آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

واخواهی چیست؟نکات حقوقی درباره واخواهی از رای غیابی

۱۵:۵۴ - ۰۸ مهر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 7120

۰۸

مهر

واخواهی راه کار قانونی برای احقاق حقوق محکوم علیه غایب است و به عبارتی راهی برای اعتراض به رای غیابیواخواهی تنها راه شکایت از احکام غیابی است و احکام حضوری به هیچ وجه قابل واخواهی نیستند

در این نوشتار به بیان معنا و مفهوم واخواهی، مبنا و لزوم واخواهی، مرجع رسیدگی به واخواهی از حکم غیابی، معیار غیابی بودن حکم، مهلت واخواهی و تمام آنچه که درباره اعتراض به رای غیابی باید بدانید می پردازیم.

 

واخواهی در لغت به معنای اعتراض کردن است و در اصطلاح حقوقی که شکایتی گفته می شود که در رسیدگی غیابی ، محکوم علیه غیابی نسبت به حکم غیابی در دادگاه صادرکننده حکم مطرح می‌کند.

با توجه به این که اصل تناظر حاکم در رسیدگی های دادگاه هاست ولی گاها تحت شرایطی ممکن است طرف دعوا در دادرسی حاضر نشود و یا به طور کلی از دادرسی آگاه نشده باشد یعنی ابلاغ واقعی به ایشان صورت نگرفته باشد در این صورت رسیدگی دادگاه بدون حضور طرف دعوا در غیاب او و بدون اخذ دفاع انجام می گیرد.

 

واخواهی راه کار قانونی برای احقاق حقوق محکوم علیه غایب است و به عبارتی راهی برای اعتراض به رای غیابی.

واخواهی تنها راه شکایت از احکام غیابی است و احکام حضوری به هیچ وجه قابل واخواهی نیستند.

 

مبنا و لزوم واخواهی

مبنا و لزوم واخواهی علاوه بر رعایت اصل تناظر، حفظ حق دفاع برای محکوم علیه می باشد. زیرا در مواردی ممکن است غیبت خوانده بدون سوء نیت و با دلایل موجه همراه باشد.

 

مرجع رسیدگی به واخواهی از حکم غیابی

مرجع رسیدگی به واخواهی از حکم غیابی دادگاه صادر کننده حکم می باشد واخواهی نیاز به تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی دارد و باید در مهلت مقرر قانونی انجام شود در غیر این صورت دادگاه دادخواست را رد می نماید.

 

معیار غیابی بودن حکم چیست؟

مطابق قانون هرگاه خوانده یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی وی در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده و به طور کتبی هم دفاع نکرده باشند رسیدگی غیابی بوده و حکم صادره «حکم غیابی» نامیده می شود.

همچنین در مواردی که دادخواستی علیه شخصی داده شده باشد و به عنوان خوانده دعوا ابلاغیه وقت رسیدگی دادگاه را تحویل نگرفته باشد و به عبارتی طبق ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی مدنی ابلاغ واقعی به او صورت نگرفته باشد در صورت محکوم شدن وی، رای صادره در خصوص او غیابی بوده و در مهلت مقرر بعد از اطلاع از صدور چنین رایی حق واخواهی نسبت به حکم را خواهد داشت.

 

مهلت واخواهی

در صورت ابلاغ حکم به صورت واقعی برای افراد مقیم ایران، مهلت واخواهی ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ حکم و برای افراد مقیم خارج از کشور، ۲ ماه از تاریخ ابلاغ حکم است.

 

اگر ابلاغ به صورت قانونی باشد:

در صورت اطلاع از مفاد حکم، مهلت واخواهی برای افراد مقیم ایران ۲۰ روز و برای افراد مقیم خارج از کشور ۲ ماه بعد از اطلاع است.

در صورت وجود معاذیر قانونی:

لازم است که محکوم علیه با ذکر دلیل عدم آگاهی خود از رسیدگی و ذکر عذر موجه عدم حضور خود در دادگاه تقاضای واخواهی و رسیدگی مجدد نماید اگر دادگاه عذر را قبول کرد، قرار قبولی دادخواست صادر و اجرای حکم متوقف می‌شود.

 

اگر دادگاه عذر را غیر موجه بداند، قرار رد دادخواست را صادر می‌کند.

 

لازم به ذکر است که در صورت حجر، ورشکستگی و محکوم‌علیه، مهلت واخواهی از تاریخ ابلاغ به قائم‌مقام یا نماینده محکوم‌علیه می باشد.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/questio

 

واخواهی چه آثاری دارد؟

اثر تعلیقی

مهمترین اثر واخواهی تعلیق اجرای حکم می باشد بنابراین تا انقضای مهلت واخواهی و روشن شدن نتیجه واخواهی اجرای حکم متوقف خواهد شد.

اثر انتقالی

اثر بعدی اثر انتقالی واخواهی می باشد بدین صورت که بعد از قبول دادخواست واخواهی، دعوا با تمام شرایط، ادله و مدارک موجود در پرونده و به طور کلی با تمام مسائلی که دارد مورد رسیدگی مجدد قرار می گیرد با این تفاوت که خوانده دعوا این بار به صورت حضوری و با ارائه دفاعیه و اسناد و مدارک موجود،در دادرسی حاضر می شود.

 

بعد از واخواهی چه می شود؟

در صورتی که دادخواست واخواهی از طرف محکوم علیه حکم غیابی مورد قبول دادگاه واقع شود رسیدگی به پرونده تجدید می شود به طوری که طرفین به‌عنوان واخواه و واخوانده دوباره به دادرسی احضار می شوند و در مرحله بعد دادگاه با اخذ دفاع از واخواه که این بار در دادرسی حضور دارد و با در نظر گرفتن اسناد و مدارک موجود در پرونده که از طرف واخوانده ارائه شده بود به دعوا رسیدگی می نماید.

 

توجه داشته باشید که بعد از واخواهی ممکن است جای محکوم علیه و محکوم له پرونده تغییر پیدا کند در هر صورت بعد از رسیدگی در این مرحله در صورت لزوم، رای غیابی باطل اعلام می شود و دادگاه رای جدیدی صادر می‌کند این رای مطابق اصول و قواعد رسیدگی در دادگاه ها تحت شرایطی ممکن است قابل واخواهی و  تجدید نظر باشد.

 

 توصیه می کنیم نوشتار مشاوره دعاوی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب