آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مسئولیت تضامنی شرکای جرم کلاهبرداری

۱۴:۱۰ - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 1045

۲۱

فروردین

 مسئولیت تضامنی شرکای جرم کلاهبرداری در رد مال بدست آمده از بزه کلاهبرداری یک الزام قانونی است به عبارت دیگر هر یک از کلاهبرداران موظف به رد تمام اموال موضوع جرم به مالباخته می باشند

آنی مشاور در این نوشتار ضمن تعریفی ساده از جرم کلاهبرداری، درباره برگردان مال بدست آمده از کلاهبرداری که در اصطلاح حقوقی به آن «رد مال تحصیل شده از کلاهبرداری» می‌گویند نکاتی را تقدیم و پیش‌کش بازدیدکنندگان گرانقدر تارنمای « آنی‌مشاور » می‌کند.

 

پیش از هر چیز باید اشاره کنیم که مسئولیت تضامنی شرکای جرم کلاهبرداری در «رد مال بدست آمده از بزه کلاهبرداری» یک الزام قانونی است.

 

ابتدا تعریفی از جرم کلاهبرداری را خدمتتان ارائه می‌دهیم.

 

کلاهبرداری یعنی چه؟

کلاهبرداری یکی از بارزترین جرایم علیه اموال است. کلاهبرداری یعنی شخص یا اشخاصی با بکاربردن حیله و فریب و با یک سری عملیات متقلبانه مال شخص دیگری را تصاحب کنند.

 

کلاهبردار به گونه‌ای عمل می‌کند که مالک یا متصرف مال، فریب خورده و مال خود از روی میل و رضایت و چه بسا با خواهش و به امید کسب منافع سرشار ، در اختیار او قرار می دهد.

 

رد مال در کلاهبرداری

در این نوشتار ، آنی مشاور قصد دارد تا به بررسی مفهوم رد مال در کلاهبرداری بپردازد.

پس برای کسب آگاهی بیشتر ، خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید و در صورتی که درباره مسائل حقوقی کلاهبرداری یا دعاوی راجع به کلاهبرداری و پرونده‌های کلاهبرداری و چگونگی استرداد مال موضوع جرم کلاهبرداری یا تهیه شکوائیه درباره کلاهبرداری و یا دیگر دعاوی حقوقی و کیفری در حیطه حقوق اقتصادی و حقوق تجارت و حقوق کسب و کار ، نیاز به مشاوره داشتید از کارشناسان حقوقی و مشاوران و وکلای متخصص فعال بر روی سامانه‌ آنی مشاور نوبت مشاوره بگیرید و مشورت بفرمائید.

 

در ادامه این نوشتار باید بگوییم که ممکن است این پرسش مطرح شود که رد مال یعنی چه؟

در پاسخ باید گفت زمانی که مالی که در مالکیت شخص دیگری است و از راه غیر قانونی یا بدون اجازه مالک، مورد تصرف شخص دیگری قرار بگیرد می توان از متصرف غیر قانونی شکایت کرد. در این موارد وقتی موضوع در دادگاه بررسی می‌شود دادگاه در حکم خود متصرف غیرقانونی را محکوم به رد مال می کند؛ یعنی فردی که به طور غیرقانونی مال شخص دیگری را برداشته است علاوه بر جبران خسارت و ضرری که به آن شخص وارد کرده است، باید مال را هم به صاحب اصلی آن برگرداند.

 

درباره رد مال، اگر عین آن مال موجود باشد باید همان مال برگردانده شود و در صورتی که آن مال ، تلف شده و از بین رفته باشد ، باید مثل آن مال تهیه و تحویل مالک اصلی شود و در صورتی که مثل آن مال نیز موجود نباشد باید قیمت آن مال به صاحبش رد شود .از این رو در اجرای حکم به دلیل تخصصی بودن مسئله و تعیین قیمت نیازمند نظر کارشناس می‌باشد پس برای محاسبه رد مال به قیمت روز باید کارشناس مربوط به همان مال، تعیین کند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره جرم کلاهبردی که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

سهم هریک از کلاهبرداران در رد مال 

از نکات مهم در جرم کلاهبرداری این است که در صورتی که چند شخص در جرم کلاهبرداری شریک باشند و همگی به تحمل مجازات متناسب و رد مال به شاکیان و مالباختگان محکوم شوند هر کدام سهمی در برابر مالباختگان دارند که به شرح زیر می باشد:

 

برخی معتقدند که از آنجا که جرم به صورت شراکتی انجام شده و اقدامات مجرمانه منتسب به همگی آنها بوده است پس کلاهبرداران برای رد مال مسئولیت تضامنی دارند به عبارت دیگر هر یک از آنها موظف به رد تمام اموال موضوع جرم به مالباخته می باشند.(در نوشتارهای قبلی مطالبی در خصوص مسئولیت تضامنی بیان نمودیم که می توانید به آن مراجعه بفرمایید)

 بعضی دیگر معتقدند در جرم کلاهبرداری در صورت مشارکت ،به تقسیم سهم هر کدام از کلاههبرداران در رد مال حکم می شود. به طور مثال اگر ۴ نفر در ارتکاب جرم کلاهبرداری با هم مشارکت داشتند هر کدام یک چهارم از مبلغ موضوع جرم را باید پرداخت کنند در این صورت می‌گویند مسئولیت کلاهبرداران به صورت تساوی است و نه تضامنی.

 

سهم کلاهبرداران در رد مال به صورت تضامنی 

برابر نظر هیئت عالی قضات در سامانه نشست‌های قضایی و برابر آرای بعضی از قضات در سامانه ملی آرای قضایی، مسئولیت تضامنی در دنیای حقوق اصلی استثنایی است و نیاز به تصریح قانونگذار دارد.

 

در ماده ۱۲۵ قانون مجازات اسلامی قانون گذار صراحتاً اعلام کرده که در جرائم تعزیری مجازات هر یک از شرکا، مجازات فاعل مستقل جرم است به این معنی که مجازات شریک مانند زمانی است که خود به تنهایی و بدون دخالت دیگری مرتکب جرم شده است حتی اگر درصد تاثیر رفتار مرتکبان جرم ، متفاوت باشد. به همین جهت هر کدام از شرکای جرم کلاهبرداری، مسئولیت رد مال مورد کلاهبرداری را به صورت کامل دارد ولی این به آن معنا نیست که مال‌باخته به مالی بیشتر از آنچه که از دست داده است می‌رسد. با پرداخت مال از سوی یکی از شرکای جرم کلاهبرداری، رد مال از عهده بقیه شرکای جرم ، ساقط می شود.

 

بنابراین اگر یکی از شرکای بزه کلاهبرداری ، عهده‌دار پرداخت کل مال موضوع جرم کلاهبرداری به مال‌باخته گردید می‌تواند به بقیه شرکای جرم برای مطالبه سهم هر یک مراجعه کند.همچنین برابر نظر اقلیت قضات ،برای رعایت حقوق بزه‌دیده و تلاش برای جبران خسارت مطلوب‌تر برای مال‌باخته می‌توان رای بر مسئولیت تضامنی شرکای جرم کلاهبرداری در رد مال داد.

 

ضمن آنکه در مباحث مربوط به غصب ، تصرف عدوانی و استیلا بر مال غیر به نحو عدوان نیز مسئولیت تضامنی شرکای جرم ، پذیرفته شده و این نظریه اختصاص به مباحث حقوق تجارت ندارد.

 

در سامانه نشست های قضایی نیز آرایی موجود است که نشان می‌دهد قضات کشورمان به مسئولیت رد مال تحصیل شده از جرم کلاهبرداری به صورت تضامنی رای داده‌اند.

 

کلاهبرداری از جمله جرایم اقتصادی پیچیده استاگر با جرایم اقتصادی علیه خود روبرو شدید یا با مواردی از جمله کلاهبرداری نسبت به اموال خود روبرو شدید می‌توانید برای پیگیری مسائل حقوقی و کیفری آن به کارشناسان حقوقی و وکلای برجسته و با تجربه فعال بر روی سامانه آنی مشاور مراجعه نمایید.

 

همچنین برای تنظیم شکایت ، تنظیم لایحه دفاعیه، لایحه دعاوی حقوقی و لایحه دعاوی کیفری ، آنی مشاور با دارا بودن مشاوران و وکلای متخصص در این زمینه‌ها آماده ارائه خدمات حقوقی به شما عزیزان می باشد.

 

توصیه می کنیم نوشتار نکاتی درباره شکایت کلاهبرداری را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی دعاوی کیفری یا مشاوره حقوقی کلاهبرداری یا اعطای وکالت دعاوی کلاهبرداری یا انعقاد قرارداد وکالت یا سفارش تنظیم لایحه  و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

 

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب