آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

پنج نکته مهم در تنظیم دادخواست دعاوی پیمانکاری

۲۳:۳۳ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1356

۲۱

آبان

مهمترین بخش مربوط به طرح دعوا تنظیم دادخواست دعاوی پیمانکاری است که امری پیچیده و حائز اهمیت می باشد دادخواست اگر مستند به مواد قانونی و دلایل و مدارک محکمه پسندی باشد مسلما مسیر پرونده و رای صادره را به نفع شما رقم خواهد زد

قرارداد پیمانکاری قراردادی است که در آن کارفرما، انجام عملی را با شرایط معین و در مقابل وجه مشخصی ، به شخص حقیقی یا حقوقی که پیمانکار نامیده می شود واگذار می کند. احداث ساختمان، حمل و نقل ، تهیه و تدارک کالا و... از جمله مهمترین موضوعات قرارداد پیمانکاری می باشند.

 

در اجرای عملیات مربوط به پیمان هر گاه کارفرما یا پیمانکار به تعهدات قراردادی خود عمل نکنند و یا به هر طریقی باعث ورود ضرر و زیان مالی به یکدیگر شوند در نهایت مجبور به طرح دعوا در مراجع صالح می شوند.

 

در این نوشتار به بیان نکات حقوقی مهمی در خصوص دعاوی پیمانکاری و چگونگی طرح دعوا و تنظیم دادخواست دعاوی پیمانکاری می پردازیم.

 

نکته اول -دعاوی پیمانکاری

دعاوی پیمانکاری یکی از دعاوی مهم حوزه کسب و کار هستند که منشأ اصلی این دعاوی ناشی از نحوه تنظیم نادرست قرارداد پیمانکاری و عدم آگاهی طرفین قرارداد از قوانین و مقررات مربوطه می باشد.

 

دعوای فسخ پیمان، تعلیق پیمان، خاتمه پیمان به دلیل عدم انجام تعهدات قراردادی توسط کارفرما یا پیمانکار، دعوای وصول خسارت تاخیر تادیه و مطالبات پیمانکاران و... از مهمترین دعاوی پیمانکاری می باشند. که برای طرح دعوا در این موارد اولین اقدام درخواست مشاوره از وکلای متخصص آنی مشاور می باشد تا شما را قدم به قدم در تمامی مراحل دادرسی همراهی نمایند.

 

نکته دوم- تنظیم دادخواست دعاوی پیمانکاری

مهمترین بخش مربوط به طرح دعوا، تنظیم دادخواست دعاوی پیمانکاری است که امری پیچیده و حائز اهمیت می باشد. تنظیم دادخواست و لایحه تقدیمی به دادگاه اگر مستند به مواد قانونی و دلایل و مدارک محکمه پسندی باشد مسلما مسیر پرونده و رای صادره را به نفع شما، رقم خواهد زد.

در دادخواست، مشخصات طرفین دعوا و وکیل آنها، خواسته و بهای آن، پیوست ها با ضمیمه دلایل و مدارک، شرح دادخواست و امضای خواهان باید به صورت دقیق در دادخواست درج شود.

 

نکته سوم- مبنای طرح دعاوی پیمانکاری

معمولا دعاوی پیمانکاری ناشی از عدم انجام تکالیف و تعهدات قراردادی در طول اجرای عملیات می‌باشد طرفین قرارداد که کارفرما و پیمانکار هستند مطابق مفاد قرارداد ملزم به رعایت مقررات خاصی می باشند که عمل نکردن به آنها مساوی است با ضرر رساندن به طرف دیگر و در نتیجه بروز اختلاف و دعوا.

 

به عنوان مثال ماده ۸۵ قانون کار در این باره مقرر داشته است: «برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای‌ عالی حفاظت فنی (جهت تأمین حفاظت فنی) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (جهت جلوگیری از بیماری‌های حرفه‌ای و تأمین بهداشت کار و کارگر و محیط کار) تدوین می‌شود، برای کلیه کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.» بنابراین در صورت عدم انجام این تکلیف توسط کارفرما، پیمانکار حق طرح دعوا علیه کارفرما را خواهد داشت.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

نکته چهارم - داوری در قراردادهای پیمانکاری

لزوم تسریع در رسیدگی و متخصص بودن داور منتخب در قرارداد های پیمانکاری از جمله محاسن ارزنده ارجاع اختلاف بین کارفرما و پیمانکار به داوری می باشد. به همین دلیل به کارفرمایان و پیمانکاران توصیه می کنیم که به شرایط و ضوابط حاکم بر قرارداد پیمانکاری از جمله شرط داوری در قرارداد پیمانکاری توجه ویژه ای داشته باشند، تا دیگر نیازی به مراجعه به دادگاه برای حل و فصل اختلافات احتمالی ناشی از قرارداد مزبور را نداشته باشند.

به همین منظور لازم است که ماده ۵۳ شرایط عمومی پیمان را از شرایط عمومی پیمان حذف کرده و به جای آن متن زیر را اضافه نمایند:

 

متن پیشنهادی جایگذین ماده ۵۳ :

« کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا راجع به آن از جمله انعقاد، اعتبار، فسخ، نقض، تفسیر یا اجرای آن به مرکز ایران داوری ارجاع می گردد که مطابق با اساسنامه و آئین داوری آن مرکز با رأی یک یا سه نفر داور بصورت قطعی و لازم الاجراء حل و فصل گردد. داور(ان) علاوه بر مقررات حاکم، عرف تجاری و پیمانکاری ذیربط را نیز مراعات خواهد (خواهند) نمود. شرط داوری حاضر، موافقتنامه ای مستقل از قرارداد اصلی تلقی می‌شود و در هر حال لازم الاجراء است

 

نکته پنجم-مشاوره حقوقی قرارداد پیمانکاری

قبل از هر اقدامی لازم است تنظیم قرارداد پیمانکاری خود را به یک مشاور یا وکیل تنظیم قرارداد بسپارید و پیش از امضای قرارداد به عنوان کارفرما یا پیمانکار در یک مشاوره حقوقی تخصصی، از قوانین و مقررات مربوط به پیمانکاری، تکالیف و حقوق خود و طرف دیگر مطلع شوید.

 

مسلما تنظیم قرارداد پیمانکاری براساس اصول و قواعد قراردادنویسی توسط یک مشاور حقوقی یا وکیل متخصص قراردادها از وقوع مشکلات حقوقی و دعاوی مربوطه جلوگیری خواهد کرد. مشاوران و وکلای متخصص آنی مشاور در حوزه قراردادها، تنظیم دادخواست دعاوی مربوط به قرارداد پیمانکاری و لایحه های دفاعیه قوی جهت ارایه به دادگاه و احقاق حق شما آماده ارایه خدمات حقوقی تخصصی می باشد.

توصیه می کنیم نوشتار شرط ضمن قرارداد پیمانکاری  را هم مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب