آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مسئولیت تضامنی امضاکنندگان چک

۲۱:۰۰ - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 3608

۳۰

اردیبهشت

همه امضا کنندگان اسناد تجاری که به عناوین صادر کننده ضامن یا ظهرنویس شناخته می شوند نسبت به دارنده سند تجاری، مسئولیت پرداخت مبلغ آن سند را دارند

شاید سوالاتی درباره چک های قدیمی و چکهای صیادی و مسئولیت پرداخت مبلغ آنها برایتان پیش آمده باشد.

آنی مشاور در ادامه مجموعه نوشتارهای خود در زمینه مسئولیت تضامنی ، در این نوشتار قصد دارد نکاتی درباره مسئولیت تضامنی امضاکنندگان و ظهرنویسان چک ، مسئولیت تضامنی در چک های صیادی ، مسئولیت تضامنی در چک های غیرصیادی ، مسئولیت تضامنی صاحب حساب و صادرکننده چک شرکتها و موسسات را خدمتتان ارائه نماید.

 

 مسئولیت تضامنی در اسناد تجاری

همه امضا کنندگان اسناد تجاری که به عناوین صادر کننده، ضامن یا ظهرنویس (کسی که چک را پشت نویسی می کند) شناخته می شوند ،نسبت به دارنده سند تجاری، مسئولیت پرداخت مبلغ آن سند را دارند. در بعضی از موارد که در این نوشتار به آن می پردازیم مسئولیت امضاکننده سند تجاری از نوع مسئولیت تضامنی است.

 

وجود مسئولیت تضامنی به دارنده سند تجاری اختیار می دهد که در صورت عدم پرداخت سند مبلغ سند تجاری در سررسید، علیه همه امضا کنندگان سند تجاری طرح دعوا کند.

 

چک به عنوان یکی از مهمترین اسناد تجاری در زندگی مردم و اقتصادکشور نقش قابل توجهی دارد. بسیاری از مردم و تاجران ، دادوستدهای خود را با چک انجام می دهند.

 

درواقع می توان گفت چک پس از پول ، مهمترین نقش را در مبادلات اقتصادی ما دارد. سندی که به موجب آن صادرکننده چک موظف است در موعد زمانی مشخصی، مبلغ چک را به دارنده آن پرداخت نماید . به موجب قانون تجارت، صادرکننده چک و ظهر نویسان در مقابل دارنده چک دارای مسئولیت تضامنی می باشند .

 

البته در قانون جدید صدور چک، انتقال چک از طریق ظهرنویسی دچار تغییراتی شده است و سامانه صیاد در واقع امکان ظهرنویسی الکترونیکی چک را درباره چکهای صیادی ندارد و فقط امکان انتقال چک از طریق تغییر مشخصات و نام دریافت کننده چک را می دهد.

 

اما به هر صورت روی برگه کاغذی چک و به ویژه چکهای غیرصیادی همچنان می توان قایل به وجود امکان ظهرنویسی و در نتیجه مسئولیت ظهرنویس با صادرکننده چک بود که اینها خودش بحث زیادی را می طلبد که در نوشتار دیگری به آن خواهیم پرداخت.

 

به ادامه نوشتار خود درباره مسئولیت تضامنی امضاکنندگان چک برمی گردیم.

 

در نظر داشته باشید که مسئولیت تضامنی امضاکنندگان و ظهرنویسان چک با مسئولیت شخصی که به عنوان ضامن چک را امضا کرده است مقداری، متفاوت است.

 

ضامن چک تنها در برابر شخصی که ضمانت او را برعهده گرفته مسئول پرداخت وجه چک می باشد اما مسئولیت تضامنی چک متوجه همه افرادی است که چک را صادر نموده یا به عنوان ظهرنویس آن امضا کرده اندکه همگی در قبال دارنده چک، مسئول پرداخت مبلغ چک بصورت تضامنی هستند.

 

مسئولیت تضامنی چک زمانی به وجود می‌آید که ظهرنویسی چک انجام گردد.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

در حالت کلی با امضا کردن روی چک، صادرکننده چک به عنوان مسئول پرداخت مبلغ چک شناخته می‌شود اما در مورد امضای پشت چک اگر شخص به عنوان ظهرنویس، پشت چک را امضا کند همانند صادرکننده چک در قبال دارنده چک و ظهرنویسان بعد از خود مسئول پرداخت مبلغ چک می باشد اما اگر شخصی به عنوان ضمانت از صادرکننده چک یا به عنوان ضمانت از یکی از ظهرنویسان ، پشت چک را امضا کرده باشد فقط در قبال همان شخص، ضامن پرداخت وجه چک است نه در قبال دیگران.

 

مسئولیت تضامنی صادرکننده چک و ظهرنویس چک به این معناست که دارنده چک برای دریافت مبلغ چک به هر کدام از آنها که بخواهد می‌تواند رجوع نموده و کل مبلغ چک را از او مطالبه نماید.

 

چکهای صیادی همانگونه که بیان شد به مفهوم و شکل گذشته با ظهرنویسی از طریق امضای پشت چک انتقال پیدا نمی کنند بلکه انتقال آنها از طریق تغیر نام و مشخصات دارنده چک در سامانه صیاد بعمل می آید. فلذا ظهرنویسی یه این شکلی که گفتیم درباره چکهای صیادی معنا ندارد.

 

اما اگر شخصی ، پشت برگه کاغذی چک صیادی را به عنوان ضمانت از صادرکننده چک امضا کرده باشد از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف (بسته به مبلغ چک) می توان علیه او نیز ادعای وصول وجه چک را مطرح کرد.

 

مسئولیت تضامنی صاحب حساب و صادرکننده چک   

درباره چکهای صادره از سوی شرکتها و موسسات و اشخاص حقوقی ، برابر "ماده ۱۹ قانون صدور چک" در صورتی که چک به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقیقی یا حقوقی صادر شده باشد صادرکننده چک و صاحب امضا متضامناً مسئول پرداخت وجه چک بوده و اجراییه و حکم ضرر و زیان بر اساس مسئولیت تضامنی علیه هر دو نفر صادر می شود.

 

به علاوه امضا کننده چک طبق مقررات این قانون مسئولیت کیفری خواهد داشت مگر اینکه ثابت نماید که عدم پرداخت مستند به عمل صاحب حساب یا وکیل یا نماینده بعدی است که در این صورت کسی که موجب عدم پرداخت شده از نظر کیفری مسئول خواهد بود."

 

بر اساس همین ماده درباره چکهایی که توسط شرکتهای تجاری به عنوان صاحب حساب و نمایندگان قانونی آن به عنوان صادرکننده امضا و صادر می‌شود هم شرکت بعنوان صاحب حساب و هم امضاکنندگان چک، در مقابل دارنده چک ، مسئولیت تضامنی هستند.

 

بنابراین اگر چکی دارید که صادرکننده آن یک شرکت یا موسسه یا شخص حقوقی است می توانید هم علیه شرکت یا موسسه و هم علیه افرادی که چک را امضا کرده اند بطور همزمان برای مطالبه وجه چک اقدام کنید و مبلغ چک را از همه آنها مطالبه نمایید.

 

توصیه می کنیم نوشتار ظهرنویسی در قانون جدید را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات آنلاین حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب