آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکاتی ساده و مهم درباره بیمه

۲۳:۰۲ - ۲۸ دی ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 685

۲۸

دی

بیمه می تواند برای هر حادثه و یا خطری که بر اثر آن بیمه‌گزار دچار ضرروزیان می شود در نظر گرفته شود مثل بیمه های حوادث و درمانی که بیمه گزار بوسیله بیمه ضررهای وارده را بی اثر می کند

بیمه چیست؟

 براساس ماده ۱قانون بیمه مصوب ۱۳۱۶/۲/۷ عملیات بیمه یک عقد است و برعکس ایقاع که دارای یک عنصر است عقد بیمه دو طرفه می باشد.

ماده ۱قانون بیمه مصوب ۱۳۱۶:بیمه عقدی است که بموجب آن یک طرف تعهد می کند در ازاء پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد.

 

متعهد را بیمه گر،طرف تعهد را بیمه گزار،وجهی را که بیمه گزار به بیمه گر پرداخت می کند حق بیمه و آنچه را که بیمه می شود موضوع بیمه می نامند.

 

 بر اساس ماده ۲ و ۳ همین قانون عقد بیمه و شرایط آن باید بموجب سند کتبی باشد که این سند را بیمه نامه‌ می گویند که شامل :

۱- تاریخ انعقاد بیمه نامه

۲_اسم بیمه گر و بیمه گزار

۳_موضوع بیمه

۴_حادثه یا خطری که بیمه برای آن بوجود آمده

۵_ابتدا و انتهای بیمه

۶_حق بیمه

۷_میزان تعهد بیمه گر در صورت وقوع حادثه

 

براساس ماده ۴ قانون بیمه مصوب ۱۳۱۶ موضوع مورد بیمه می تواند مال باشد چه عین مثل وسیله نقلیه یا خانه و یا اثاثیه منزل و یا منفعت باشد مثل بیمه نمودن وام مسکن یا هرگونه حق مالی و یا هرگونه مسئولیت حقوقی به شرطی که بیمه گزار در موضوع بیمه ذینفع باشد مثل بیمه مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان و کارگرانش.

 

همچنین بیمه می تواند برای هر حادثه و یا خطری که بر اثر آن بیمه‌گزار دچار ضرروزیان می شود در نظر گرفته شود مثل بیمه های حوادث و درمانی که بیمه گزار بوسیله بیمه ضررهای وارده را بی اثر می کند.

 

بیمه گزارکیست؟

با توجه به ماده ۵ قانون بیمه بیمه گزار ممکن است اصیل باشد یعنی برای شخص خودش بیمه را بخرد یا به یکی از عناوین قانونی مثل نمایندگی صاحب مال و شخص ذینفع را داشته باشد و یا مسئولیت حفظ مال را از طرف صاحب مال داشته باشد.

 

 بیمه متعلق به کیست؟

 براساس ماده ۶قانون بیمه اصل بر این است که هر کسی حق بیمه را پرداخت می کند بیمه متعلق به اوست مگر آنکه در بیمه نامه تصریح شده باشد که بیمه متعلق به شخص دیگریست ولی در بیمه حمل ونقل ممکن است که بیمه نامه بدون ذکر اسم کسی و فقط بنام حامل تنظیم و صادر شود.

 

در ماده ۷قانون بیمه آمده است: طلبکار می تواند مالی را که در نزد او وثیقه یا رهن است بیمه کند و اگر حادثه ای نسبت به مال بیمه شده رخ بدهد ازخسارت هایی که شرکت بیمه باید بدهد تا میزان آنچه بیمه گزار درتاریخ وقوع حادثه از صاحب مال طلبکار است به شخص او و بقیه به صاحب مال تعلق خواهد داشت.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره ثبت اسناد و املاک که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

یک مال را نمی توان دوباربیمه نمود

بر اساس ماده ۸ قانون بیمه اگر مالی بیمه شده باشد در مدتی که بیمه باقیست نمی توان همان مال را به نفع همان شخص و از همان خطر بیمه نمود و این به معنای بیمه مضاعف است که با روح بیمه در تضاد است.

 

قیمت بیمه

اگر مالی به کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد نسبت به بقیه قیمت آن مال می شود بیمه خریداری شود دراین حالت هر یک ازشرکتهای بیمه به نسبت مبلغی که بیمه کرده و حق بیمه دریافت کرده مسئول خواهد بود. (ماده ۹قانون بیمه)

 

ماده ۱۰قانون بیمه

در صورتیکه مالی به کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد بیمه گر فقط به تناسب مبلغی که بیمه کرده با قیمت واقعی مال مسئول خسارت خواهد بود.

ماده فوق بسیار مهم بوده و خیلی از مشکلات پرداخت خسارت از طرف شرکت بیمه به بیمه گزار از همین جا ناشی می شود که نارضایتی بیمه گزار را بدنبال دارد و توصیه ما این است که قیمت واقعی در بیمه لحاظ شود تا هنگام ورود خسارت بهترین نتیجه حاصل شود.

 

توصیه می کنیم نوشتار مشاوره حقوقی قراردادها را نیز مطالعه بفرمایید.

 
 
شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب