آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

معامله به قصد فرار از دین و چگونگی ابطال آن

۱۹:۲۸ - ۲۰ آذر ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1625

۲۰

آذر

معامله به قصد فرار از ادای دین عبارتست از: انتقال مال به دیگری به هر نحو به وسیله مدیون با انگیزه فرار از ادای دین به نحوی که باقیمانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد

معامله برای فرار از دین عنوان مجرمانه ای است که در این نوشتار به آن می‌پردازیم و از نحوه ابطال معامله به منظور فرار از ادای دین به زبان ساده و روان سخن خواهیم گفت.

 

تعریف معامله فرار از دین

برای تعریف معامله به قصد فرار از ادای دین ابتدا به ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی که مربوط به این موضوع می باشد می پردازیم.

 

این ماده بیان می دارد: "انتقال مال به دیگری به هر نحو به وسیله مدیون با انگیزه فرار از ادای دین به نحوی که باقیمانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد، موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف محکومٌ به یا هر دو مجازات می شود و در صورتی که منتقلٌ الیه نیز با علم به موضوع اقدام کرده باشد در حکم شریک جرم است. در این صورت عین آن مال و در صورت تلف یا انتقال، مثل یا قیمت آن از اموال انتقال گیرنده به عنوان جریمه اخذ و محکوم ٌبه از محل آن استیفا خواهد شد."

 

 به زبان ساده تر باید گفت: در صورتی که فردی اموال خود را با این قصد که از پرداخت بدهی خود ، طفره برود و فرار از ادای دین کند به دیگری منتقل و واگذار نماید و بر اثر این اقدام دیگر قادر به پرداخت بدهی خود نباشد به زندان از شش ماه تا دوسال یا جزای نقدی بیشتر از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال یا معادل نصف مبلغ بدهی و یا هر دو مورد محکوم خواهد شد که انتخاب و اعمال یکی از این مجازات‌ها بستگی به وضعیت پرونده و نظر قاضی دارد.

 

در صورتی که خریدار از موضوع فرار از دین فروشنده آگاه باشد و معامله را انجام دهد نیز در این جرم شریک می شود. همانطور که در این ماده گفته شد، قصد بدهکار یا مدیون برای تحقق جرم معامله به قصد فرار از ادای دین ، اهمیت دارد که انجام اینگونه معاملات در جهت فرار از پرداخت بدهی یا دین باشد و همچنین این انتقال باعث شود که بدهکار دیگر توان پرداخت بدهی خود را نداشته باشد با این دو شرط است که می‌توان گفت معامله برای فرار از پرداخت دین صورت گرفته است.

 

اگر بدهکار بخشی از اموال خود را منتقل نماید اما بتواند دین خود را ادا نماید این انتقال را نمی‌توان معامله به قصد فرار از ادای دین دانست. حال این سوال مطرح می گردد که اگر از شخصی طلبکار باشیم و در این شرایط قرار گرفتیم چگونه میتوانیم درخواست ابطال معامله را داشته و طلب خود را وصول نماییم؟

در ادامه مطلب این موضوع را توضیح می دهیم.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

نحوه ابطال معامله فرار از دین

در چنین شرایطی ابتدا باید چند مورد را اثبات نمود:

وجود بدهی یا دین ثابت شده باشد و بدهکار به پرداخت محکوم شده باشد. در عمل و رویه قضایی این گونه است که لازم است بدهکار دارای محکومیت مالی قطعی باشد، اما در مواردی طرح دعوی مالی نیز می تواند کفایت کند.

 

بدهکار حتما مال خود را منتقل کرده باشد و به صورت صوری و به قصد فرار از دین باشد.

 

در صورت اثبات شرایط بالا می‌توان در خواست ابطال معامله را داشت و دادخواستی در جهت ابطال معامله تسلیم دادگاه ذیصلاح کرد.

 

معامله به قصد فرار از ادای دین در واقع دارای شرایط عمومی صحت معاملات، همچون قصد و رضای طرفین نمی‌باشند و در نتیجه بدلیل فقدان شرایط صحت معاملات و تصریح قانون مبنی بر باطل بودن معامله به قصد فرار از ادای دین می توان اینگونه معاملات را باطل و بی اثر کرد.

 

با توجه به پیچیدگی موضوع و اثبات موارد بالا داشتن مشاوره حقوقی و همچنین درخواست وکیل حقوقی در چنین موارد مهمی می تواند کمک بسیار زیادی به پیشبرد پرونده شما در این زمینه داشته باشد که کارشناسان و وکلای فعال بر روی سامانه آنی مشاور آماده ارایه مشاوره حقوقی آنلاین و نیز ارایه خدمات حقوقی و بررسی و قبول وکالت در پرونده شما در این زمینه می‌باشند.

 

 توصیه می کنیم نوشتار تنظیم لایحه دعاوی حقوقی را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب