آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکاتی درباره نظارت شهرداری بر ساخت و ساز و جلوگیری از تخلفات ساختمانی

۱۵:۰۱ - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 1941

۲۷

فروردین

نظارت بر ساخت و ساز و کنترل ساختمانهای احداثی و احراز مطابقت ساخت و سازها با طرح‌ها و برنامه‌های شهرسازی به ویژه رعایت بروکف تراکم بنا ارتفاع کاربری از مهمترین وظایف شهرداری ها می‌باشد

شاید برایتان سوال باشد که مهمترین وظیفه شهرداری در زمینه نظارت و جلوگیری از تخلفات ساختمانی چیست؟ و از دیدگاه حقوقی و قانونی ، شیوه صحیح نظارت شهرداری بر ساخت و ساز و جلوگیری از تخلفات ساختمانی چگونه است؟

 

آنی مشاور در سلسله نوشتارهای مرتبط با کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و دعاوی مرتبط با کمیسیون ماده صد قانون شهرداری در این نوشتار ، تکالیف و وظایف مامورین شهرداری، شیوه برخورد آنها با تخلفات ساختمانی که منجر به طرح پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری می‌شود نکاتی را خدمتتان ارائه می نماید.

 

وظایف شهرداری ها

نظارت بر ساخت و ساز و کنترل ساختمانهای احداثی و احراز مطابقت ساخت و سازها با طرح‌ها و برنامه‌های شهرسازی به ویژه رعایت بروکف، تراکم بنا، ارتفاع،کاربری از مهمترین وظایف شهرداری ها می‌باشد.

هدف از اعمال این نظارتها و کنترلها ایجاد زیست بوم سالم شهری برای ساکنان شهر است.

 

تکالیف شهرداری در امر جلوگیری از تخلفات ساختمانی

برای جلوگیری از ادامه ساخت و ساز‌های غیرمجاز باید اختیارات و مجوزهایی به شهرداری ها داده شده باشد که مقررات ماده ۱۰۰ قانون شهرداری دربردارنده بخشی از این اختیارات و مجوزها برای شهرداری ها است.

 

شرایط و نحوه جلوگیری از تخلفات ساختمانی توسط شهرداری

الف) شهرداری در مقام جلوگیری از تخلفات ساختمانی نمی تواند راسا و مستقیما اقدام به تخریب بنا نماید بلکه باید پرونده تخلف ساختمانی را به کمیسیون ماده صد قانون شهرداری ارسال کنند و منتظر رای کمیسیون ماده 100 شهرداری بماند.

 

ب) شهرداری بدون مراجعه به دادگاه حق جلوگیری از عملیات ساختمانی بدون پروانه را دارد.

 

نظریه مشورتی شماره ۴۵۸۹/۷ مورخ ۱۳۷۳/۷/۲۷ اداره کل حقوقی و قوانین قوه قضاییه نیز بر همین قاعده تاکید کرده است و تصریح نموده است که شهرداری ، راسا و مستقیما مجاز به تخریب بنای ساخته شده نیست.

 

ج) شیوه ورود به ساختمانهای محصور جهت جلوگیری از عملیات ساختمانی بدون پروانه.

مستند به تبصره های ماده صد قانون شهرداری و تکالیف مامورین شهرداری نسبت به تخلفات ساختمانی در مواردی که تخلف در زمین محصور باشد برای ورود به آن باید اقدام به کسب دستور و حکم از رئیس دادگستری محل نمایند.

 

نظریه شماره ۷۹۵ مورخ نوزدهم اسفندماه 1378 اداره کل حقوقی و قوانین قوه قضاییه بیانگر همین ضابطه است.

 

د) فرایند اعمال نظارت شهرداری و جلوگیری از تخلفات ساختمانی.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره دعاوی شهرداری که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

فرایند اعمال نظارت شهرداری

1- شناسایی بنای بدون پروانه

الف) درباره بناهای در حال احداث بدون پروانه مامورین شهرداری تحت عنوان بازرسان ساختمانی یا مامورین کنترل ساختمانی با گشت زنی مداوم و کسب اطلاعات از حوزه عمل خود اقدام به شناسایی بنای بدون پروانه می کنند.

 

ب) درباره بناهای در حال احداث با پروانه، علاوه بر مامورین شهرداری، مهندسین ناظر ساختمانی نیز مکلفند در حین احداث ساختمان هایی که به مسئولیت آنها ساخته می‌شود نظارت و کنترل لازم را اعمال نموده و وضعیت احداث بنا را با مفاد پروانه ساخت ، انطباق داده و در صورت وقوع تخلف ساختمانی آن را به شهرداری گزارش نمایند.

 

2- اخطار کتبی به مالک:

پس از دریافت گزارش و اطمینان از وقوع تخلف ساختمانی از ناحیه اشخاص و مامورین ناظر ، اخطار کتبی با امضای شهردار یا مقام مجاز در شهرداری به مالک متخلف داده می شود.

 

ویژگی های یک اخطاریه تخلف ساختمانی که به شکل درست تنظیم و صادر شده باشد به شرح زیر است:

 

الف) اخطاریه الزاماً باید کتبی باشد و به شیوه صحیح قانونی به مالک ابلاغ شود.

 

ب) اخطاریه تخلف ساختمانی باید بیانگر و حاوی کلیه موارد لازم باشد از جمله موارد زیر:

 

درج نوع تخلف، ضرورت تعطیل کار، راهنمایی مالک برای مراجعه به شهرداری، تعیین مدتی که ذینفع می‌تواند توضیحات کتبی خود را درباره علت تخلف به کمیسیون ارسال نماید و هدایت مالک و سازنده در راستای اخذ پروانه ساخت و رفع تخلف.

 

فرایند کار پس از ابلاغ اخطاریه تخلف ساختمانی به مالک و سازنده

1- اگر مالک پس از اخطار، کار را تعطیل نمود برای ساختمانهای احداثی، پرونده تنظیم و به کمیسیون ارجاع می گردد.

2- در صورت عدم توجه به اخطار تخلف ساختمانی و پس از پایان مهلت مقرر در اخطاریه ، مامورین شهرداری با حکم شهردار یا جانشین قانونی وی در محل، حاضر و نسبت به تعطیل کار اقدام و مراتب را با ذکر عملیات و اقدامات انجام شده، صورتجلسه می‌نمایند. صورتجلسه تخلف ساختمانی را شهرداری با نامه رسمی به کمیسیون ماده 100 شهرداری ارسال می نماید.

 

توصیه می کنیم نوشتار شرایط صدور رای تخریب بنا را نیز مطالعه بفرمایید.

 

برای آگاهی بیشتر از قوانین و مقررات شهرداری و مقررات ساخت و ساز و نکات حقوقی مرتبط با تخلفات ساختمانی و پرونده کمیسیون ماده 100 شهرداری و همچنین برای تنظیم لایحه اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 و لایحه دفاعیه کمیسیون ماده 100شهرداری و همانند اینها "آنی مشاور" پیشنهاد می کند وارد سامانه "آنی مشاور" شوید و از کارشناسان حقوقی و مشاوران و وکلای متخصص در دعاوی شهرداری که بر روی سامانه آنی مشاور فعال هستند نوبت مشاوره بگیرید و مشورت کنید.

 

همچنین شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی شهرداری یا مشاوره حقوقی دعاوی شهرداری یا مشاوره حقوقی کمیسیون ماده 100 شهرداری یا اعطای وکالت دعاوی شهرداری یا انعقاد قرارداد وکالت با وکیل پرونده کمیسیون ماده 100 یا سفارش تنظیم لایحه برای شهرداری و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص "آنی مشاور" از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره های 02188326049 و 02188323279 و 09195663606 و 09123836621 با "آنی مشاور" تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق پیوند زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب