آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

فسخ قرارداد اجاره پیش از تحویل

۰۲:۳۰ - ۲۲ آبان ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3012

۲۲

آبان

بدون وجود دلایل موجه و قانونی امکان برهم‌زدن قرارداد اجاره وجود ندارد قانونگذار به منظور برقراری نظم عمومی در جامعه و روابط بین اشخاص قوانینی در این خصوص وضع کرده است

قرارداد اجاره یکی از پرکاربردترین قراردادهای منعقده در جامعه است، با توجه به این که قرارداد اجاره از عقود لازم می باشد لذا موجر و مستاجر هر وقت که بخواهند نمی‌توانند آن را فسخ کنند اما در مواردی ممکن است تحت شرایط خاصی طرفین اجاره بر اساس قانون و یا بر اساس توافقی که در اجاره نامه کرده‌اند خواهان فسخ قرارداد باشند.

 

در نوشتارهای قبلی در مورد موارد فسخ قرارداد اجاره مطالبی را بیان کردیم در این نوشتار می خواهیم بدانیم:

 

شرایط فسخ قرارداد اجاره پیش از تحویل مورد اجاره به چه صورت است؟

بدیهی است که بدون وجود دلایل موجه و قانونی امکان برهم‌زدن قرارداد اجاره وجود ندارد قانونگذار به منظور برقراری نظم عمومی در جامعه و روابط بین اشخاص قوانینی در این خصوص وضع کرده که به شرح آنها می پردازیم ‌.

فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل بر اساس شرایط موجود در قرارداد

در صورتی که طرفین اجاره در موقع تنظیم اجاره‌نامه شرایطی را در نظر گرفته باشند و آنها را در اجاره نامه ذکر کرده و طرف دیگر شرط مزبور را قبول و امضا کرده باشد در صورتی که هر یک از طرفین به شروط مزبور عمل نکند طرف دیگر با استناد به مفاد اجاره نامه حق فسخ پیدا می کند.

 

فسخ قرارداد اجاره پیش از تحویل توسط مستاجر

مثلا مستاجر شرط می کند که تعمیراتی در ملک توسط موجر انجام شود ولی موجر تا زمان تحویل مورد اجاره تعمیرات لازم را انجام نداده باشد.

همچنین ممکن است فسخ اجاره با خیارات قانونی صورت پذیرد.

( خیار عبارت است از اختیار توانایی یکی از طرفین قرارداد برای بر هم زدن عقد )

 

از جمله خیاراتی که بر اساس آنها امکان فسخ قرارداد اجاره پیش از تحویل مورد اجاره وجود دارد خیار تعذر تسلیم می باشد در صورتی که مستاجر شرط کرده باشد که ظرف موعد معین (مثلا یک هفته) مورد اجاره تحویل مستاجر داده شود ولی موجر بنا به دلایلی به تعهد خود عمل نکند مستاجر می تواند قرارداد را فسخ کند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question  

 

فسخ قرارداد اجاره پیش از تحویل توسط موجر

از جمله شروطی که معمولاً موجرها برای مستاجران در نظر می‌گیرند، نوع کاربری مسکونی یا تجاری، متاهل یا مجرد بودن و تعداد فرزندان (ساکنان) می باشد.

اگر مستاجری به دروغ خود را متاهل معرفی کند و یا تعداد افرادی که قرار است در ملک سکونت کنند را به درستی اعلام نکند و یا ملک را برای سکونت، اجاره کند ولی قصد داشته باشد در آن تجارت کند و موجر قبل از تحویل ملک متوجه این امر شود می تواند از تحویل خانه خودداری کند.(عدم صداقت مستاجر)

اغلب خیارات مقرر در قانون معمولا بعد از تحویل مورد اجاره مورد توجه قرار می گیرد به عنوان مثال مستاجر بعد از تحویل عین مستاجره متوجه وجود عیب در مورد اجاره می شود و بر اساس خیار عیب خواهان فسخ یا دریافت ارش می شود.

 

اما با توجه به مطالبی که در فوق بیان شد دانستیم که پیش از تحویل مورد اجاره هم امکان استفاده از خیارات و فسخ از طرف مستاجر و موجر وجود دارد لذا توصیه می شود قبل از انعقاد قرارداد اجاره حتماً با یک مشاوره یا وکیل قراردادها مشاوره داشته باشید و کلیه مفاد قرارداد را با توجه به قوانین موجود تنظیم نمایید و هرگز تعهد هایی که توان انجام آنها را ندارید قبول نکنید تا مجبور به پرداخت خسارت نشوید. 

 

توصیه می کنیم نوشتار نکات کاربردی در تنظیم قرارداد اجاره  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای اعطای وکالت در جرایم کلاهبرداری ، وکالت در جرایم اقتصادی یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم شکواییه ، سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص فعال گروه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب