آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

چک ضمانت

۰۱:۴۹ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 19477

۲۴

مرداد

چک ضمانت برای تضمین یک معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که تعهد صورت گرفته به شکل کامل و دقیق انجام نشود و در معامله خلف وعده وجود داشته باشد چک ضمانت خود را نشان می‌دهد. این چک زمانی قابل وصل است که توسط صادر کننده آن تخلفی صورت بگیرد.

در مسائل مربوط به چک و سفته می‌توان به نمونه چک‌های ضمانت بانکی یا چک تضمین شده اشاره کرد. مهمترین سوالات کاربران آنی مشاور درباره چک ضمانت در این نوشتار طرح شده و پاسخ داده شده است.
 
ماهیت چک تضمینی و شرایط چک ضمانت چیست؟
قانون چک ضمانت وام بانکی نسبت به این مطلب چه نکاتی را بیان نموده؟
چک تضمینی بانکی چیست؟قانون چک ضمانت وام چیست؟
مجازات برگشت زدن چک ضمانتی در قوانین چک ضمانتی چگونه است؟
نمونه برگشت چک ضمانت وام و ابطال چک تضمین شده کدام است؟
سوء استفاده از  ضمانت چک چگونه است؟سفته ضمانت تخلیه چیست؟
قانون چک ضمانت بدون تاریخ چگونه است؟
 
همان‌طور که از نام آن پیداست چک ضمانت برای تضمین یک معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که تعهد صورت گرفته به شکل کامل و دقیق انجام نشود و در معامله خلف وعده وجود داشته باشد چک ضمانت خود را نشان می‌دهد. این چک زمانی قابل وصل است که توسط صادر کننده آن تخلفی صورت بگیرد.
 
ما در این نوشتار می‌خواهیم به زبان ساده در مورد چک ضمانت بانکی یا چک تضمینی و نحوه نوشتن چک ضمانت و طریقه نوشتن چک ضمانت تخلیه و طرز نوشتن چک ضمانت و نوشتن مبلغ در چک سفید امضا مطالب مهمی را برای شما عزیزان همیشه همراه قرار دهیم. اگر می‌خواهید در مورد نحوه نگارش چک ضمانت اطلاعات مفیدی کسب کنید پس بهتر است ما را همراهی کنید.
 
 

آشنایی با قانون چک ضمانت

ماهیت چک تضمینی چیست؟

چک ضمانت بانکی دارای قوانین مخصوص به خود است. در واقع برای داشتن یک چک ضمانت بانکی باید برخی از مقررات را رعایت کرد و به برخی از اصول پایبند بود. ما در ادامه به قانون چک‌های ضمانت به صورت مختصر اشاره خواهیم داشت:
 
در صورتی که بخواهید چک تضمین شده به طرف مقابل بدهید باید در شعبه بانک و در حضور متصدی، موارد و مشخصات را به صورت کامل پُر کنید. مشخصات شامل: شماره سریال چک و مبلغ تضمین آن است. همچنین در چک تضمین باید علت درخواست تضمین شده ذکر شود.
 
چک ضمانت باید در وجه گیرنده، صادر شود در غیر این صورت ضامن چک نمی‌تواند در بحث‌های حقوقی ادعای خود را ثابت کند.
 
مشخصات ذینفع چک تضمین، باید به صورت کامل بر روی برگ چک درج گردد. این مشخصات شامل اطلاعات فردی، شماره ملی و برای افراد خارج از کشور، شماره فراگیر اتباع خارجی است.
 
وصول چک ضمانت وام باید توسط بانک، صرفاً در وجه ذینفع که مشخصات وی بر روی چک تضمین شده است انجام شود.
 
نحوه نوشتن چک ضمانت به گونه‌ای است که ظهر نویسی و انتقال آن به شخص دیگر فاقد اعتبار خواهد بود.
 
گم شدن چک ضمانت به گونه‌ای است که ذینفع مقصر بوده و وی باید پاسخگو باشد. ضامن چک در این بین باید مراتب را به شعبه بانکی اطلاع دهد.
 
ابطال چک ضمانت به درخواست متقاضی و بدون نیاز به ظهر نویسی امکان پذیر است.
 
 

نحوه نوشتن چک ضمانت بانکی

توجه کردن به طریقه نوشتن چک ضمانت این اطمینان را به طرفین می‌دهد که در صورت لزوم بتوانند بدون دردسر از آن استفاده کنند. در واقع کسب اطلاعات صحیح در این زمینه باعث آگاهی طرفین شده و آسیب‌ها را در معاملات به حداقل خود می‌رساند. چک ضمانت باید دارای تاریخ و امضا بوده و هیچ قلم خوردگی در آن نباشد.
 
مبلغ به صورت عدد و حروف به صورت یکسان درج شده باشد. نکته مهم که مسئولان چک باید در چک تضمین در نظر داشته باشند این است که باید در پشت و یا روی چک درج شود، چک صادر شده برای ضمانت است.
ذکر کردن ضمانتی بودن چک از این جهت مهم است که اگر دارنده، علیه صادر کننده دعوا کیفری اقامه کند، صادر کننده با اثبات تضمینی بودن چک می‌تواند به راحتی تبرئه شود.
 

شرایط وصول چک ضمانت

چک ضمانت در صورتی در دادگاه قابل پیگیری است که واگذار کننده چک، به تعهدات خود عمل نکرده باشد در غیر این صورت اجرای این چک به عنوان خیانت در امانت شناخته می‌شود. به عنوان نمونه در طلب تخلیه منزل، اگر شخص در موعد مقرر نتواند منزل را جهت تحویل به مالک تخلیه کند می‌توان از چک تضمین استفاده کرد.
 
شخص مدعی باید بتواند عدم انجام تعهدات طرف مقابل را به دادگاه ثابت کند و مبلغ ودیعه را واریز نماید. باید بدانید چک تضمین به عنوان چک‌ حقوقی شناخته می‌شود.
 

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

چک ضمانت تخلیه چیست؟

قطعاً امروزه با توجه به قیمت مسکن، قراردادهای اجاره ملک و املاک افزایش یافته است. چک تخلیه به چکی گفته می‌شود که مالک از مستأجر جهت تضمین خالی کردن ملک در زمان مقرر می‌گیرد. اگر مالک با مستأجر بر سر خالی کردن ملک به مشکل بخورد می‌تواند با داشتن چک ضمانت تخلیه مشکل را در سریع‌ترین زمان ممکن، حل و فصل کند.
 
در واقع چک تخلیه برای جلوگیری از درگیری‌های آتی بین مالک و مستأجر دریافت می‌شود. ضامن چک موظف است تا قوانین درج شده را به خوبی رعایت کند. در غیر این صورت شخص می‌تواند با مراجعه به یک وکیل، کار پیگیری تخلیه ملک را از طریق مراجع قانونی دنبال کند.
 

آشنایی با چک سفید امضا

اگر بخواهیم تعریفی ساده‌ای از چک سفید امضا داشته باشیم باید بیان کنیم چکی است که توسط صادر کننده بدون درج تاریخ و مبلغ صادر و امضا می‌شود تا شخص دریافت کننده هر زمان که بخواهد با مبلغ مشخص به بانک مراجعه کرده و مبلغ را از حساب شخص صادر کننده چک، دریافت کند. به دلیل این که ماهیت چک از لحاظ زمان و مبلغ مشخص نیست، این گونه چک‌ها به عنوان چک‌هایی شناخته می‌شوند که سوءاستفاده‌های زیادی از آن می‌شود.

 

در سه مورد می‌توان چک سفید امضا صادر کرد که شامل موارد زیر است:

چک ضمانت به عنوان اولین گزینه در زمینه صدور چک سفید امضا است. نکته حائز اهمیت این است که صادر کننده چک حتماً باید در پشت چک، قید نماید که چک بابت تضمین صادر شده است. چرا که چک‌های ضمانت به عنوان چک‌های حقوقی شناخته می‌شود و با درج این مطلب می‌توان از سوءاستفاده آن پیشگیری کرد.
 
چک‌های سفید امضا برای جبران خسارت‌های مالی صادر می‌شود. اگر طرفین توافق داشته باشند می‌توان برای جبران خسارت مالی از چک‌های سفید امضا استفاده کرد. برای جلوگیری از سوءاستفاده در این زمینه بهتر است در متن قرارداد، شماره چک صادر شده به عنوان چک سفید امضا درج شود.
 
در موارد دیگر نیز می‌توان از این نوع چک استفاده کرد اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که حتماً از دریافت کننده چک، رسید دریافت کنید.
 
 
چک به عنوان یک دارای مالی محسوب شده که کاربردهای فراوانی در معاملات امروزی دارد. برای صادر کردن چک به صورت صحیح، باید اصول آن را به شکل کامل فرا بگیرید و با نحوه نوشتن چک ضمانت آشنایی داشته باشید. شناخت قوانین مختلف و دریافت مشاوره حقوقی در زمینه چک ضمانت بانکی، چک سفید امضا، چک تخلیه ونحوه نگارش چک ضمانت طرز نوشتن چک ضمانت و غیره به شما کمک می‌کند تا بتوانید در زمان مناسب از آن استفاده کرده و در صورت تخلف، از حق خود دفاع کنید.
 
چک‌های سفید امضا در این میان به عنوان چک‌های مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری شناخته می‌شود که گاه افراد در مواجهه با این نوع چکها ناگزیر به ارائه و تنظیم لایحه دفاعیه کلاهبرداری می شوند. ماهیت چک تضمینی چگونه است؟قانون چک ضمانت وام بانکی نسبت به این مطلب چه نکاتی را بیان نموده؟ چک تضمین شده چیست؟ مجازات برگشت زدن چک ضمانتی چگونه تعیین می شود؟ ماهیت این نوع چک‌ها به گونه‌ای است که بهتر است در هنگام صادر کردن قوانین آن را به شکل صحیح رعایت کنید. امیدواریم با مطالعه مقاله بالا آشنایی بهتری با چک پیدا کرده باشید.
 
 
 

توصیه می کنیم نوشتار اگر چک امانی شما را خرج کردند  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

 

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب