آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

پنج نکته درباره مسئولیت کارفرما در محیط کار

۱۷:۴۳ - ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3087

۱۱

شهریور

 استانداردها و الزامات قانونی و فنی برای ایمنی و بهداشت محیط کار در ایران به وسیله وزارت کار از طریق شورای عالی حفاظت فنی ، تعیین و ابلاغ می‌گردد

 در این نوشتار به بیان پنج نکته درباره مسئولیت کارفرما در محیط کار می پردازیم. قانون کار و دیگر مقررات حقوقی و کیفری  ایران برای ایمنی و حفظ جان و تندرستی و بهداشت نیروی کار در محیط کار ، بایسته ها و الزامات خاصی را در نظر گرفته است. عدم رعایت بایسته‌ها و الزامات ایمنی و بهداشتی و حفاظتی در محیط کار برای کارفرما ایجاد مسئولیت می کند.


در این نوشتار ۵ نکته مهم و کاربردی درباره مسئولیت های کارفرما برای ایمنی، بهداشت، حفاظت محیط کار و حفظ جان و تندرستی نیروی کار تقدیم صاحبان کسب و کار و فعالان اقتصادی ایران و بازدیدکنندگان محترم سایت آنی مشاور می نماییم.

 

۵ نکته مهم و کاربردی درباره مسئولیت های کارفرما برای ایمنی، بهداشت، حفاظت محیط کار


امیدواریم این نوشتار در افزایش آگاهی کارفرمایان و فعالان اقتصادی نسبت به مسئولیت های خود در محیط کار موثر باشد.


۱- بطور کلی هر شخص یا شرکتی که فردی را برای هر مدت، تحت هر عنوان به استخدام خود در می آورد و آنان را ملزم به حضور در یک محل ، جهت انجام کار می نماید در قبال وضعیت آن محل و‌ نیز در قبال حوادث و رویدادهایی که در آن محل ، رخ می دهد و تندرستی و ایمنی و بهداشت کارکنان را تحت تاثیر قرار می دهد دو نوع مسئولیت قانونی و مالی اصلی دارد:


الف) مسئولیت قانونی و مالی برای پیشگیری از بروز خطر
ب) مسئولیت قانونی و مالی برای جبران خسارت های جسمی و مادی ناشی از بروز خطر


۲- استانداردها و الزامات قانونی و فنی برای ایمنی و بهداشت محیط کار در ایران به وسیله وزارت کار از طریق شورای عالی حفاظت فنی ، تعیین و ابلاغ می‌گردد.
همه کارفرمایان مشمول قانون کار ، مکلف هستند محیط و محل انجام کار را برای کارکنان خود برابر دستورالعمل ها و شیوه نامه ها و روش های ابلاغ شده بوسیله وزارت کار، استاندارد و ایمن نمایند

یک نکته و ادامه نوشتار:

 

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتارکه مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. 

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

۳- ماده ۹۱ قانون کار ایران همه کارفرمایان و مدیران کارفرما را مکلف کرده است که

اولاً: حفاظت ، سلامت و بهداشت در محل کار را برابر استانداردهای تعیین شده بوسیله وزارت کار ، در نظر داشته باشند و رعایت این استانداردها و الزامات را به مدیران و کارکنان خود آموزش دهند.

و ثانیاً:امکانات و وسایل لازم جهت حفظ بهداشت و ایمنی و تندرستی کارگر را تهیه و در اختیار او قرار دهند.

ثالثاً:به کارکنان خود آموزش دهند که چگونه مراقب ایمنی و تندرستی و بهداشت خود باشند و چگونه از وسایل ایمنی و بهداشتی که در اختیارشان گذاشته شده استفاده نمایند.


به کارفرمایان عزیز توصیه می‌کنیم در قبال آموزش هایی که به کارکنان داده می‌شود برای آنان گواهی شرکت در دوره آموزشی صادر کنند و از آنان تاییدیه آموزشی دریافت نمایند تا بعداً و در موارد احتمالی بتوانند اثبات کنند که به تعهدات آموزشی خود در این خصوص عمل کرده‌اند.


۴- برابر ماده ۹۲ قانون کار بهتر است کارفرمایان برای کارکنان خود پرونده پزشکی تشکیل دهند و هر ساله از کارکنان خود بخواهند که به یکی از مراکز معتبر بهداشت و درمان کار مراجعه و گواهی معاینه کار دریافت و به کارفرما ارائه کنند. توصیه ویژه می کنیم که گواهی سالانه معاینه کار صادره از مراکز معتبر طب کار را در پرونده استخدامی کارکنان خود نگهداری کنید.
همچنین توصیه می کنیم پیش از استخدام افراد از آنان بخواهید که گواهی معاینه طب کار را از مراکز معتبر طب کار دریافت و به شما ارائه نمایند. از استخدام افرادی که وضعیت سلامت جسمی و روانی آنان برای کار متناسب با محیط و شغل مورد نظر شما نیست پرهیز کنید.


۵- حتی با وجود رعایت بالاترین استانداردهای قانونی و فنی و حرفه ای در محیط کار ، چه بسا به دلیل بروز حوادث و مخاطرات، آسیب هایی به اموال و سلامت و بهداشت کارکنان شما وارد آید بنابراین بهتر است مسئولیت های خود در این موارد را تحت پوشش انواع بیمه‌های مسئولیت، آتش سوزی و......قرار دهید تا در صورت بروز حادثه بتوانید به صورت موثرتر برای جبران خسارت اقدام نمایید.

 

توصیه می کنیم نوشتار مسولیت تضامنی کافرما و کارگر درمحیط کار را نیز مطالعه بفرمایید.

همچنین آنی مشاور توصیه می کند پیش از هر اقدامی در رابطه با مسایل و دعاوی شرکت ها با کارشناسان حقوقی و وکلای دادگستری و مشاوران متخصص و با تجربه که در حقوق تجارت ، حقوق اقتصادی ، جرایم اقتصادی و دعاوی شرکتها بر روی سامانه آنی مشاور فعالیت دارند مشورت بفرمائید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی یا انعقاد قرارداد وکالت یا سفارش تنظیم لایحه و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب