آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مسئولیت تضامنی کارفرما و کارگر

۲۱:۰۶ - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 688

۲۵

اردیبهشت

مسئولیت کارگر و کارفرما در مقابل شخص ثالث یک مسئولیت تضامنی است در صورتی که چند کارگر به شخص ثالثی زیانی وارد کرده باشند ثالث می تواند برای دریافت خسارت هم به کارفرما و هم به هر یک از کارگران که بخواهد مراجعه بنماید

در نوشتارهای پیش موارد گوناگون مسئولیت مدنی و مسئولیت تضامنی را شرح دادیم .(برای آگاهی بیشتر می توانید به نوشتارهای پیشین ما درسامانه آنی مشاور مراجعه بفرمایید)

در این نوشتار می‌خواهیم درباره مسئولیت تضامنی کارگر و کارفرما در قبال شخص ثالث و همچنین درباره مسئولیت تضامنی کارگران در خسارات وارده به کارفرما نکاتی را بیان کنیم.

 

مسئولیت تضامنی کارگر و کارفرما در برابر هم و دیگران

در بحث مسئولیت کارفرما گاهی اوقات خسارت به خود کارگر و گاهی خسارت به شخص ثالثی وارد می شود. اگر در حین انجام کار، هنگامی که کارگر برای کارفرمایش کار می‌کند خسارتی به کارگر وارد شود کارفرما موظف به جبران خسارت است چون برابر قانون ،کارفرما موظف به بیمه کردن کارگر می باشد.

 

برابر قانون تامین اجتماعی کارگران باید در قبال حوادث و بیماری‌ها بیمه شوند و کارفرما باید به این تکلیف عمل کند و بیمه نکردن کارگران رافع مسئولیت سازمان تامین اجتماعی برای جبران ضرر وارده به کارگران به علت حوادث ناشی از کار نخواهد بود.

  • اما گاهی به شخص ثالثی خسارت وارد می شود در این صورت تکلیف چیست؟

برابر ماده ۱۲ قانون مسئولیت مدنی، کارفرمایانی که مشمول قانون کار هستند مسئول جبران خساراتی می‌باشند که از طرف کارکنان اداری و یا کارگران آن در حین انجام کار یا به مناسبت آن وارد شده است مگر اینکه محرز شود تمام احتیاط هایی که اوضاع و احوال قضیه ایجاد می نموده به عمل آورده و یا اینکه اگر احتیاط های لازم را به عمل می‌آورد باز هم جلوگیری از ورود زیان مقدور نمی بود ،کارفرما می تواند به وارد کننده خسارت در صورتی که برابر قانون مسئول شناخته شود مراجعه نماید.

 

ممکن است کارگر تقصیری مرتکب نشده باشد و زیانی که به ثالث وارد شده ناشی از وسایل کار بوده نتیجه اینکه ضرری که به ثالث وارد می شود چه ناشی از تقصیر کارگر باشد چه ناشی از آموزش های نادرستی که به او داده شده باعث مسئولیت کارفرما می‌شود.

 

ولی اگر کارگر از موقعیتش سوء استفاده کند کارفرما دیگر مسئول نیست پس کارفرما زمانی مسئول خسارات وارده از ناحیه کارگر است که کارگر در انجام وظایفش سوء استفاده نکرده باشد.

 

اکنون این سوال مطرح می‌شود که:

اگر کارگر در اثر حوادث ناشی از کار به ثالثی خسارت بزند ثالث به چه شخصی می تواند رجوع کند؟

در پاسخ باید گفت که مسئولیت کارفرما مانع مسئولیت کارگر نیست وبالعکس. یعنی شخص ثالث می تواند هم به کارگر و هم به کارفرما رجوع کند و در واقع مسئولیت کارفرما جایگزین مسئولیت کارگر نشده است و تنها تضمین جدیدی برای جبران خسارت ناشی از فعل یا ترک فعل کارگر استبه بیان دیگر مسئولیت کارگر و کارفرما در مقابل شخص ثالث یک مسئولیت تضامنی است.

 

شخص ثالث می تواند به هر دوی آنها مراجعه نماید اما رجوع به کارفرما برای ثالث راحت‌تر است. در صورتی که خسارت وارده بر اثر تقصیر کارگر باشد و کارفرما جبران خسارت نموده باشد، کارفرما می تواند به واردکننده خسارت رجوع نموده و آنچه را که پرداخته از او پس بگیرد.

 ماده ۱۴ قانون مسئولیت مدنی

ماده ۱۴ قانون مسئولیت مدنی در ادامه ماده ۱۲ این قانون آمده است:

در مورد ماده ۱۲ قانون مسئولیت مدنی هرگاه چند نفر مجتمعاً زیانی وارد آورند متضامناً مسئول جبران خسارت وارده هستند .یعنی زمانی که چند کارگر مجتمعاً زیانی به شخص ثالث وارد آورند متضامناً در برابر ثالث مسئول جبران خسارات وارده هستند.

در نتیجه می‌توان اینگونه گفت که در صورتی که چند کارگر به شخص ثالثی زیانی وارد کرده باشند ثالث می تواند برای دریافت خسارت هم به کارفرما و هم به هر یک از کارگران که بخواهد مراجعه بنماید و همگی آنان در برابر شخص ثالث مسئولیت تضامنی دارند.

 

پس از این که کارفرما جبران خسارت کرد یا یکی از کارگران جبران خسارت نمود خسارت باید بین مسئولان اصلی حادثه تقسیم شود. مسئولان اصلی حادثه ممکن است کارگری باشد که تقصیر کرده یا کارفرمایی باشد که به کارگر آموزش و رهنمود اشتباه داده است.

 

یک نکته و سپس ادامه نوشتار

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» به صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتار پاسخ داده ایم چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید.همچنین امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

مسئولیت تضامنی کارگران در برابر کارفرما

 مواد ۱۲و ۱۴ قانون مسئولیت مدنی علاوه بر خسارت به شخص ثالث، درباره خسارت کارگران به کارفرمای خود نیز هست.برابراین دو ماده در صورتی که چند کارگر مجتمعاً به کارفرما خسارتی وارد نمایند، همگی آنان در برابر کارفرما متضامناً مسئول جبران خسارت خواهند بود و کارفرما این حق را دارد که برای دریافت خسارت وارده به هر کدام از کارگران به صورت انفرادی و یا به همگی آنان به صورت جمعی مراجعه نماید. و پس از آنکه یکی از کارگران جبران خسارت نمود می تواند به بقیه مسئولان حادثه مراجعه نماید. میزان مسئولیت هر یک از آنان با توجه به نحوه مداخله هریک،از طرف دادگاه تعیین می شود.

 

روابط میان کارگر وکارفرما امروزه براساس قوانین و مقررات خاصی وضع شده است .همه روزه شاهد اختلافات و مشکلات بسیاری در این رابطه هستیم که غالبا به دلیل ناآگاهی از قانون و مقررات درباره رابطه کارگر وکارفرما است.

 

توصیه می‌کنیم نوشتار پنج نکته درباره مسئولیت کارفرما در محیط کار را نیز مطالعه بفرمایید. مسلما مطالعه این نوشتار‌ها شما را برای کاهش مخاطرات حقوقی و برای مدیریت بهتر بر کسب‌و‌کارتان یاری خواهد داد.

 

آنی مشاور با بهره گیری از مشاورین و وکلای مجرب در حوزه مسئولیت مدنی و دعاوی مسئولیت و نیز در زمینه روابط و حقوق کار پیشنهاد می کند که پیش از هر اقدامی یا پیش از انعقاد قرارداد، با کارشناسان و وکلا و مشاوران متخصص فعال در سامانه آنی مشاور مشورت نمایید.

 

همچنین در صورت بروز اختلاف در این زمینه می‌توانید برای تنظیم انواع لایحه دفاعیه و لایحه دعاوی ناشی از قرارداد و مشاوره حقوقی با ما تماس حاصل بفرمائید.

 

اگر درباره مسایل و دعاوی مسئولیت تضامنی یا دعاوی روابط کار ، سوال یا به مشاوره حقوقی یا استفاده از وکیل بانکی یا تهیه دادخواست یا لایحه دفاعیه یا دیگر خدمات حقوقی نیاز داشتید می‌توانید با مشاوران حقوقی و وکلای متخصص «آنی مشاور» مشورت بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و دریافت برخی خدمات آنلاین حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب