آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

پنج نکته مهم و کاربردی درباره اجرای احکام مالی دادگاه و شورای حل اختلاف

۰۴:۱۶ - ۲۵ تیر ۱۴۰۰

  • 4
  • 0
  • 15136

۲۵

تیر

در این نوشتار به بیان نکات مهم و کاربردی درباره اجرای احکام مالی دادگاه و شورای حل اختلاف می پردازیم .چه بسا ناگزیر شده باشید برای بستانکاری و دریافت طلب خود از دیگران ، اقدام به طرح دعوا در دادگاه نمایید.

در این نوشتار به بیان نکات مهم و کاربردی درباره اجرای احکام مالی دادگاه و شورای حل اختلاف می پردازیم. چه بسا ناگزیر شده باشید برای بستانکاری و دریافت طلب خود از دیگران ، اقدام به طرح دعوا در دادگاه نمایید.
 
طرح دعوا و محکومیت نهایی طرف مقابل به پرداخت بدهی، یک فرایند خاص و نسبتا طولانی دارد که معمولاً دو مرحله است. یک مرحله در دادگاه نخستین و مرحله دوم در دادگاه تجدید نظر استان.
 
البته بعضی از دعاوی که مبلغ آن زیر ۲۰ میلیون تومان باشد در دادگاه مطرح نمی شود بلکه در شورای حل اختلاف ، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
 
اعتراض به احکام شورای حل اختلاف نیز در دادگاه نخستین انجام می‌شود.
 
نسبت به ادعاها و مطالبات بالای ۲۰ میلیون تومان باید در دادگاه نخستین (دادگاه بَدْوی) طرح دعوا نمود و حکم دادگاه نخستین در دادگاه تجدیدنظر استان قابل اعتراض می باشد.
 
به هر حال، چه حکم نهایی را از دادگاه تجدیدنظر استان گرفته باشید چه از دادگاه نخستین، برای اجرای حکم صادره باید درخواست صدور اجراییه کنید تا فرایند اجرای حکم آغاز شود.
 
فرایند اجرای حکم شورای حل اختلاف یا دادگاه ، دیگر ارتباطی به فرآیند صدور حکم ندارد و مراحل و گام های خاص خودش را دارد که باید از طریق واحد اجرای احکام ، دنبال کنید.
 
در جهت راهنمایی کاربران و بازدید کنندگان محترم سایت آنی مشاور در این نوشتار به گونه کوتاه و کاربردی شما عزیزان را با پنج نکته مهم درباره شرایط و چگونگی اجرای احکام مالی آشنا می کنیم.
 

پنج نکته مهم و کاربردی درباره اجرای احکام مالی دادگاه و شورای حل اختلاف

۱- در اغلب موارد تا حکم قطعی و نهایی به نفع شما صادر نشده باشد امکان اجرای حکم را نخواهید داشت. بنابراین به صرف اینکه در دادگاه نخستین یا شورای حل اختلاف به نفع شما حکم صادر شده نخواهید توانست متقاضی اجرای آن حکم شوید بلکه باید منتظر بمانید تا حکم صادره ، قطعی و نهایی شود.
 
۲- حتی هنگامی که حکم صادره به نفع شما نهایی و قطعی شده باشد تا شما اجرای حکم را با درخواست صدور اجراییه از واحد اجرای احکام تقاضا نکنید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. بنابراین، صرف نهایی شدن حکم به نفع شما به معنی اجرای آن حکم نخواهد بود. باید درباره آن حکم، درخواست صدور اجرائیه کنید.
 
۳- برابر قانون اجرای احکام مدنی کسی که خواهان صدور اجراییه است باید برای اجرای حکم هزینه بپردازد.
 
 
هزینه‌ اجرای حکم ( که به آن نیم‌عشر اجرایی هم گفته می‌شود) عبارت است از پنج درصد مبلغی که طرف مقابل (دادباخته) به پرداخت آن محکوم شده است.

 

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره حقوق کسب و کار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

 
هزینه اجرای احکام مالی همزمان با دریافت مبلغ حکم از دادباخته (محکوم علیه) دریافت می‌شود. یعنی اجرای احکام دادگاه علاوه بر مبلغ مورد حکم ، پنج درصد اضافه تر از آن را نیز از اموال بدهکار بازداشت و برداشت می کند و این ۵ درصد را به حساب دولت واریز می نماید.
 
 
۴- در مقررات کنونی ایران ، شناسایی و معرفی مال جهت اجرای احکام مالی بر عهده شخصی است که حکم به نفع او صادر شده (دادبرده) و اجرای احکام دادگاه در این زمینه ، وظیفه چندان زیادی ندارد.
 
 
بنابراین بهتر است همزمان با پیشبرد دعوا نیم نگاهی هم به زمان اجرای حکم داشته باشید و از شناسایی اموال و زیر نظر گرفتن وضعیت مالی طرف مقابل ، غفلت نکنید تا امکان بازداشت اموال و نهایتاً دریافت مطالبات خود را در زمان اجرای حکم داشته باشید.
 
 
البته در بحث اجرای احکام به مستثنیات اموال هم باید توجه داشت که در مطلب جداگانه‌ای درباره آن توضیح کامل تر خواهیم داد.
 
 
۵- اگر طرف مقابل شما در دعوای مطالبه وجه ، ادارات و دستگاههای دولتی یا شهرداری ها باشند به این نکته باید توجه کنید که اجرای حکم محکومیت مالی علیه دولت و شهرداری ها یک فرایند اضافه و سختگیرانه دارد به این شکل که نمی‌توان حساب بانکی و وجوه دستگاه‌های دولتی و شهرداری ها را زودتر از یک سال و نیم (۱۸ ماه) از زمان صدور حکم قطعی بازداشت کرد.
 

توصیه می کنیم نوشتار دریافت مشاوره حقوقی از کجا؟  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 
 
 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (4)

تورج

6 ماه پیش
پاسخ

متشکرم از اطلاعات خوبتان

مدیر سایت

6 ماه پیش

سرافراز باشید

محمد رفیعی

2 ماه پیش
پاسخ

برای اجرای حکم شورای حل اختلاف درمورد گرفتن مبلغ اعلام شده باید به کجا مراجعه کنم؟

صادق رئیسی کیا

2 ماه پیش

به قسمت اجرای احکام همان شورای حل اختلاف ، درخواست صدور اجراییه بدهید

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب