آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

معامله صوری و نشانه‌های آن

۲۳:۵۵ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 333

۳۰

آبان

مشروع بودن جهت یا هدف از انجام معامله یا قرارداد یکی از شرایط صحت معامله است که معامله به قصد فرار از ادای دین به جهت صوری بودن و به قصد ضرر رساندن به دیگران ، این شرط را ندارد

صوری در لغت به معنی ظاهری و ساختگی است و معامله صوری نیز به معنی معامله ظاهری و ساختگی می باشد که معمولا این نوع معامله یا قراردادها جهت سوء استفاده های قانونی و منافع شخصی انجام می گیرد.

بعضی از افراد برای اینکه خود را از مسئولیت پرداخت بدهی های مالی خود نظیر مهریه نجات دهند و به عبارتی خود را ندار و بی چیز نشان دهند و ازین راه ناتوانی مالی خود را ثابت کنند تا بدهی شان را ندهند معامله صوری می کنند و بدین ترتیب مال یا اموال خود را به شخص دیگری منتقل می کنند.

 

از نظر قانونی چون این اقدام به ضرر طلبکار است و حق قانونی طلبکار یعنی توقیف اموال و مطالبه طلب از دارایی بدهکار را ضایع می کند در نتیجه چنین معامله ای چون یکی از شرایط صحت معاملات را ندارد معامله به قصد فرار از دین محسوب می شود و باطل است.

مشروع بودن جهت یا هدف از انجام معامله یا قرارداد یکی از شرایط صحت معامله است که معامله به قصد فرار از ادای دین به جهت صوری بودن و به قصد ضرر رساندن به دیگران ، این شرط را ندارد.

نشانه های صوری بودن معامله

امارات و قرائن و نشانه‌هایی که می‌تواند بیانگر صوری بودن معامله باشد را نمی‌توان بطور کامل ، شمارش و فهرست کرد اما به هر صورت اگر معامله به قصد فرار از ادای دین باشد دادگاه می‌تواند به نشانه های مطرح شده از سوی شاکی یا خواهان دعوا توجه کند.

 

از جمله نشانه هایی که دادگاه می‌تواند آنها را دلیلی بر صوری بودن یک معامله بداند به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

 

۱- نزدیکی تاریخ محکومیت به پرداخت بدهی با تاریخ انتقال ملک

 

۲- رابطه نزدیک سببی یا نسبی انتقال دهنده با خریدار

 

۳- اخذ وکالت بلاعزل از خریدار نسبت به ملک یا مال مورد انتقال

 

۴- عدم دریافت ثمن و مبلغ معامله از انتقال گیرنده

 

نتیجه گیری

معامله صوری در ظاهر قابل قبول است اما یکی از شرایط صحت معامله را ندارد و احکام بیع درباره آن اجرا نمی شود زیرا در این معامله، تنها حق مالکیت به فرد دیگر واگذار می‌شود و فرد بابت آن هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند و مورد معامله معمولا نزد مالک قبلی می ماند.به عبارتی دیگه چنین معامله ای واقعی نیست و ساختگی است.

 

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که فکر می کنید شخص بدهکار قبل از اقدام شما برای مطالبه طلبتان، اموالی داشته و برای فرار از ادای دین و ندادن طلب شما اموال خود را به دیگری انتقال داده که نتوانید آنها را توقیف کنید ، یا با معامله ای مواجه شدید که در صوری بودن آن تردید دارید لازم است با یک مشاور حقوقی متخصص در این زمینه مشاوره داشته باشید تا از نشانه‌های صوری بودن معامله آگاه شوید و پس از بررسی شرایط ، امارات و قرائن موجود و تشخیص صوری بودن یا نبودن معاملات شخص بدهکار، اقدام قانونی علیه او انجام دهید.

 

سامانه ملی آرای قضایی

در این بخش آرای مرتبط با معامله صوری و معامله به قصد فرار از ادای دین که برگرفته از سامانه ملی آرای قضایی هستند را آورده ایم:

 

۱-معامله به قصد فرار از دین

 اگر زوجه مدعی معامله زوج با پدرش به قصد فرار از دین باشد و تاریخ صدور اجراییه صادره از دفتر ثبت ازدواج و طلاق مقدم بر معامله باشد، حکم بر بطلان معامله صادر می گردد.(نزدیکی تاریخ محکومیت به پرداخت دین و تاریخ انتقال ملک، رابطه نزدیک سببی یا نسبی با منتقل الیه)

 

۲-قرائنِ مثبتِ معامله صوری به قصد فرار از دین

در صورتی که انتقال ملک، موخر بر تاریخ صدور اجرائیه به منظور وصول بخشی از مهریه باشد و طرفین معامله پدر و فرزند باشند با توجه به اینکه در این حالت، عدم اطلاع پدر از سابقه اختلاف زوجین، بعید بنظر می رسد و احتمال اینکه معامله واقع شده با تبانی قبلی و به منظور فرار از دین باشد، بیسار قوی است، حکم بر بطلان معامله صادر می گردد.

(رابطه نزدیک سببی یا نسبی انتقال دهنده با خریدار)

 

۳-رابطه معامله صوری و معامله به قصد فرار از دین

معامله با قصد فرار از دین در صورتی که به طور صوری انجام شده باشد باطل است. بنابر این ثبوت دو شرط مذکور برای بطلان معامله ضروری است.

 

۴-امارات صوری بودن معامله و قصد فرار از دین

نزدیکی تاریخ محکومیت به پرداخت دین و تاریخ انتقال ملک، رابطه نزدیک سببی یا نسبی با منتقل الیه، اخذ وکالت بلاعزل از خریدار نسبت به عین مورد انتقال، عدم دریافت ثمن معامله از منتقل الیه از امارات و قرائن حاکی از صوری بودن معامله و قصد فرار از دین است.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

 

http://animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب