش سازمان های بازرگانی، اتحادیه ها و واحدهای بازرسی، انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان، گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی ،دولتی و نظامی وارد عمل شده و با متخلف برخورد قانونی می نماید.
 

مراحل رسیدگی به شکایت گرانفروشی

 
۱-دریافت شکایت یا گزارش اعلام جرم
 
۲-ارائه نظر کارشناسی ظرف ۱۵ روز به شعبه مربوطه
 
۳-احضار متخلف و تشکیل جلسه رسیدگی و اخذ دفاع
 
۴-صدور حکم
 
مردم می‌توانند از طریق تنظیم دادخواست و ثبت شکایت خود در سامانه اینترنتی سازمان تعزیرات حکومتی یا ارسال پیامک یا تماس با شماره تلفن اعلامی از سوی سازمان و یا به صورت حضوری شکایت خود را ثبت کنند.
 
توصیه می کنیم نوشتار مشاوره تعزیرات و حقوق مصرف کننده را نیز مطالعه بفرمایید.
 
 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (8)

سهراب همتی کریم خانی

1 سال پیش
پاسخ

سلام وفت شما بخیر من یک ماه پیش یک کیسه برنج 10 طارم کیلویی به قیمت 650 هزار تومان ار فروشگاه تیرازیس شهر شیراز خریدم و عالی بود . سه روز پیش رفتم فروشگاه هایپر (خلیج فارس ) شهر شیراز جنب زیر گذر شهرک گلستان و شهر صدرا . یک گیسه از همان برنج خریدم 1400000 یک میلیون و چهارصد هزار تومان . اما متاسفانه درون کیسه بجای برنج طارم یک نوع برنج پاکستانی و یا هندی . که ظاهرا با آرد برنج توسط دستگه تبدیل به برنج شده پر شده است و پس از اندکی جوشیدن تبدیل به خمیر می شود . از این رو از فروشگاه فروشگاه مذکور بعلت گران فروشی و فروش کالای تقلبی دست ساز پاکستانی بجای برنج طارم ایرانی شاکی و تقاضای رسیدگی به این تخلف را دارم 09177118440

جواد شیرازی

1 سال پیش

سلام 

از طریق اداره تعزیرات پیگیری فرمایید. 

محمدی

1 سال پیش
پاسخ

با سلام بنده فروشنده خرد کالا هستم . ایا قیمت روز کارخونه با اضافه ضرایب درصد سود خرده فروشی باز این تخلف است درحالی که فاکتور خرید برای چند ماه قدیم باشه ؟

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. اصولا درباره خورده فروشی، خیر. اما اگر بصورت برنامه ریزی شده و همراه با خرید و احتکار کالا و بطور مستمر انجام شود، می تواند منجر به برخورد قانونی و تعزیراتی گردد.

رضایی

1 سال پیش
پاسخ

سلام وقت بخیر ما یک واحد سنگک پزی داریم برامون پیامک بازرسی ارسال شده مبنی بر گرانفروشی و کم فروشی گفتن بریم به اداره تعزیرات شهرمون میشه بدون اینکه بازرسی از واحد ما بشه تخلف گرانفروشی و کم فروشی رو ثبت کرد ، اصولا ما به چه شکلی میتونیم که همچین اتفاقی در این واحد نیافتاده ؟ ممنون میشم پاسخ بدین

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. بله. ممکن است بنا به گزارش و شکایت مردم یا کنترل وضعیت مصرف آرد و تراکنشهای بانکی مرتبط با واحد صنفی شما، پرونده گرانفروشی برای شما تشکیل شده باشد. توصیه می کنیم پیرو پیامکی که دریافت کرده اید به اداره تعزیرات مربوطه مراجعه کنید.

اسدی

۱۰ خرداد ۱۴۰۲
پاسخ

سلام من از مبلمان .... مبل و سرویس خواب خریداری کردم. هیچ جنسی برای خرید من توی فاکتور قید نکردند و الان متفاوت با چیزی هست که به من توضیح دادند و می‌فرمایند خودشون عضو اتحادیه هستند. من بابت اینکه کارشناس قیمت رو ارزیابی کنه باید ابتدا هزینه ای متقبل بشوم؟ اصلا رسیدگی میشه یا صرفا بخاطر اتحادیه ای بودنشون آخر باید چیزی اضافه تر هم بدم؟؟؟

مدیر سایت

۱۰ خرداد ۱۴۰۲

درباره تخلف صنفی می توانید به کمیسیون شکایات اتحادیه از این واحد صنفی شکایت کنید و مهم نیست که فروشنده چه ادعایی دارد. درباره تخلف گرانفروشی و عدم صدور فاکتور صحیح نیز میتوانید به تعزیرات شکایت کنید. درباره فرار مالیاتی هم می توانید به دادستانی مالیاتی همان شهر شکایت بفرمایید. در این موارد ، نیازی به پرداخت هزینه کارشناسی نیست.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب