آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مجازات چک برگشتی نحوه برگشت زدن آن و قوانین جدید چک برگشتی

۰۲:۵۹ - ۲۰ شهریور ۱۴۰۰

  • 64
  • 2
  • 57514

۲۰

شهریور

چک برگشتی بر اساس ماده 7 قانون صدور چک مجازات زندان دارد همچنین ممنوعیت از داشتن دسته چک را برای مدتی به دنبال خواهد داشت

چک به عنوان یکی از دارایی‌های مالی محسوب شده که برای خرید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. صاحب چک مبلغ ریالی آن و تاریخ مورد نظر را برای وصول امضا کرده و تحویل شخص دیگر می‌دهد. در تاریخ درج شده بر روی چک، شخص برای وصول به بانک مراجعه کرده و با استعلام موجودی چک، وجه مشخص شده را از حساب جاری فرد صادر کننده دریافت می‌کند. در این میان چک برگشتی یکی از موارد مورد توجه است که باید با رجوع به قانون جدید چک برگشتی و برگشت زدن چک به آن رسیدگی نمود.
 
 
قانون برگشت چک این گونه است که، شخصی که چک صادر می‌کند باید به اندازه مبلغ مندرج در آن در حساب خود، دارایی قابل نقد داشته باشد. البته این امر در قانون چک‌های امروزی رعایت نمی‌شود که شاهد افزایش چک‌های برگشتی هستیم. اگر صاحب حساب دارای نقدینگی کافی نباشد شخص می‌تواند توسط بانک برگشت چک را اعمال کند.
 
برگشت چک در این روز ها طبق قانون جدید چک است. در ادامه قصد داریم تا در مورد قانون چک‌های برگشتی، مجازات چک برگشتی، نحوه برگشت زدن چک و مهلت برگشت زدن چک و ... مطالب مهمی را قرار دهیم.
 

قانون چک برگشتی

باید بدانید قانون چک برگشتی به گونه‌ای است که صدور چک بلامحل را به عنوان یک جرم تلقی می‌کند. استعلام چک برگشتی از بانک مرکزی یا همان سامانه استعلام چک برگشتی با کد ملی انجام می شود، در واقع باید توجه کنید قانون چک برگشتی به نفع شخص دریافت کننده چک است تا بتواند از حق و حقوق خود دفاع کند. در برخی شرایط خاص، قانون شکایت چک برگشتی را به طرف حساب می دهد که شامل جرم‌های کیفری است.
 
 
جرم چک‌های برگشتی در برخی موارد خاص شامل جرائم کیفری نیست. چک دارای انواع مختلف است که از آن می‌توان به چک وعده دار، چک سفید امضا و چک بدون تاریخ اشاره کرد که هر کدام از چک‌های عنوان شده دارای جرائم خاص خود می باشند.

 

استعلام چک برگشتی

همان‌طور که می دانید پیشرفت تکنولوژی و توجه به احقاق حقوق مردم، سیستم‌های اداری به گونه‌ای پیش تعبیه شده است که خدمات رسانی آسان‌تر شود. استعلام چک برگشتی از طریق سیستم پیامکی امکان پذیر شده است. در واقع برای برگشت چک و استعلام دقیق آن می‌توان از سیستم پیامکی استفاده کرد. استعلام چک برگشتی از طریق پیامک این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی در وقت و زمان خود مدیریت کنید که با موارد زیر قابل انجام است:
 

استعلام چک برگشتی با کد ملی

در واقع با داشتن کد ملی می‌توانید از طریق سیستم پیامکی به راحتی به استعلام چک برگشتی بپردازید. این امکان توسط بانک مرکزی برای خدمات بهتر به مشتریان ارائه شده است. هدف از این کار شفافیت در زمینه چک‌های برگشتی مشتریان بوده که در وقت و هزینه‌ی شما صرفه جویی می‌کند.
 
 
نتایج حاصل از پیامک ارسال شده در زمینه قانون برگشتی چک به گونه‌ای است که شما پس از دریافت پیامک می‌توانید آن را طبق فرمول زیر مدیریت کنید:
 
  1. وضعیت سفید شامل بهترین وضعیت برای شخص است چرا که هیچ گونه چک برگشتی مشاهده نشده است.
  2. وضعیت زرد نشان می‌دهد که شخص دارای یک فقره چک یا تعهد برگشتی به مبلغ حداکثر 5 میلیون تومان است.
  3. وضعیت نارنجی نشان دهنده دو الی چهار فقره چک برگشتی تا حداکثر 20 میلیون تومان است.
  4. وضعیت قهوه‌ای نشان دهنده چک‌های برگشتی، تا حداکثر 50 میلیون تومان است.
  5. وضعیت قرمز به عنوان بدترین وضعیت شناخته می‌شود که در آن چک برگشتی شخص، بیش از ده فقره بوده و مبلغ تعهد آن بیش از 50 میلیون تومان است.
 
 
 

نحوه برگشت زدن چک

شیوه برگشت زدن چک شامل موارد مختلف است که باید به صورت دقیق رعایت شود. در صورت عدم وصول چک بهتر است مراحل زیر را برای برگشت زدن چک انجام دهید:
 
الف) توجه کنید در گواهی عدم پرداخت وجه چک، تمامی مشخصات دارنده حساب و صادر کننده قید شود. اگر حساب حقوقی باشد باید نام امضا کننده نیز درج شود.
 
ب) اگر شخص دارای موجودی کمتر از رقم چک باشد می‌توانید برای کسر موجودی از بانک درخواست نمایید که موجودی حساب را به شما داده و بابت کسری مبلغ، گواهی عدم پرداخت صادر شود.
 
ج) شعبه بانکی که در آن چک را برگشت می‌زنید مهم است، چرا که در تعیین محل دادگاه و رسیدگی نقش دارد، پس بهتر است چک را در بانکی که در شهر محل اقامت شما قرار دارد برگشت بزنید.
 
د) در نظر گرفتن زمان برگشت چک، برای دعوی حقوقی و کیفری حائز اهمیت است.
 
توصیه می کنیم قبل از هر اقدام قانونی بر روی چک ، ابتدا برای آگاهی از حقوق قانونی خود از آنی مشاور درخواست وکیل کنید.
 

مهلت برگشت زدن چک

اگر بخواهیم به صورت کلی به این سؤال پاسخ دهیم باید بیان کنیم چک‌های برگشتی طبق نظر مشاوران حقوقی ظرف مدت 15 روز از تاریخ صدورِ چک و یک سال پس از صدور گواهی، برای اقامه دعوا مهلت خواهند داشت.
 
قانون چک برگشتی حقوقی به گونه‌ای است که اگر بخواهید در مورد مجازات کیفری تصمیم بگیرید می‌توانید در دو دوره شش ماهه این کار را انجام دهید. با توجه به‌ بروزرسانی سیستم حقوقی و پیشرفت تکنولوژی استعلام آنلاین چک برگشتی امکان پذیر شده است. در واقع می‌توان این کار را به صورت کاملاً آنلاین انجام داد.
 
 

حکم جلب چک برگشتی

برای دریافت حکم جلب چک‌های برگشتی بهتر است از طریق مشاوران مختلف اقدام شود. مشاوره چک برگشتی به شما کمک می‌کند تا قبل از این که زمان را به صورت کامل از دست بدهید بتوانید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهید. در واقع برای رسیدن به حق و حقوق خود استفاده از افراد مشاور در زمینه حقوقی به شما کمک می‌کند تا نتیجه دلخواه را به دست بیاورید.
 

مجازات چک برگشتی

چک برگشتی بر اساس ماده 7 قانون صدور چک، مجازات زندان دارد همچنین ممنوعیت از داشتن دسته چک را برای مدتی، به دنبال خواهد داشت. حکم مجازات چک برگشتی کیفری، حبس و حکم مجازات چک برگشتی حقوقی، پرداخت محکوم به و خسارت تاخیر تادیه می باشد.
 
در مورد چک‌های وعده دار باید بیان کرد که اگر در روز معین و تاریخ مشخص وصول نشوند مجازات چک برگشتی شامل مجازات کیفری نخواهد شد چرا که چک صادر شده حقوقی است. اگر چک بابت تضمین صادر شده باشد در صورت عدم وصول در موعد مقرر، به دلیل ماهیت تضمین، تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرد.
 
 
چک‌های سفید امضا با توجه به ماهیت آن تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اما مجازات‌های کیفری را شامل نمی‌شود. چک‌های بدون تاریخ نیز شامل قوانین چک سفید امضا است.
 
همان‌طور که می دانید چک به عنوان یک وسیله مالی محسوب شده که برای سهولت در کسب و کار و معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد. چک به عنوان یک سند تجاری شناخته می‌شود که قوانین خاص خود را دارد. آشنایی با قانون چک برگشتی می‌تواند به شما در مدیریت کامل آن کمک کند. در این بین چک‌های برگشتی وجود دارد که این روزها دانستن اطلاعات لازم در مورد آن ضروری است.
 
 
جرم چک برگشتی و شکایت چک برگشتی و همچنین مجازات چک برگشتی و  تنظیم دادخواست  در مورد چک برگشتی مسئله‌ای است که باید آن را جدی بگیرید در نحوه برگشت زدن چک. اگر می‌خواهید معاملات سالم‌تری داشته باشید بهتر است قبل از صدور چک، موجودی حساب خود را بررسی کنید و در معاملات خود در وهله‌ی اول به دنبال دریافت نقدی وجه باشید.
 
 

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (64)

کلهر

1 سال پیش
پاسخ

من یک چک برگشتی جهت ضمانت داشتم که بانک برگشت زده و هیچ اقدام حقوقی و شکایتی در محاکم قضایی نکرده است و از تاریخ برگشت بالای 3 سال گذشته و آنرا بانک به من ارائه نمی دهد آیا من می توانم دسته چک بگیرم

جواد شیرازی

1 سال پیش

درود ؛ برابر بند "و" تبصره 3 ماده 5 مکرر قانون صدور چک اگر سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت چک بگذرد و دعوای کیفری یا حقوقی درباره چک مطرح نشده باشد بانک باید ترتیب رفع سواثر از چنین چکی را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی اعمال نماید تا رفع سواثر فوری از چک ، امکان پذیر باشد.  

جواد شیرازی

1 سال پیش

درود؛ اگر از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت چک، سه سال گذشت باشد و در هیچ یک از مراجع قضایی دعوایی مطرح نشده باشد باید بوسیله بانک از چک سوء اثر گردد. 

علی رضا استکی

1 سال پیش
پاسخ

من یک چک دارم که تاریخ ثبت شده در برگه چک با تاریخ سیستمی ثبت شده متفاوت است و صاحب چک از تعویض چک امتناع می کند.

جواد شیرازی

1 سال پیش

باسلام 

چنین چکی فقط به عنوان سند عادی از طریق دادگاه و با تقدیم دادخواست قابل مطالبه است و مزایای جدید قانون صدور چک را ندارد یعنی نمیتوانید گواهی عدم پرداخت را مستقیما به اجرای احکام ببرید و.... 

1 سال پیش
پاسخ

سلام من یک چک گرفتم ولی پول تو حسابش نبود. الان یک ماه از تاریخش گذشته. چک پست بانک هست. چک صیادی نیست. بخام چک برگشت بزنم. چند مدت طول میکشه. که. دادگاه حکم جلب صاحب چک رو بده؟

جواد شیرازی

1 سال پیش

سلام 

حدود 6 ماه 

رجب

1 سال پیش
پاسخ

سلام اگر چک صیادی برگشت بخوره اول حساب بسته میشه بعد چقدر طول می‌کشه کار به دادگاه و حکم جلب برسه ؟ و مراحلی که برای صاحب حساب اتفاق نیفته چی هست ؟

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. وصول چک صیادی نیاز به حکم دادگاه ندارد بلکه با اجرائیه، مستقیما از طریق اجرای احکام دادگاه وصول می شود. پس از صدور اجرائیه روی چک صیادی حدود یک ماه تا 45 روز طول می کشد تا پرونده اجرا منجر به اعمال ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی و صدور دستور جلب شود.

مهرداد

1 سال پیش
پاسخ

با سلام.پدر بنده در قبل پولی که از شخصی گرفته چندین فقره چک به عنوان سود داده.اون شخص خودشون مبلغ مینوشتن و پدر من فقط امضا میزدن.وهربار که قرار بوده چک قبل رو بیاره و جدید بگیره قبلی رو به بهونه نمیاورده و چوت باهم آشنا بودن پدرم ب ایشون اعتماد کرده.الان چک ها رو برگشت زدن.ما باید چیکار کنیم؟

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. اگر دلایل و مدارک قانع کننده در برابر دریافت کننده چک ها داشته باشید که ثابت کند ایشان استحقاق دریافت وجه چک ها را ندارد، شاید بتوان اقدام حقوقی کرد.

حسن

1 سال پیش
پاسخ

سلام خسته نباشید کسی چکی به من داده که ثبت صیادی نکرده بود با شکایت کلاهبرداری تونستم بترسونم ثبت صیادی بکنه اومده تاریخ صیادی رو از برگه روی چک یک سال بعد ثبت کرده و منم بار اولم بود فقط به مبلغ چک موقع تایید نگاه کردم حالا چطوری میتونم برگشت بزنم چک رو صاحب حساب جواب نمیده

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. با توجه به تایید چک در سامانه و قبول تاریخ آن کار دیگری نمی توانید انجام دهید مگر اینکه با توافق صادر کننده، تاریخ چک را تغییر دهید.

سعید

1 سال پیش
پاسخ

سلام من یه فقره چک صادر کردم که الان برگشت خورده و طرف مقابلم رفته دادگاه تهران ازم شکایت کرده و الان اجرائیه صادر شده تا ظرف 10 روز مبلغ چک رو باید پرداخت کنم ، میخوام بدونم واسه پرداخت مبلغ چک به دادگاه حتماً باید خودم برم دادگاه یا اگه شخص دیگه ای بره دادگاه و پول رو پرداخت کنه اشکالی نداره ؟،چون خودم شهرستانم و نمی تونم برم

علی وفایی

1 سال پیش
پاسخ

سلام عرض ادب بنده دوتا چک به یکی از آشناهامون دادم که به عنوان امانت بگذاره شهرداری هیچ سندی هم ندارم الان اون چک ها سر از بازار درآوردن و بابت دوتاش هم حکم توقیف برام صادر شده اون بنده خدا هم که بهش چک دادم کلا گم و گور شده الان من چیکار باید بکنم من در قبال چک ها هیچی نگرفتم و فقط محض رضای خدا چک دادم کارش تو شهرداری حل بشه

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. در برابر دارنده چک اصولا کار خاصی نمی توانید انجام دهید و به احتمال زیاد ناگزیر به پرداخت مبلغ چک در وجه آنان خواهید شد اما در مقابل کسی که چک به او داده اید احتمالا بتوانید اقدامات قضایی انجام دهید.

حسن

1 سال پیش
پاسخ

با سلام و وقت بخیر. ببخشید من یک برگ چک بابت ضمانت از یکنفر گرفتم.و تا امروز 6ماه ازش گذشته و حسابش موجودی نداره.چکی که به من داده بدون تاریخ هستش.الان من باید چکار کنم؟بزارمش اجراء به پولم میرسم؟ ممنونم از راهناییتون.

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. اگر چک یاد شده، امانی نباشد و بابت تضمین حسن انجام کار هم نباشد می توانید اقدام به وصول وجه آن کنید. رویه دادگاههای ایران درباره چکی که بدون تاریخ، صادر و تحویل طرف مقابل شده، اصل را بر این می داند که دارنده چنین چکی برای درج تاریخ در چک، وکیل صادر کننده چک به شمار می رود. پیشنهاد می شود قبل از اقدام برای وصول چک یادشده حتما از کارشناسان و وکلای آنی مشاور مشورت بگیرید.

تقی

1 سال پیش
پاسخ

سلام من سال 1396 چک به کسی دادم و طرف همون سال رفت دید توی حسابم ندارم، بعد شرخر به من زنگ زد که بیا بیشتر بده تا چک رو بهت بدم اما من این کار رو نکردم، اما تازه الان بعد از گذشت چند سال، بهمن 1401 برگشت زده چه کار باید بکنم آخه بعد از 5 سال مگه میتونه کاری کنه ضمناً همین امروز که برگشت زده حساب رو پر کردم باید چکار کنم لطفاً راهنمای کنید< متشکرم

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. پاسخ به این سوال مستلزم پرداخت هزینه است. مبلغ حق المشاوره تا پایان سال 1401  هر نیم ساعت 550000 تومان است. ضمنا شما می توانید از طریق سامانه آنی مشاور زمان را بر حسب نیاز از 10 دقیقه تا 45 دقیقه انتخاب کنید و پس از پرداخت هزینه، مشاوره دریافت کنید.

محسن

1 سال پیش
پاسخ

آقا حساب منو بستن توش ۴۰۰ میلیون بوده و چکمو برگشت زده و این پول برای یکی دیگه بوده برای من هم نیست به حساب من زده فقط این که اونی که برگشت زده ۴۰۰ میلیون پول میخواسته الان من باید جوابگوی دونفر باشم هیچ جوره نمیشه من پول اونی که تو حساب من ریخته رو براش واریز کنم بعد با کسی که چک دستشه طرف بشم

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. از دیدگاه قانونی پولی که در حساب بانکی شما موجود است مال شما و متعلق به شما شناخته می شود بنابراین پاسخ سوال شما منفی است. دارنده چک نسبت به وجه چک برای توقیف و مسدود کردن موجودی حساب بانکی، نسبت به دیگران اولویت و حق تقدم دارد.

فرانک مرزبان

1 سال پیش
پاسخ

سلام من چکی به مبلغ ۱۷۰ میلیون سال ۱۴۰۰ از کسی گرفتم توی بازار خرج کردم .طرف برگشت زده بعد بهم برگردوند حالا خودم میخوام شکایت کنم میگن برگه برگشت باید به نام خودم باشه .باید چکار کنم ؟؟؟

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. باید رسید یامدرکی ارایه کنید که نشان دهد چک به شما منتقل شده است. لازم نیست که حتما گواهی عدم پرداخت به نام شما باشد چون چک در هر صورت از جمله در صورت برگشت خوردن، سندی قابل انتقال بشمار می رود بنابراین کافیست که دلیل و مدرکی مبنی بر انتقال چک به خود داشته باشید.

1 سال پیش
پاسخ

باسلام وعرض ادب،من یه چک بابت طلبم ازکسی گرفتم که تاریخ برگه چک باتاریخ ثبت ازطریق گوشی تفاوت داردلطفا راهنمایی کنید

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. با توجه به مغایرت تاریخ، بانک چک را نقد نخواهد کرد بنابراین لازم است از طریق سامانه صیاد مغایرت چک را برطرف کنید.

رامین غریبی

1 سال پیش
پاسخ

سلام عرض ادب . من چک شخصی رو برگشت زدم و ایشون حسابش رو داد منتهی برای ابطال چک میگن که باید ذینفع که من هستم برم بانک عودت چک رو انجام بدم و همچنین چک و لاشه دست صاحب حسابه .

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. شما سوال و مشکل خود را دقیق مشخص نکردید.

کسری

1 سال پیش
پاسخ

با عرض سلام و وقت بخیر چکی را پس از ثبت مبلغ و امضا در سازمانی جهت ضمانت کاری به امانت تحویل داده بودم، پس از اتمام کار جهت دریافت چک با مدیریت شرکت چند مرتبه صحبت و دیدار حضوری انجام داده ام،ولی مدیریت از بازپس دادن چک هر بار امتناع نموده است،در حالی که هیچ ضرر و هزینه جاری از جانب من به سازمان وارد نشده است، ممنون میشوم راهنمایی فرمایید چگونه می توانم چک خود را بازپس گیرم. با تشکر

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. برای بازگرداندن لاشه چک اگر از طریق مذاکره نتیجه ای حاصل نشد می توانید از طریق دادگاه اقدام کنید. مشاوره تکمیلی مستلزم پرداخت حق المشاوره است.

بهرنگ

1 سال پیش
پاسخ

با سلام ، بنده در کار قبلی یک حساب مشترک داشتم ، شریک 1 - 34% * بنده و شریک 2 هرکدام 33% سهم داشتیم در حساب - با توجه به اینکه آن دوستان در حال ادامه فعالیت هستند ، آیا برگه چک های قدیمی باقی مانده ( غیربنفش-قدیمی) از آن دسته چک برای بنده با 33% شراکت میتواند بار حقوقی داشته باشد ؟ ( مثلا بسته شدن حساب های بنده و ...)

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. اگر از حساب یاد شده چکی با امضای شما صادر نشده باشد مسئولیتی نیز نخواهید داشت.

فرزادنبی لو

1 سال پیش
پاسخ

باسلام ببخشید بنده پولی رو به یکی از دوستانم به عنوان قرض دادم و درقبالش دوفقره چک غیر ثبتی ولی صیادی گرفتم وقرار بوده قبل رسیدن تاریخ چکها پول رو برگردونه ولی متاسفانه این پول رو برنگردونده و فردا موعد دو فقره چک ایشون می باشد چیکار باید بکنم که زودتر بتونم از طریق قضایی پولم رو از ایشون بگیرم ؟؟؟؟

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. اگر چک هایی که به شما داده اند در سامانه صیاد ثبت نشده باشد از نظر قانون جدید صدور چک تنها راه شما این است که درباره این دو چک به عنوان سند عادی از طریق دادگاه اقدام به مطالبه وجه نمایید. چک صیادی که در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، چک شناخته نمی شود و مزایای چک را ندارد بلکه یک سند عادی به شمار می رود.

امین

1 سال پیش
پاسخ

با شلام بنده یک چک از یه نفر گرفتم که تاریخ ثبت درست بود ولی تاریخ چکها که روی چک نوشته بود مشکل داشت و بنده دو روز طول کشید تا بتوانم چک را برگشت بزنم الان هم بجای کیفری حقوقی شد داستان چک من چقد طول میکشه من بتونم اقدامی کنم حکم جلب یا به پولم برسم؟

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. با توجه به توضیحاتی که داده اید حدود شش ماه تا یکسال زمان برای توقیف اموال یا بازداشت بدهکار، صرف خواهد شد.

دهقانی

1 سال پیش
پاسخ

با سلام بنده چکی رو به طرف داده بودم تا در قبال مبلغ چک جنس به من بده ولی نصف مبلغ چک جنس رو داد و از مابقی آن امتناع کرد الان چک رو برگشت زده، آیا مراجع قضایی حکم را به نفع من میزنند یا دارنده چک؟

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. اگر طرف معامله شما خودش چک را برگشت زده، در مقابل اقدام و ادعای او برای دریافت مبلغ چک، شما نیز می توانید دعوا مطرح کنید که او بدلیل عدم انجام تعهدات مربوط به چک حق دریافت بخشی از مبلغ چک را ندارد.

اگر چک را به شخص ثالث منتقل کرده باشد در قبال شخص ثالث، امکان چنین دفاعی نخواهید داشت.

فیروزآبادی

1 سال پیش
پاسخ

سلام، بنده چکی رو در وجه آقایی صادر کردم که به دلیل اختلاف حساب برگشت خورد آیا چک بعد از برگشت خوردن قابل انتقال به دیگری هست که شخص ثالث اقامه دعوا کند یا همان شخصی که چک در وجه او صادر شده و به نام او ثبت شده باید اقامه دعوا کند؟ با تشکر

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. بله. چک پس از برگشت نیز قابل انتقال است اما جنبه کیفری خود را از دست می دهد. ضمنا انتقال چک های صیادی قبل از برگشت خوردن، ممکن است و ترتیبات خاص خود را دارد و انتقال آن پس از برگشت خوردن، بصورت سیستمی ممکن نیست.

حامد

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
پاسخ

من چک شخصی را به علت کسری موجودی برگشت زدم الان آن شخص مبلغ مورد نظر را تکمیل و واریز کرده ولی بانک میگه حسابش رو به اون مبلغ چک مسدود کردیم و پرداخت نمیکنن همچین چیزی ممکنه؟

مدیر سایت

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. اگر حساب صادر کننده چک بابت کسر موجودی چک تحویلی به شما مسدود شده و اکنون صادر کننده چک اقدام به تکمیل موجودی کرده باید وجه موجود در حساب به شما پرداخت شود.

رشیدی

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
پاسخ

سلام چند فقره چک گرفتم که دست دوم بودم و تائید چک رو زدم و تاریخ چک برای اینده است و صادرکننده فرار کرده زودتر میتوانم برگشت واقدام کنم؟

مدیر سایت

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. چک را فقط در تاریخ سررسید آن می توان برگشت زد.

مهدی

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
پاسخ

سلام من مبلغ 600 میلیون بابت خرید لوازم به کسی دادم وهمون لوازم را به خودش اجاره دادم و قرارداد نوشتیم که ماهانه چقدر اجاره بدهد ولی به قردادش پایبند نبوده و اجاره ای نداده . دو عدد چک هم به مبلغ 1 میلیارد داده ولی توی چک فقط در وجه من نوشته الان اگه برگشت بزنم چی میشه ممنون

مدیر سایت

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. اگر در قرارداد به چک ها اشاره شده باشد و آنها را بابت تضمین انجام تعهد در نظر گرفته باشید فقط در صورتی خواهید توانست چک را برگشت بزنید که طرف مقابل تعهداتش را انجام نداده باشد و اگر در قرارداد به چک ها اشاره نشده باشد در برگشت زدن چک ها آزادی عمل بیشتری دارید.

فریبا

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
پاسخ

سلام ،بمن یه چک صیادی دادن۳۶۰میلیون ولی الان حساب طرف خالیه ، برگه بزنم چند روز طول میکشه دادگاهی و حکم جلب بگیرم

مدیر سایت

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. چک صیادی پس از برگشت بدون نیاز به حکم دادگاه مستقیما از طریق اجرای احکام دادگاه قابل پیگیری و وصول است. اگر صادر کننده چک ظرف یکماه از تاریخ صدور اجرائیه دادگاه، اقدام به پرداخت وجه چک نکند یا اعسار خود را ثابت ننماید امکان بازداشتش فراهم خواهد شد. بنابراین در پاسخ به سوال شما می توان گفت چک صیادی بی محل، ظرف یکماه تا 45 روز از تاریخ صدور اجرائیه می تواند منجر به جلب صادر کننده چک شود.

ممنونم از راهنمایی ها و مشاوره‌ای شما عزیزان

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
پاسخ

با سلام دراذر ماه طی یک قرارداد دست نویس برای انجام فروش ملکی یکبرگ چک به تاریخ پانزدهم بهمن ماه به شخصی داده ام امروز چک را بعد از گذشت سه ماه از تاریخ سررسید برگشت زده ، درمان قرارداد فی مابین ذکرشده چک تا نتیجه مطلوب امانت نزد ایشان می‌باشد ، با خواندن قوانین و متن بالا چک حقوقی است ، اما من چطور میتوانم رفع سو اثر کرده و حسابم رآ پاک کنم ؟ آیا شکایتی مبنی بر خیانت در امانت طبق یک قرارداد دست نویس وجاهت قانونی دارد . لطفاً راهنمایی بفرمایید . سپاسگزارم

مدیر سایت

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. اگر چک را به شخص ثالث نداده و خودش مستقیما و بدون انکه شرایط و استحقاق دریافتش را داشته ، برگشت زده ممکن است قابل تعقیب به عنوان خیانت در امانت باشد. اگر موجبی برای ادامه وجود چک در دست ایشان وجود ندارد باید دعوای استرداد لاشه چک را هم در نظر داشته باشید.

مهسا اسلامی

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
پاسخ

سلام وقت بخیر من برای خرید ی کالا چک دادم ولی شخص فروشنده به تعهدش عمل نکرد به همین خاطر من مبلغ چک را واریز نکردم و چک برگشت خورد. با توجه به اینکه چک صیادی نیست و از چک های قدیمی هست و در سامانه صیاد ثبت نشده است امکانش هست که به سرعت بتونن حسابامو ببندن؟

مدیر سایت

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. بله روی چکهای قدیمی نیز اگر کمتر از 5 سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت گدشته باشد امکان پیشبرد دعوای مطالبه وجه چک بعنوان سند تجاری وجود دارد و برگشت چنین چکی نیز میتواند منجر به محدودیت بانکی و حتی مسدود شدن حساب به اندازه مبلغ چک شود.

محمدباقر علیائی

۱۲ مرداد ۱۴۰۲
پاسخ

سلام.من وانت فروختم نصف پولمو نقد گرفتم و نصفه دیگه چک گرفتم .ولی الان چک برگشت خورده و گواهی عدم پرداخت گرفتم از بانک .به طرف زنگ میزنم گوشی جواب نمیده .آیا من میتونم ماشین توقیف کنم بره پارکینگ چون هنوز سند نزدم .آیا قانونیه یا نه باید دادسرا برم شکایت کنم

مدیر سایت

۱۲ مرداد ۱۴۰۲

از دیدگاه قانونی و حقوقی ، خودرویی که فروختید دیگر متعلق به شما نیست بلکه متعلق به شخصی می باشد که آن را خریده است. شما فقط مستحق دریافت وجه چک دریافتی شناخته می شوید و می توانید برای وصول آن اقدامات قضایی و ثبتی انجام دهید.

توحید

۲۱ شهریور ۱۴۰۲
پاسخ

سلام من ۳ فقره چک به مبلغ کل ۲۵۰ میلیون بابت نزول دادم الان طرف میخواد برگشت بزنه ... دیگه توان مالی ندارم پرداختش کنم کارمند هستم. میشه راهنمایی کنید چک ها برگشت بخورن چی میشه؟

مدیر سایت

۲۱ شهریور ۱۴۰۲

از بخش کامنتهای سامانه آنی مشاور ، انتظار دریافت مشاوره حقوقی کامل نداشته باشید.

سوال شما باز و کلی است و پاسخ به آن صرفا در قالب مشاوره حقوقی قابل انجام است بنابراین پیشنهاد می کنیم برای دریافت مشاوره و رهنمودهای لازم بر روی سامانه آنی مشاور از طریق ثبت درخواست "مشاوره فوری" یا  "رزرو مشاوره"  اقدام به دریافت مشاوره کنید.

آکو شریفی

6 ماه پیش
پاسخ

سلام من سه تا چک از مشتری گرفتم خرج کردم تهران الان تهران برگشت زدن من پول رو دادم چکارو گرفتم میخوام بدونم اگه چکی که برگشت زدن رو به نام خودم انتقال بدن آیا من میتوانم در شهر خودم شکایت کنم؟؟ چک مال یه شهر دیگست تهران برگشت زدن و من خودم یه شهر دیگم ؟؟ میتونم در شهر خودم شکایت کنم؟؟

مدیر سایت

6 ماه پیش

اقدام قضایی برای وصول چک از طریق اجرای احکام یا دادگاه های شهرستان محلی که چک در آنجا برگشت خورده نیز ممکن است.

مهران قدسی

6 ماه پیش
پاسخ

من یک چک صیادی به مبلغ ۸۰ میلیون بتاریخ ۱۵ شهریور دادم بابت هزینه کارکرد لودر ولی نتونستم پاسش کنم.چک هم در سامانه ثبت نشده بعد از یک ماه از گذشتن تاریخ چک رفته دادگاه شکایت کرده.میشه لطف کنین چه حکمی میده دادگاه و یه راهکار هم خودم داشته باشم که چطوری بخوام قرضم رو پرداخت کنم.ممنون بابت مشاوره

مدیر سایت

6 ماه پیش

 نظام پاسخ به سوالات در سامانه آنی مشاور نمی تواند بجای نظام دریافت مشاوره در نظر گرفته شود.

پاسخ به مجموع سوالاتی که شما درباره این موضوع دارید به ویژه با توجه به جوانب مختلفی که این مساله دارد نیازمند دریافت مشاوره است.

بنابراین پیشنهاد می کنیم برای دریافت مشاوره و رهنمودهای لازم بر روی سامانه آنی مشاور از طریق ثبت درخواست "مشاوره فوری" یا  "رزرو مشاوره"  اقدام به دریافت مشاوره کنید.

 

حسن مقیمی

6 ماه پیش
پاسخ

سلام خسته نباشید من ی مشتری داشتم اول اعتماد منو جلب کرد بعد یک مدت ۲ فقره چک ۴۰ تومنی داد که همون لحظه من نتونستم استعلام بگیرم ضمنن چک صیادی نیست ولی الان ک ۲۰ روز مونده به تاریخ چک استعلام گرفتم میبینم وضعیتش قرمزه به عبارتی بیشتر از ۱۰ فقره چک برگشتی داره به نظرتون قبل تاریخ چک کاری از دستم بر میاد ممنون

مدیر سایت

6 ماه پیش

پیش از تاریخ چک نمی شود درباره وصول وجه چک اقدام قضایی و حقوقی کرد. مذاکره برای دریافت وجه چک یا ضامن شدن افراد دیگر نسبت به چک و تلاش برای شناسایی اموال و محل اقامتگاه صادرکننده چک از جمله اقدامات غیرقضایی هست که می توانید انجام بدهید.

مجید

4 ماه پیش
پاسخ

با سلام ضمن تشکر از زحماتو مطالب مفیدتون، سوالی در خصوص متوقف کردن تاخیر و تادیه چک برگشتی دارم. بنده 10 سال پیش چکی رو بابت جریمه ماده 100، به شهرداری دادم ولی چون موجودی ندادشتم، برگشت زدن. الان مبلغ تاخیر و جریمه بیشتر از اصل چک شده، بنده فقط به اندازه اصل چک پول دارم، لطفا راهنمایی فرمایید چطور جلو رشد بیشتر جریمه رو بگیرم؟ اگر مبلغ چک رو تو حساب بانکیم بریزم، بلوکه کنم کافیه؟ ضمنا شهرداری برای وصول چک از طریق «اداره ثبت» اقدام کرده نه دادگاه.

صادق رئیسی کیا

4 ماه پیش

به استناد اده 318 قانون تجارت ، نسبت به چکی که بیش از 5 سال از تاریخ آن گذشته باشد وصول خسارت تاخیر تادیه و استفاده از دیگر مزایای قانون صدور چک ، جای بحث است. این ایراد را مطرح و دنبال بفرمایید. 

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب