آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

وضعیت ثبتی ملک به چه معناست؟

۲۱:۳۹ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰

  • 8
  • 0
  • 15862

۱۰

آبان

جریان ثبتی ملک همه اتفاقات و رویدادهای ثبتی و قانونی مربوط به آن پلاک ثبتی از درخواست صدور سند تا نقل و انتقالات و اتفاقات ثبتی پس از صدور سند را در بر می گیرد

حتماً در موارد متعددی با اصطلاح «خلاصه وضعیت ثبتی ملک» یا اصطلاح «جریان ثبتی ملک» یا اصطلاح «محتویات پرونده ثبتی» و اصطلاحات مشابه اینها برخورد کرده اید.
 
از جمله در پرونده‌های دادگاهها یا در پرونده هایی که در هیئت نظارت ثبت استان یا شورای عالی ثبت مطرح می‌شود چنین اصطلاحاتی بصورت گسترده کاربرد دارند.
 
ممکن است برایتان سوال شده باشد که:
 

منظور از وضعیت ثبتی ملک یا منظور از جریان ثبتی ملک چیست؟

 
برای یک ملک از زمانی که اظهارنامه ثبت ملک داده می شود بلافاصله در اداره ثبت اسناد و املاک پرونده تشکیل می گردد بنابراین هر پلاک ثبتی در اداره ثبت اسناد و املاک دارای یک پرونده ثبتی است.
 
پرونده ثبتی هر ملک، بیانگر تمام اتفاقات و رویدادهای ثبتی درباره آن ملک است که نقطه شروع آن، اظهارنامه ثبت ملک می‌باشد. در حقیقت، اولین سندی که باعث تشکیل پرونده ثبتی برای هر ملکی شده اظهارنامه ثبت است.
 

اظهارنامه ثبت ملک

اظهارنامه ثبت ملک نخستین اقدامی است که برای ثبت ملک جهت اخذ سند انجام می شود. اظهارنامه ثبت ملک را کسی باید بدهد که ملکی را به صورت قانونی در مالکیت یا تصرف دارد.
 
هم چنین کسانی که به عنوان نماینده مالک شناخته می شوند مانند متولی موقوفه یا مانند کسی که از مالک برای ثبت ملک اجازه و وکالت دارد یا کسی که به عنوان مدیر یک اداره مسئول ثبت املاک آن اداره می باشد قانوناً می تواند برای ثبت ملک و اخذ سند آن به نام موقوفه یا به نام موکل یا به نام اداره متبوع خود اقدام کند.
 
از زمانی که ثبت اسناد در ایران به جریان افتاد تاکنون اغلب زمین‌های دارای مالک یا متصرف در ایران از طریق تسلیم اظهارنامه ثبتی و پس از طی فرایند قانونی مربوطه به ثبت رسیده و برای آن سند صادر شده است.
 
بنابراین زمین‌هایی که اکنون اظهارنامه ثبت برای آن داده شود و درخواست ثبت و صدور سند برای آن گردد کم هستند. اغلب پلاک های ثبتی ایران در چند سال گذشته به ثبت رسیده و برای آن سند صادر شده است.
 
به هر صورت از این بخش موضوع که صرف نظر کنیم درباره اصطلاح وضعیت ثبتی ملک همانگونه که گفتیم باید گفت که وضعیت ثبتی ملک یعنی همه آنچه که از ابتدای ثبت‌ ملک تا صدور سند و نقل و انتقالات و توقیف یا افراز و تفکیک پس از صدور سند اتفاق افتاده و در پرونده ثبتی آن درج شده است.
 
 
نقطه شروع این اتفاقات، اظهارنامه ثبت ملک است پس از آن که متقاضی ملک اقدام به درخواست ثبت ملک نمود و درخواست ثبت در دفاتر مربوطه در سازمان ثبت اسناد و املاک به ثبت رسید نماینده و نقشه بردار اداره ثبت اسناد و املاک اقدام به بازدید از ملک و تهیه صورتمجلس احراز تصرف می نماید.
 
پس از صورتمجلس احراز تصرف، نقشه ملک تهیه می گردد. سپس آگهی های مربوط به تحدید حدود ملک در جهت مشخص شدن حدود چهارگانه آن تهیه و در روزنامه منتشر می‌شود.
 
پس از آنکه مواعد قانونی مربوط به مهلت اعتراض به این آگهی‌ها سپری شد نهایتاً اگر با اعتراضی مواجه نشود طی یک فرایندی ، پیش‌نویس سند ملک، تهیه و پس از تایید نهایی رئیس اداره ثبت اسناد و املاک ، منجر به صدور سند مالکیت برای مالک می گردد.
 
 

یک‌ نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید.امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید

https://animoshaver.ir/question

 

 

نقل و انتقالاتی روی ملک

پس از صدور سند مالکیت ممکن است نقل و انتقالاتی روی ملک صورت بپذیرد که این نقل و انتقالات از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام می شود.
 
همه دفاتر اسناد رسمی موظفند برای انجام نقل و انتقالات اموال غیر منقول از اداره ثبت اسناد و املاک استعلام کنند. استعلامات مربوط به نقل و انتقالات هر پلاک ثبتی و نقل و انتقال انجام شده، در پرونده ثبتی آن ملک، درج می شود. در نتیجه اداره ثبت اسناد و املاک از هر انتقالی که بصورت رسمی روی ملک اتفاق افتاده باشد خبردار می گردد.
 
اگر مراجع قضایی یا مالیاتی یا ثبتی ، اقدام به توقیف ملک کرده باشند سوابق مربوط به بازداشت و توقیف ملک نیز در اداره ثبت اسناد و املاک روی پرونده ثبتی، درج می گردد.
 
در نتیجه می توان گفت جریان ثبتی ملک، همه اتفاقات و رویدادهای ثبتی و قانونی مربوط به آن پلاک ثبتی از درخواست صدور سند تا نقل و انتقالات و اتفاقات ثبتی پس از صدور سند را در بر می گیرد.
 

نتیجه گیری

پس وقتی که می گوییم «خلاصه وضعیت ثبتی» یا «جریان ثبتی ملک» در واقع منظورمان:
 
همه فرایند ثبتی درباره آن ملک اعم از تقاضای ثبت ملک، تحدید حدود ، صدور سند ، نقل و انتقالات پس از صدور سند، توقیف ها و بازداشت های مربوط به آن ملک، ابطال سند، افراز ملک، تفکیک ملک و یا تجمیع پلاک ثبتی می باشد.
 
 

توصیه می کنیم نوشتار مشاوره دعاوی ملکی و ثبتی را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و تنظیم دادخواست و تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره، دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (8)

محسن نوبختی

1 سال پیش
پاسخ

با سلام وضعیت ملک غیر فعال است چه مفهومی دارد؟ باتشکر

مدیر سایت

1 سال پیش

سلام. از نظر ثبتی چنین چیزی معنی ندارد. ولی از نظر مالیاتی و صنفی در مورد املاک و ساختمانهایی که کاربری صنفی و تجاری دارند غیر فعال بودن به معنی تعطیلی آنجا و عدم فعالیت صنفی و ... می باشد.

پویا بابادوست

۲۷ مرداد ۱۴۰۲
پاسخ

بعد از گذشت ۷مرحله در صفحه پیگیری پرونده ،در مرحله هفتم نوشته که پرونده شما در واحد ثبتی تشکیل شد،این پیام بعد از مرحله قرار کارشناسی هیات است.معنی این مرحله چیست؟

مدیر سایت

۲۷ مرداد ۱۴۰۲

پاسخ به سوال باز که مستلزم ارایه توضیح مفصل است به ویژه با توجه به جوانب مختلفی که این مساله دارد نیازمند دریافت مشاوره است بنابراین پیشنهاد می کنیم برای دریافت مشاوره و رهنمودهای لازم بر روی سامانه آنی مشاور از طریق ثبت درخواست "مشاوره فوری" یا  "رزرو مشاوره"  اقدام به دریافت مشاوره کنید.

 

سعید

5 ماه پیش
پاسخ

با سلام، پدرم فوت شده. ایشان سالها قبل زمین شهری در اختیار داشته که آن را ساخته بوده است. اخیرا متوجه شده‌ام که آن زمین چند دست چرخیده و به نام فرد دیگری است. پدرم جانباز اعصاب و روان بوده و شک ندارم که معامله‌ای انجام نداده است. چگونه می‌توانم از پیشینه نقل و انتقالات این ملک مطلع شوم؟ حدس من این است که یکی از بستگانم که به تازگی فوت نموده این ملک را به هر طریق فروخته باشد. تامین دلیل باید انجام داد یا تحصیل دلیل و یا کار دیگر؟ به چه مرجعی باید مراجعه کنم؟ با تشکر

مدیر سایت

5 ماه پیش

گردش و گزارش نقل و انتقالات املاک را فقط از طریق دادگاه (با تشکیل پرونده با دستور دادگاه) می توان استعلام کرد.

اداره ثبت اسناد و املاک و سازمان امور مالیاتی نسبت به نقل و انتقالات املاک دارای سابقه و اطلاعات هستند.

برای دریافت مشاوره و رهنمودهای تکمیلی از کارشناسان حقوقی و وکلای ما بر روی سامانه آنی مشاور از طریق ثبت درخواست "مشاوره فوری" یا  "رزرو مشاوره"  اقدام به دریافت مشاوره بفرمایید.

 

محمدحسین رضایی

4 ماه پیش
پاسخ

باسلام. در وضعیت ثبتی ملکی سند با اظهارنامه و استشهادیه مطابقت ندارد و با اظهارنامه پلاک مجاور تعارض دارد که جزو املاک جاری می باشد. چطور باید تقاضای ابطال سند کرد؟

مدیر سایت

4 ماه پیش

با طرح دعوای ابطال سند در دادگاه

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب