آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکاتی درباره صورت مجلس تفکیکی آپارتمان

۲۳:۵۹ - ۲۹ دی ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1014

۲۹

دی

صورت مجلس تفکیکی آپارتمان، سندی است که از سوی اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک صادر می شود و نشان دهنده مشخصات بخش های تفکیک شده آپارتمان است

تفکیک چیست؟

تفکیک در لغت به معنی از هم جدا کردن ، بازگشادن، جدایی، گشودگی و در اصلاح ثبتی به معنای گرفتن سند جداگانه برای بخشی از یک ساختمان و تقسیم ملک یا زمین به قطعات کوچکتر می باشد.

 

صورت مجلس تفکیکی آپارتمان چیست؟

صورت مجلس تفکیکی آپارتمان، سندی است که از سوی اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک صادر می شود و نشان دهنده مشخصات بخش های تفکیک شده آپارتمان است این سند، پس از تایید عدم مغایرت نقشه، با موارد مندرج در گواهی پایان کار و تایید عدم تجاوز ملک، به شوارع، معابر و املاک مجاور توسط کارشناس ثبت، همچنین، ترسیم کروکی توسط نماینده این اداره، صادر می شود.

 

لازم به ذکر است که در نحوه محاسبه متراژ آپارتمان و تعیین مساحت آن در صورت مجلس تفکیکی، صرفا قسمت‌های اختصاصی محاسبه می‌گردد.

 

مدارک لازم برای دریافت صورت مجلس تفکیکی

مدارک لازم برای دریافت این صورت مجلس، مدارک هویتی متقاضی و گواهی پایان کار می باشد که برای اخذ آن به همراه درخواست صدور این سند به اداره ثبت ارائه می شود.

 

بر اساس گزارش خبرگزاری میزان داشتن سند رسمی مالکیت از جمله مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند، مالکیت افراد، بر زمین یا ملک مورد ادعای آن‌ها را اثبات کند. به همین دلیل اخذ آن، هنگامی که افراد اقدام به انعقاد قرارداد پیش خرید آپارتمان یا خرید آپارتمان‌های نیم ساخته بدون گواهی پایان کار می‌کنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

لازم به ذکر است که برای دریافت سند رسمی مالکیت، در آپارتمان‌ها و املاک مشاعی، ارائه مدارک مخصوصی لازم است مثلا داشتن صورت مجلس تفکیکی آپارتمان، یکی از این مدارک می باشد که بر اساس قانون ثبت، اخذ این صورت مجلس نیز  مدارک و مراحل ویژه‌ای دارد.

 

بنابراین برای گرفتن سند رسمی آپارتمان علاوه بر مدارک هویتی و طی مراحل قانونی، دریافت صورت مجلس تفکیکی ضروری است.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

تقسیم اموال غیر منقول به افراز یا تفکیک

تقسیم اموال غیر منقول به دو طریق افراز یا تفکیک، صورت می گیرد. افراز، در مورد مالکیت مشاعی، مصداق دارد و به معنای مشخص کردن سهم هر یک از شرکای مشاعی است.

 

تفکیک، به معنای این است که مال غیر منقول را به قطعات کوچکتری تقسیم و برای هر یک از این قطعات، اقدام به دریافت سندی جداگانه ای کرد.

 

نکته مهم

نکته ای که قابل توجه است اینست که در تفکیک، ضرورتی بر مالکیت به نحو اشاعه وجود ندارد و زمانی که ملکی صرفا یک مالک دارد نیز قابل انجام می‌باشد. به این صورت که مالک، پس از دریافت سند تفکیکی، می‌تواند، هر بخش را جداگانه، بفروشد.

 

بنابراین مهمترین اثر حقوقی تفکیک، امکان تقسیم و فروش یک ملک با اسناد جداگانه است.

 

مزیت های مشاوره با وکیل در خصوص تفکیک

  1.  تسریع در طی مراحل اداری و حقوقی تفکیک
  2.  عدم نیاز به حضور مالک در اداره ثبت اسناد
  3.  انجام اقدامات لازم برای فروش ملک توسط وکیل بعد از تفکیک.

 

توصیه می کنیم نوشتار نکاتی درباره چگونگی صدور سند تک برگ را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.
 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب