آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

شرایط برخورداری از بیمه بیکاری و موارد قطع بیمه بیکاری

۰۸:۴۰ - ۲۰ تیر ۱۴۰۰

  • 5
  • 0
  • 2410

۲۰

تیر

یکی از مزایای برخورداری از بیمه تامین اجتماعی این است که در صورت بیکار شدن شخص بیمه شده، مطابق مقررات تامین اجتماعی ایران از بیمه بیکاری بهره مند می شود

شرایط برخورداری از بیمه بیکاری و موارد قطع بیمه بیکاری ، موارد قانونی و آیین نامه های مرتبط با بیمه بیکاری در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد.

یکی از مزایای برخورداری از بیمه تامین اجتماعی این است که در صورت بیکار شدن شخص بیمه شده، مطابق مقررات تامین اجتماعی ایران از بیمه بیکاری بهره مند می شود. مسلما کسی که شغلش را از دست می دهد و بیکار می شود برای گذران زندگی نیاز مالی پیدا می کند در صورتی که بیکار سابقه بیمه داشته باشد و واجد شرایط قانونی باشد می تواند از مزیت های بیمه بیکاری برخوردار شود بر همین اساس داشتن بیمه مشاغل در نظام کارگری کشور اهمیت زیادی دارد به همین دلیل اکثر افراد در زمان قبول کار قبل از اطلاع از شرایط کار و حقوق و مزایای آن ، ابتدا از داشتن بیمه اطمینان حاصل می کنند.

بنابراین بیمه شدگانی که بدون میل و اراده خود بیکار شوند و آمادگی کار کردن را هم داشته باشند بیکار محسوب می شوند و تحت حمایت قانون ایران از بیمه بیکاری بهره مند می گردند.

لازم است در این بخش به شرایط برخورداری از بیمه بیکاری اشاره کنیم.

شرایط برخورداری از بیمه بیکاری

۱- بیمه شده به صورت غیر ارادی بیکار شده باشد

۲- بازنشسته و مستمری‌بگیر نباشد

۳- بیمه شده حداقل شش ماه قبل از بیکاری سابقه کار و پرداخت حق بیمه داشته باشد

۴- ظرف سی روز ، بیکاری خود را به واحد کار و امور اجتماعی محل اعلام کند

نکته و ادامه نوشتار:

 

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question

 

موارد قطع بیمه بیکاری

مطابق ماده ۸ قانون بیمه بیکاری در موارد زیر مقرری بیمه بیکاری قطع خواهد شد:

‌الف - زمانیکه بیمه شده مجدداً اشتغال به کار یابد.

ب - بنا به اعلام واحد کار و امور اجتماعی محل و یا نهضت سوادآموزی و سایر واحدهای ذیربط از طریق وزارت کار و امور اجتماعی، بیمه شده ‌بیکار بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری نماید.

ج - بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود و یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری ورزد.

د - بیمه شده بیکار ضمن دریافت مقرری بیمه بیکاری مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی و یا ازکارافتادگی کلی شود.

هـ - بیمه شده به نحوی از انحاء با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار مربوطه اعاده گردد.

 

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۹/۱۰/۱۲ به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی آیین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری را به تصویب رسانده است ، یکی از مواد آیین نامه مزبور مرتبط با ماده ۸ قانون بیمه بیکاری می باشد که در این بخش به بررسی این ماده از آیین نامه می پردازیم.

 

ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری مقرر کرده :

در مورد کارگرانی که در حین استفاده از مقرری بیمه بیکاری براساس حکم صادره شده از سوی مراجع ذیصلاح بازداشت یا زندانی می گردند در صورت صدور رای مراجع مذکور مبنی بر مجرمیت آنان، مشروط بر آنکه متاهل نباشند پرداخت مقرری بیمه بیکاری متوقف می گردد و پس از گذراندن دوره محکومیت به شرط عدم اشتغال، با معرفی واحد کار و امور اجتماعی مجددا برقرار خواهد شد.

 

با توجه به اینکه هدف از صدور آیین نامه ها تسهیل اجرا و تشریح قوانین می باشد و ماده ۱۲ آیین نامه مزبور با هدف کلی صدور آیین نامه ها مغایر است و به جای حمایت و پشتیبانی از حقوق کارگران در واقع آنها را از بخشی از حقوق قانونی شان محروم کرده است لذا ماده ۱۲ این آیین نامه قابل قبول نیست.

اعتبار آیین نامه ها منوط به عدم مغایرت آنها با قانون است و نباید تکلیف جدیدی برای مردم ایجاد کند بلکه باید در جهت اعطای حقی جدید باشد و از جنبه حمایتی و مثبت برخوردار باشد.

با توجه به اینکه حکم مقرر در ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری در قطع بیمه بیکاریِ برقرار شده برای فردی که متاهل نیست و بازداشت و زندانی شده است در مخالفت با ماده ۸ قانون بیمه بیکاری می باشد و اساساً تعیین مصادیق قطع بیمه‌بیکاری در جایی که مقنن راجع به آن تعیین تکلیف کرده از حدود اختیارات مقامات اجرایی و حتی آیین نامه نویس خارج می باشد.

 

بنابراین ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری به دلیل مغایرت با قانون و خارج بودن از حدود اختیارات هیئت وزیران و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

(رای شماره ۱۷۰۳ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)

 

توصیه می کنیم نوشتار بیمه بیکاری چیست؟ را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

 

 

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (5)

س

1 سال پیش
پاسخ

سلام قطع بیمه بیکاری بدلیل عضویت در هیات مدیره شرکت ها در خصوص مورد بالا یعنی قطع بیمه بیکاری بدلیل عضویت همزمان در هیات مدیره یک شرکت، من به این مشکل برخوردم. سال ۱۴۰۰ بیمه بیکاری من بررسی و با آن موافقت شد. چند ماه بیمه من پرداخت شد و ناگهان سازمان تامین اجتماعی آن را قطع کرد(به بهانه اینکه شما هنگام درخواست بیمه بیکاری عضو هیات مدیره یک شرکت بوده اید). من به دیوان عدالت اداری شکایت کردم و بیمه من مجدد وصل شد. چرا که لزوم عضویت در هیات مدیره یک شرکت دلیل بر شاغل بودن نمی‌شود و سازمان تامین اجتماعی حق ندارد به این دلیل بیمه شمارا قطع کند. لازم بذار است شرکتی که من عضو هیات مدیره آن بودم هیچگونه فعالیتی نداشت.

مدیر سایت

1 سال پیش

متشکریم از دیدگاه شما.

1 سال پیش
پاسخ

در صورت امکان تصویر رای ویا شماره آن را اعلام بفرمائید

احمد فیروزنیا

6 ماه پیش
پاسخ

لطفا رای برام می فرستید من دو سال بیمه بیکاری می گرفتم الان برام پیام اومد شما در شرکتی هیات مدیره هستید در صورتی که صوری بوده و هیچگونه دریافتی نداشتم و بیمه بیکاری از شرکت دیگری بوده آلان من را جریمه هم نموده و دو سال سابقه پاک می گردد. چکار باید بکنم؟

مدیر سایت

6 ماه پیش

بخش کامنت و بخش پاسخ به سوالات در سامانه آنی مشاور نمی تواند بجای بخش دریافت مشاوره در نظر گرفته شود.
پیشنهاد می کنیم درباره موضوعی که مطرح کردید بر روی سامانه آنی مشاور ، درخواست مشاوره فوری یا درخواست لایحه ثبت کنید و پس از پرداخت هزینه مربوطه، اقدام به دریافت مشاوره یا لایحه بفرمایید.

    

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب