آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

هفت نکته مهم در مزایده و فروش اموال توقیفی در اجرای احکام دادگاههای حقوقی

۲۳:۴۴ - ۲۵ آبان ۱۴۰۱

  • 6
  • 1
  • 10422

۲۵

آبان

فروش اموال توقیف شده به روش مزایده انجام می شود مزایده به معنی فروش مال به بالاترین قیمتی است که خریدار داشته باشد

قانون گذار در ماده ۱۱۴ قانون اجرای احکام مدنی نحوه استیفای مورد دادنامه (محکوم به) از اموال توقیف شده را چنین مقرر کرده است: «فروش اموال از طریق مزایده به عمل می آید

 

مزایده چیست؟

مزایده به معنی فروش مال به بالاترین قیمتی است که خریدار داشته باشد. قیمت پایه در مزایده همان قیمتی است که در مرحله ارزیابی معین شده است.

 

بها و قیمت پایه مزایده به وسیله کارشناسی نماینده رسمی دادگستری تعیین می شود (ارزیاب).

و خریداران با رعایت تشریفات قانونی، قیمت پیشنهادی خود برای خرید را اعلام می کنند و فروشنده با بررسی قیمت‌های پیشنهادی، اقدام به انتخاب بالاترین قیمت پیشنهاد شده به عنوان خریدار می نماید.

 

در ادامه مطلب به توضیح مفصل تری در خصوص مزایده و فروش اموال توقیفی در اجرای احکام دادگاه های حقوقی می پردازیم.

 

مراحل معرفی مال به مامور اجرا و ارزیابی مال

1- بعد از معرفی مال به مامور اجرا و ارائه درخواست توقیف آن، مامور اجرا مکلف است حین توقیف، اقدام به ارزیابی اموال نموده و نتیجه را در صورت اموال درج نماید.

 

2- ارزیابی اموال توقیف شده ممکن است با توافق طرفین انجام شود در غیر این صورت ارزیابی اموال توقیف شده توسط ارزیابی که از کارشناسان رسمی دادگستری است انجام می گیرد.

 

3- بعد از ارزیابی، نظریه ارزیاب به طرفین ابلاغ می شود و هر یک از دادبرده (محکوم له) و دادباخته (محکوم علیه) می توانند ظرف سه روز از ابلاغ نتیجه ارزیابی، به آن اعتراض نمایند.

 

بنابراین فروش اموال توقیف شده به روش مزایده انجام می شود و برای انجام آن رعایت اصول و مقررات قانونی خاصی لازم است که در این بخش به بیان آنها می پردازیم.

 

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

هفت نکته مهم در مزایده و فروش اموال توقیفی در اجرای احکام دادگاههای حقوقی

نکته اول- لزوم تعیین مکان و زمان مزایده

مدیر اجرا باید با در نظر گرفتن حقوق دادباخته (محکوم علیه) مکانی را برای مزایده تعیین کند مگر اینکه دولت یا شهرداری مکان خاصی را برای مزایده در نظر گرفته باشند.

مدیر اجرا باید زمان مزایده را معین و آگهی کند زمان فروش باید طوری برنامه‌ریزی شود که فاصله بین انتشار آگهی و روز فروش بیش از ۱ ماه و کمتر از ۱۰ روز نباشد.

 

  • مطابق ماده ۱۳۸ قانون اجرای احکام مدنی در آگهی مزایده مال غیر منقول نکات زیر باید تصریح شود:

۱- نام و نام خانوادگی صاحب ملک.

۲- محل وقوع ملک و توصیف اجمالی آن و تعیین اینکه ملک محل سکونت یا کسب یا پیشه و یا تجارت یا زراعت و غیره است.

۳- تعیین اینکه ملک ثبت شده است یا خیر.

۴- تعیین اینکه ملک در اجاره است یا خیر و اگر در اجاره است مدت و میزان اجاره.

۵- تصریح به اینکه ملک مشاع است یا مفروز و چه مقدار از آن فروخته می شود.

۶- تعیین حقوقی که اشخاص نسبت به آن ملک تحت هر عنوان دارند.

۷- قیمتی که مزایده از آن شروع می شود.

۸- ساعت و روز و محل مزایده.

 

نکته دوم- ضرورت حضور مامور اجرا و نماینده دادستان در مزایده

مطابق ماده ۱۲۵ قانون اجرای احکام مدنی مزایده باید با حضور مامور اجرا و نماینده دادستان به عمل می‌آید و صورت مجلس فروش به امضای آنها برسد در غیر این صورت می توان مزایده را باطل کرد.

 

نکته سوم-شرایط تسلیم مال مورد مزایده

بعد از فروش مال توقیف‌شده ،تسلیم مال فقط بعد از پرداخت تمام بهای آن صورت می گیرد و اگر با فروش قسمتی از اموال مورد دادنامه (محکوم به) هزینه‌های اجرایی جبران شود، بقیه اموال دادباخته (محکوم‌علیه) فروخته نخواهد شد و به او بازگردانده خواهد شد.

 

نکته چهارم- مزایده مال مشاع

اگر ملک توقیف شده مشاع باشد ، فقط سهم دادباخته (محکوم‌علیه) به فروش می‌رسد مگر اینکه سایر شرکاء فروش تمام ملک را بخواهند.

 

نکته پنجم-تنظیم سند مالکیت برای برنده مزایده

مطابق ماده ۱۴۳ قانون اجرای احکام مدنی دادگاه درصورت احراز صحت جریان مزایده، دستور صدور سند انتقال را به نام خریدار می دهد و این دستور قطعی است. بنابراین تنظیم سند صرفاً به نام برنده مزایده صورت می گیرد و حتی به درخواست برنده مزایده ، اجرای احکام نمی تواند سند را به نام فرد دیگری تنظیم کند.

 

نکته ششم-فروش نرفتن مال مورد مزایده

اگر در جریان عملیات فروش از طریق مزایده هیچ‌کس حاضر به خرید اموال نشود در این صورت دادبرده (محکوم‌له) می‌تواند، مال دیگری را از دادباخته (محکوم‌علیه) معرفی و تقاضای توقیف و مزایده بکند. همچنین می تواند معادل طلب خود از اموال مزبور به قیمتی که ارزیابی شده، قبول کند یا اینکه تقاضای تجدید مزایده نماید. چنا‌نچه برای مرتبه دوم هم خریداری پیدا نشود و دادبرده (محکوم‌له) هم مال مورد مزایده را به قیمتی که ارزیابی شده قبول نکند آن مال به دادباخته (محکوم‌علیه) بازگردانده می‌شود.

 

نکته هفتم- اشخاص ممنوع از شرکت در مزایده

 مطابق ماده ۱۲۷ قانون اجرای احکام مدنی: دادبرده (محکوم له) می تواند مانند سایرین در مزایده شرکت کند ولی ارزیابان و دادورزها (مأمور اجرا) و سایر اشخاصی که مباشر امر فروش هستند و نیز خویشاوندان نسبی و سببی آنان تا درجه سوم نمی‌توانند در خرید شرکت کنند.

 

 

توصیه می کنیم نوشتار خلع ید علیه متصرف مال مورد مزایده  را هم مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (6)

1 سال پیش
پاسخ

عالی عالی

امیرحسین درزی

6 ماه پیش
پاسخ

سلام و وقت بخیر .اگر بعد از دو بار مزایده مال فروخته نشود و قیمت ملک بالاتر از طلب باشد چه کار باید انجام داد ؟ سپاس

مدیر سایت

6 ماه پیش

برابر مواد 131 و 144 قانون اجرای احکام مدنی ، دادبرده می تواند به اندازه بستانکاری خود خواستار انتقال مالکیت ملک به خودش شود.

برای دریافت مشاوره و رهنمودهای تکمیلی از کارشناسان حقوقی و وکلای ما بر روی سامانه آنی مشاور از طریق ثبت درخواست "مشاوره فوری" یا  "رزرو مشاوره"  اقدام به دریافت مشاوره بفرمایید.

محمد حسین کاربین

6 ماه پیش
پاسخ

سلام و درود ، بنده یک خانه داشتم که توسط بانک توقیف و مزایده شد ، خانه در سال ۹۵ قیمت ۱۵۰ میلیون داشته و کارشناس مربوطه قیمت خانه را برای مزایده ۵۰ میلیون گذاشته و بانک هم خانه را به کارمند خود فروخته و در زمان مزایده به مال باخته اطلاعی نداده اند ، ممنون میشم راه کاری پیشنهاد بدید و کمک کنید ،

مدیر سایت

6 ماه پیش

اگر شرایط قانونی درباره کارشناسی و مزایده و انتقال مالکیت ، رعایت نشده باشد باید امکان ابطال مزایده را بررسی کرد.

بررسی این مساله نیز مستلزم مطالعه مدارک و مستندات و فرایند مزایده است.

پاسخ به مجموع سوالاتی که شما درباره این موضوع دارید به ویژه با توجه به جوانب مختلفی که این مساله دارد نیازمند دریافت مشاوره است بنابراین پیشنهاد می کنیم برای دریافت مشاوره و رهنمودهای لازم بر روی سامانه آنی مشاور از طریق ثبت درخواست "مشاوره فوری" یا  "رزرو مشاوره"  اقدام به دریافت مشاوره کنید.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب