آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکات مهم حقوقی درباره قرارداد صلح

۱۸:۱۹ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰

  • 2
  • 0
  • 6329

۰۱

آبان

بنابراین صلح عقدی است که بر اساس مفادی که مورد توافق قرار گرفته می‌تواند آثار سایر عقود مانند بیع اجاره ودیعه عاریه و هبه را هم داشته باشد.

صلح به معنی تراضی، تسالم و توافق به امری اعم از تملیک عین یا منفعت یا اسقاط دین یا حق است. عقد صلح یکی از عقود لازم در قانون مدنی است و دارای احکام، آثار و قواعد خاصی می باشد در این نوشتار به بررسی و چگونگی تنظیم قرارداد صلح، انواع قرارداد صلح، ارکان قرارداد صلح و تمام آنچه که درباره صلح باید بدانید می پردازیم.

 

ارکان قرارداد صلح

۱-طرفین قرارداد

مصالح و متصالح. مصالح کسی است که صلح می کند و حقی را به طرف دیگر واگذار می نماید.

متصالح کسی است که صلح به نفع او صورت می‌گیرد و قبول کننده صلح است.

 

در تنظیم قرارداد، طرفین صلح باید به طور صریح و روشن معین شوند زیرا در این عقد معمولاً با توجه به شخصیت متصالح است که مصالح تصمیم به صلح می گیرد و مبنای اصلی انعقاد عقد موقعیت و وضعیت خاص متصالح می باشد.

 

۲-مورد صلح

مورد صلح همان چیزی است که در خصوص آن صلح می‌شود در قرارداد باید مورد صلح تعیین و نوشته شود مورد صلح باید با تمام ویژگی ها و شرایط کاملا دقیق و مشخص باشد البته در مواردی استثنایی که مشخص کردن تمام جهات صلح امکان پذیر نیست علم اجمالی طرفین به مورد صلح کفایت می کند.

 

۳-مال الصلح

در قرارداد صلح چیزی را با عنوان مال الصلح تعیین می‌کنند پول یا مالی که یک طرف در ازای قبول صلح از دیگری دریافت می کند و لازم نیست که از لحاظ ارزش و قیمت با مورد صلح برابری داشته باشد به چنین صلحی که در آن عوض نابرابر و ناچیزی تعیین می شود صلح محاباتی گفته می شود.

 

توجه داشته باشید که تنها حقوقی قابل صلح هستند که قابل اسقاط و انتقال باشند مثلاً برخی حقوق هستند که اساساً در مورد آنها نمی توان صلح کرد چون از حقوق اولیه و اساسی اشخاص می باشند به عنوان مثال نمی توان صلح کرد که فرزند بعد از فوت پدرش حقی از ارث ندارد ولی می‌توان به فرزند حق انتفاع از مالی را اعطا کرد. مثلاً صلح می‌کنند که فرزند تا ده سال بعد از فوت پدرش حق سکونت در خانه پدری را دارد و سایر ورثه حق فروش و بیرون کردن فرزند از خانه را ندارند.

شرایط صحت معامله در تنظیم قرارداد صلح 

۱- اهلیت و رضایت طرفین صلح

 

 ۲-مشروعیت مورد صلح  

( مثلاً در مورد انتقال بسته های داروی تاریخ مصرف گذشته نمی توان صلح کرد چنین صلحی باطل و بلا اثر است.)

 

 ۳-فرار کردن از دین 

( اگر کسی به قصد فرار از دین مالش را به دیگری صلح کند چنین صلحی باطل است)

 

4-نبودن از اموال دولتی 

(اموال دولتی را نمی توان مصالحه کرد)

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question

 

اعتبار صلح نامه

تنظیم صلح نامه در دفترخانه اسناد رسمی ضرورت ندارد همین که صلحنامه عادی با رعایت شرایط قانونی تنظیم شود معتبر خواهد بود بنابراین صلحنامه هم ممکن است به صورت صلح نامه رسمی و هم به صورت صلح نامه عادی تنظیم شود.

 

گفتیم که یکی از آثار قرارداد صلح می‌تواند تملیک عین یا منفعت باشد ولی این امر به معنای این نیست که قرارداد مزبور به بیع یا اجاره تبدیل شود.

بنابراین صلح عقدی است که بر اساس مفادی که مورد توافق قرار گرفته می‌تواند آثار سایر عقود مانند بیع اجاره ودیعه عاریه و هبه را هم داشته باشد.

 

فسخ قرارداد صلح

صلح از عقود لازم در قانون مدنی است اما در صلحنامه هم مانند سایر قراردادها امکان دادن حق فسخ به طرفین وجود دارد و طرفین می توانند با توافق هم هر یک از خیارات و حتی اقاله و تفاسخ در قرارداد را شرط نمایند.

 

لذا توصیه می شود در تنظیم قرارداد صلح حتماً از آگاهی و تجربه یک مشاور حقوقی یا وکیل متخصص قراردادها بهره مند شوید.

 

لازم است بدانید تنظیم قرارداد امری تخصصی و پیچیده است که اگر ندانسته مفادی را در قرارداد ذکر و امضا کنید ممکن است بعدها از حقوقی محروم شوید.

انواع قرارداد صلح

صلح در مقام معامله :

در اکثر موارد طرفین به منظور رسیدن به آثار عقود دیگر در روابط خود صلح می کنند مثلاً کسی به جای انتقال مالکیت ملکش به دیگری حق استفاده از ملک خود را تا زمان مشخصی به طرف دیگر می دهد بدون آنکه ملک از مالکیتش خارج شود.

 

صلح به منظور رفع اختلاف یا تنازع :

تراضی و توافق اشخاص برای پایان دادن به دعوای موجود است مثلاً طرفین به جای طرح دعوا در دادگاه با تعیین عوضی با هم صلح می کنند.

 

صلح عمری :

یکی از کاربردی ترین قراردادها میان اشخاص صلح عمری است که به موجب آن شخصی حق استفاده از ملکش را برای مدت عمر خود یا عمر منتفع و یا عمر شخص ثالث به دیگری منتقل می کند.

 

صلح رقبی :

در صلح رقبی مالک حق استفاده از ملکش را برای مدتی معین مثلاً سه سال به منتفع منتقل می‌کند.

 

ابطال قرارداد صلح

در مواقعی پیش می آید که طرفین قرارداد صلح را بر مبنای معامله ای منعقد می‌کنند توجه داشته باشید اگر این معامله به هر دلیلی باطل شود و طرفین بر مبنای این معامله باطل ، صلح کرده باشند در این صورت صلح هم باطل می شود.

 

همچنین در مواقعی که طرفین بعد از بطلان معامله و بروز اختلاف و قرار گرفتن در وضعیتی خاص تصمیم به صلح کردن می‌گیرند در این صورت صلحی که به منظور برطرف کردن اختلافات ناشی از معامله باطل انجام می گیرد صحیح است و در بسیاری موارد کارساز بوده و از بروز دعاوی و طرح دعوا در دادگاه ها جلوگیری می کند.

 

توصیه می کنیم نوشتار تنظیم قراردادها و چند نکته مهم درباره آن را نیز مطالعه بفرمایید.

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی یا انعقاد قرارداد وکالت یا سفارش تنظیم لایحه  و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

حسین فلاح عدل

1 سال پیش
پاسخ

سلام . زمینی صلح معوض شده اما عوض صلح داده نشده .به این دلیل می شود صلح را باطل کرد؟ در متن صلح نامه در مورد عمل نکردن به تعهدات متصالح بندی و موردی ذکر نشده است .

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. بله اگر شرایط صحت صلح معوض و اصول صحت این معامله رعایت نشد باشد میتوان ابطال آن را مطالبه کرد.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب