آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

ظهرنویسی در قانون جدید چک

۰۳:۳۶ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 10439

۰۱

مرداد

انتقال چک های جدید فقط هنگامی معتبر و قابل استناد است که هم اصل انتقال چک و هم مشخصات و هویت انتقال گیرنده در سامانه یکپارچه بانک مرکزی به ثبت برسد

 

ظهر نویسی در قانون جدید چک، چگونگی مطالبه وجه چک از ظهرنویس در قانون جدید صدور چک،مزیت های بی اعتبار شدن ظهرنویسی در قانون جدید،انتقال و ظهرنویسی چک نسبت به چک های جدید و انتقال و ظهرنویسی نسبت به چک های قدیمی موجود در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.

در قانون جدید صدور چک امکان ظهرنویسی برای انتقال چک مفهومی ندارد بنابراین مطالبه وجه چک از ظهرنویس ممکن نیست.

در انتقال چک های جدید باید اصل انتقال چک و مشخصات و هویت انتقال گیرنده در سامانه یکپارچه بانک مرکزی به ثبت برسد.

 

مزیت های بی اعتبار شدن ظهرنویسی در قانون جدید 

بی اعتبار شدن ظهرنویسی برای انتقال چک مزیت هایی همچون جلوگیری از جعل چک و سرقت چک را به دنبال دارد و در صورت مفقودی چک هم امکان سوء استفاده از آن وجود نخواهد داشت زیرا با ثبت چک در سامانه صیاد صادر کننده و انتقال گیرنده به آسانی قابل شناسایی بوده و شخص دیگری نمی تواند از چک سوء استفاده کند.

 

به طور کلی با بهره گیری از سامانه صیاد و سیستمی شدن پشت نویسی چک ها و صدور و انتقال چک به صورت الکترونیکی با افزایش اعتبار چک ها در سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش آمار چک های برگشتی در نظام بانکی و بهبود اقتصاد کشور هستیم.

 

انتقال و ظهرنویسی در چک های جدید

همان طور که بیان شد در قانون جدید صدور چک، امکان ظهرنویسی نسبت به چک های صادره از دسته چک های سال ۱۴۰۰ به بعد مفهوم خود را از دست داده است.

زیرا برابر قانون جدید صدور چک، بانک ها تعهدی به پرداخت وجه چک ، نسبت به شخصی که اطلاعات و مشخصاتش در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت نشده باشد ندارند.

در نتیجه انتقال چک های جدید فقط هنگامی معتبر و قابل استناد است که هم اصل انتقال چک و هم مشخصات و هویت انتقال گیرنده در سامانه یکپارچه بانک مرکزی به ثبت برسد.

 

انتقال و ظهرنویسی چک نسبت به چک های قدیمی موجود

چک هایی که از دسته چک های قدیمی موجود صادر شده ، همچنان قابل ظهرنویسی و انتقال از این طریق هستند.

اما روی این چک ها نمی توان از مزایای قانون جدید چک، علیه ظهرنویس استفاده کرد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار درباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

چگونگی مطالبه وجه چک از ظهرنویس در قانون جدید صدور چک

ماده ۲۳ قانون جدید صدور چک که امکان مطالبه وجه چک با گواهینامه عدم پرداخت صادره از بانک بدون نیاز به طرح دعوا را فراهم کرده امتیازی است برای دارنده چک تا بتواند بدون رسیدگی و تشریفات دادرسی درخواست اجرای مفاد چک را از دادگاه صالح بنماید.

 

یعنی نمی توان بر اساس گواهینامه عدم پرداخت صادره از بانک،  مستقیماً و بدون طرح دعوا به اجرای احکام دادگاه مراجعه کرد و درخواست صدور اجرائیه برای مطالبه وجه چک از ظهرنویس را نمود.

زیرا قانونگذار استفاده از این امکان و مزیت ویژه را فقط بر علیه صادرکننده چک، فراهم کرده نه بر علیه ظهرنویس.

 

بنابراین اگر بخواهیم درباره ظهرنویسان چک های موجود در بازار (چک های صادره از دسته چک های پیش از سال ۱۴۰۰) اقدام به مطالبه وجه چک کنیم ناگزیر خواهیم بود که حسب مورد بسته به اینکه مبلغ چک زیر ۵۰ میلیون تومان یا بالای ۵۰ میلیون تومان باشد از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه اقدام به طرح دعوای مطالبه وجه چک نماییم.

 

بنابراین چک هایی که قبل از اجرا شدن قانون جدید چک ظهرنویسی شده اند همچنان اعتبار دارند و قانون حاکم بر آنها قانون سابق چک است و از مزایای قانون جدید چک برخوردار نمی باشند.

نتیجه گیری

مطابق قانون جدید ظهرنویسی چک به تنهایی اعتبار و مفهومی ندارد و برای انتقال لازم است اطلاعات انتقال گیرنده چک در سامانه صیاد که از سال ۱۴۰۰ راه اندازی و شروع به فعالیت کرده است ثبت شود چکی که در سامانه صیاد ثبت نشده باشد دیگر سند تجاری محسوب نمی شود و از مزایای آن هم برخوردار نخواهد بود.

 

توصیه می کنیم نوشتار هرآنچه که درباره ظهرنویسی باید بدانید  را هم مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب