آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

فروش مال غیر و تحصیل مال نامشروع چه تفاوتهایی دارند؟

۲۳:۲۴ - ۱۳ آبان ۱۴۰۱

  • 2
  • 0
  • 1970

۱۳

آبان

از مهمترین تفاوتهای این جرایم جایگاه اداری و شغلی مرتکب میزان مجازات و قانون خاص حاکم بر آنها و تفاوت در رفتار مجرمانه مرتکب می باشد

فروش مال‌غیر و تحصیل مال نامشروع دو عنوان مجرمانه‌ای هستند که در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته و تفاوت های آنها بیان می شود.

 

تعریف جرم فروش مال‌غیر

وقتی کسی بدون آگاهی و بدون اجازه مالک ، مالی را به صورت نامشروع و غیر قانونی و با سوء نیت و به قصد ضرر زدن به مالک و دستیابی به منفعت برای خود، می فروشد مرتکب جرم فروش مال غیر شده است.

این جرم در «قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر» تعریف شده و برای آن احکامی وضع گردیده است و مطابق این قانون مجازات آن مجازات کلاهبرداری تعیین شده است.

 

ماده ۱ قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر

«هرکس که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی از انحا عیناً یا منفعتاً بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند، کلاهبردار محسوب می شود.» انتقال‌گیرنده که در حین معامله عالم به عدم مالکیت انتقال‌دهنده باشد نیز مشمول مجازات راجع به انتقال مال غیر می‌شود.

 

مجازات جرم فروش مال غیر

در قانون جدید کاهش حبس های تعزیری مجازات این جرم تغییراتی کرده است در مواردی که ارزش مال موضوع انتقال به غیر تا مبلغ صد میلیون تومان باشد مطابق تبصره ماده ۱۱ قانون کاهش حبس های تعزیری مجازات حبس های تعزیری درجه ۴ تا ۸ برای جرایم قابل گذشت، مجازات به نصف تقلیل می یابد.

 

مطابق قانون جدید، مجازات این جرم حبس از شش ماه تا سه سال نیم است که درجه پنج محسوب می شود. در سایر موارد مجازات انتقال مال غیر تابع ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری می باشد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره حقوق کیفری و جرایم که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question  

 

ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری

مطابق این ماده ، مجازات فروش مال غیر ، حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که تصرف کرده و رد مال به مالکش و اگر مرتکب جرم از کارکنان دولت باشد، به انفصال دائم از خدمات دولتی نیز محکوم می شود. قانون گذار انتقال گیرنده ای را که به هنگام معامله آگاه به عدم مالکیت انتقال دهنده باشد نیز معاون جرم تلقی می کند.

 

تعریف جرم تحصیل مال نامشروع

تحصیل مال نامشروع عبارت است از به دست آوردن مال یا وجهی از راه های نامشروع و غیر قانونی.

 

مصادیق و مجازات جرم تحصیل مال نامشروع

هرکس به نحوی از انحاء امتیازاتی را که به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض می‌گردد نظیر جواز صادرات و واردات و آنچه عرفاً موافقت اصولی گفته می‌شود در معرض خرید و فروش قرار دهد و یا از آن سوءاستفاده نماید و یا در توزیع کالاهایی که مقرر بوده، طبق ضوابطی توزیع نماید مرتکب تقلب شود و یا به طور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است، مجرم محسوب و علاوه بر رد اصل مال به مجازات سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست آمده محکوم خواهد شد. (ماده ۲ قانون مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری)

 

تفاوتهای جرم فروش مال غیر و تحصیل مال نامشروع

مهمترین تفاوت فروش مال غیر و تحصیل مال نامشروع در این است که برای انجام جرم تحصیل مال نامشروع فرد باید دارای جایگاه اداری و مجوزی رسمی باشد و علاوه بر آن برای فروش یا بدست آوردن مال نامشروع نیاز به همکاری با مقامات دیگر دارد و فرد به تنهایی در ارتکاب آن دست ندارد، ولی در فروش مال غیر، مرتکب خودش می‌تواند به تنهایی مجرم باشد.

 

تفاوت دیگر این دو جرم در عنصر قانونی و میزان مجازات آنهاست مجازات فروش مال غیر، حبس ۱تا ۷سال و جزای نقدی معادل مال و رد مال است ولی مجازات تحصیل مال نامشروع حبس ۳ماه تا ۲سال و جزای نقدی معادل دوبرابر مال و رد مال است. همچنین برای جرم فروش مال غیر، با توجه به اهمیت این جرم و آثار مهمی که دارد قانون مستقل و خاص قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر برای آن وضع شده است ولی احکام مربوط به تحصیل مال نامشروع در قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری آمده است و قانون جدا و مستقلی ندارد.

 

در تحقق جرم تحصیل مال نامشروع رفتار مجرمانه مرتکب در خصوص تحصیل وجه یا مال لزوما اثرات خدعه و تقلب را دارد ولی در فروش مال غیر داشتن چنین رفتاری لازم نیست.

 

پیشنهاد می کنیم در صورت متضرر شدن از وقوع جرمی و از دست دادن مال یا اموال خود، قبل از هر اقدام قانونی ابتدا با یک مشاور یا وکیل متخصص در دعاوی کیفری در مجموعه آنی مشاور در مورد شرایط تحقق جرم و آثاری که داشته مشاوره داشته باشید تا اولاً از عنوان مجرمانه عمل ارتکابی و مجازات قانونی آن مطلع شوید و ثانیا از اقدامات قانونی که جهت احقاق حقوق خود باید انجام دهید و چگونگی طرح دعوا در مراجع قضایی اطلاعات کامل کسب کنید و ثالثا اگر نیاز به وکالت و مشاوره داشتید از خدمات و تخصص کارشناسان و وکلای دادگستری فعال در سامانه آنی مشاور بهره بگیرید.

 

توصیه می کنیم نوشتار شکایت فروش مال غیر را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای اعطای وکالت در جرایم کلاهبرداری ، وکالت در جرایم اقتصادی یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم شکواییه ، سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص فعال گروه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

حمید فیروزان

1 سال پیش
پاسخ

با سلام و ممنون از سایت خوبتون.بنده برای انجام چهار کار با شخصی به نام فرید دنبال چند کار رفتم و وجوهی گرفتم‌.ابتدا رفتیم برای پیگیری نامه شخصی که متقاضی ثبت شرکت پخش کود شیمایی بود‌رفتیم جهاد شهرستان و ریس گفت ما نامه رو میفرستیم تصمیم گیرنده استان هست‌ همین.بار دوم رفتیم برای پیگیری وام سورتینگ شخصی که مسئول وام گفت تصمیم گیری نهایی با کارگروه هستش همین و.بار سوم از دفتر نماینده شهرستان نامه مساعدت گرفتیم و برای ثبت شرکت پخش کود شخصی رفتیم جهاد استان که گفتند ظرفیت نیست و اما بار اخر برای پیگیری اخذ مجوز صد تن کود شیمایی شخصی که شرکت مجاز داشت و نامه رامستقیم برای مدیر کل نوشته بود من از نماینده شهرستان نامه مساعدت گرفتم و رفتیم پیش مدیر کل جهاد استان و از صد تن طرف بیست و پنج تن کود گرفت. .در این بین من اشخاص ثالث رو نمیشناختم فقط،کارهارو فرید می اورد. و من پیگیر بودم. نشد و یکی به نتیجه رسید ایا بابت مبالغ گرفته شده من تسهیل مال نامشروع کردم.؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایین. ممنونم میشم جواب بدین.

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. بابت پیگیریها و اقداماتی که افراد به عنوان وکیل یا نماینده یا جعاله یا کاگزاری به صورت قانونی برای دیگران انجام می دهند استحقاق دریافت دستمزد و حق الوکاله را دارند.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب